شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه  در دانشگاه امام صادق(ع) تهران

حجت الاسلام والمسلمین سعدی در تعریفی از وحدت حوزه و دانشگاه با توجه به شرایط جامعه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تعامل این دو قطب متفکر و اندیشمند برای تحقق مطالبات اساسی مردم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینعلی سعدی، روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار آیت‌الله مهدوی کنی (ره) دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار شد، با بیان اینکه مطالبات مردم در این مرز و بوم مشخص است، اظهار داشت: همانطور که در گام انقلاب این دوقطب وقتی دستشان در دست هم قرار گرفت، پیروزی را به ارمغان آورد، امروز هم حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های این مرز و بوم با یک پیچ تاریخی به لحاظ علمی در حوزه علم اجتماعی قرار گرفته اند.

وی افزود: سطحی که از راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه در گام انقلاب تعریف می‌شد، سطحی بود که در نمادهای آن سطح تحقق وحدت گفتمانی وجود داشت. حضور عالمان روشن بین، روشنفکر و آگاه به زمان و مقتضیات روز در دانشگاه‌ها امثال شهید مفتح، شهید بهشتی و رهبر حکیم انقلاب اسلامی که یک چهره خردمند دانشگاهی حوزوی بودند، به عنوان نماینده هر دو قطب تفکر و اندیشه وجود داشتند.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تهران ادامه داد: این نقش آفرینی خودش را نشان داد و امام راحل فرمودند آن روزی که دانشگاه و مدارس علمیه دست به دست هم دادند، روز پیروزی ملت بود که این نماد با خون بزرگانی مثل شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی محقق شد. این‌ها نمادهای عینی وحدت حوزه و دانشگاه بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از انقلاب مرحله نظام مطرح شد. در طراحی نظام که برجسته‌ترین مرحله آن تصویب قانون اساسی، تثبیت نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی بود، وحدت حوزه و دانشگاه یک اقتضای جدید و معنای جدید پیدا کرد که اینجا هم مرحله جدی بود که با هوشمندی، درایت و رهبری امام راحل و تعامل و همکاری خردمندان در هر دو قطب و اندیشه این مملکت یعنی دانشگاه و حوزه انجام و به خوبی نظام تاسیس شد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین سعدی، اگر نبود همراهی، تعامل و همکاری اندیشمندان این دو قطب تفکر در جامعه، بعید بود که مرحله تثبیت نظام به این سرعت، دقت و استحکام انجام شود. ما در مرحله بعد، در مرحله جامعه پردازی و مرحله دولت اسلامی قرار گرفتیم که ان شاء الله پیشگام مرحله تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه را در این بستر زمانی بازخوانی کنیم، باید در مورد الزامات و اقتضائات تحقق این وحدت با هم گفتگو، موانع این وحدت را بررسی و چالش‌های گام اول را در خصوص راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه تحلیل کنیم و یک آینده پژوهی نسبت به این راهبرد و تعامل و وحدت داشته باشیم و ببینیم که کجای کار هستیم و چالش‌ها کجاست و باید چه بکنیم.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تهران در پایان گفت: جامعه پردازی و دولت اسلامی هم به این معنا است که حکمرانی اسلامی باشد؛ این معنای دقیق کلمه است والاّ اگر حاکم مسلمان باشد و حکمرانی اسلامی نباشد، دولت اسلامی محقق نشده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha