چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 998074
۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
یادداشت

حوزه/ با آغاز ایام فاطمیه سال ۱۴۰۰ هجمه هایی در گوشه و کنار کشور علیه این ایام مقدس شکل گرفت و تبیین گوشه‌ای از اقدامات جهادی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مقابله با بدعت های گسترده سقیفه ضرورتی مضاعف یافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجید فولادی در مطلبی به موضوع خلافت پرداخته است :

با آغاز ایام فاطمیه سال ۱۴۰۰ هجمه هایی در گوشه و کنار کشور علیه این ایام مقدس شکل گرفت و تبیین گوشه‌ای از اقدامات جهادی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مقابله با بدعت های گسترده سقیفه ضرورتی مضاعف یافت. به همین منظور مباحثی پیرامون غصب خلافت و تغییر احکام، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مطرح شد که پس از تکمیل به مخاطبان ارجمند تقدیم می شود.

سقیفه، اولین بدعت در جهان اسلام

با ارتحال شهادت گونه پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فتنه هایی چون پاره های شب ظلمانی بر جامعه اسلامی هجوم آورد و اولین بدعت در جهان اسلام که همان سقیفه بود را به وجود آورد.

سقیفه، امامت را که ادامه نبوت و منصوب از جانب خداوند متعال است را کنار زده و انتخاب جانشین برای آخرین پیامبر الهی را به دست بشر خطاکار سپرد و این بدعت بزرگ، هزاران بدعت دیگر را در جهان اسلام به وجود آورد که آثار شوم آن در طی قرن های متمادی تاکنون بر پیکره جهان اسلام باقی مانده است.

بدعت چیست؟

بدعت عبارت است از زیاد کردن یا کم کردن از دین، با انتساب آن به دین. (سیّد مرتضی، الشّریف المرتضی، ج ۳، ص ۸۳).

بدعت به عنوان اصلی‌ترین آسیب دین و عامل مخرّب ایمان است. اگر امّت اسلامی دچار بدعت‌ها شود، ارکان اساسی دین تخریب و در اصول و فروع دچار تحریف خواهد شد، چان چه در امت های پیشین همین عامل باعث از دست رفتن حقیقت دین و ایمان آنان شد. خداوند متعال امت های گذشته را به دلیل همین بدعت ها که در دین قرار دادند نکوهش نموده است. بنابراین ردّ بدعت و مبارزه با آن، از مهم ترین دلائل حفظ دین و حقیقت آن است. (بدعت‌های دینی از نگاه قرآن، عبّاس اشرفی و نرجس جمال امیدی).

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ﴿فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ...: پس وای بر آنها که نوشته‏ای با دست خود می‏نویسند، سپس می‏گویند: این از سوی خداست...﴾. سورة بقره، آیة ۷۹.

امام صادق علیه السلام ‏فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر فراز منبر رفته و در حالی که رنگ از چهره‏اش پریده بود رو به مردم نموده، فرمودند: ای مسلمانان بعثت من با قیامت مانند این دو انگشتم توأم است و دو انگشت سبّابه خود را کنار هم قرار داد. سپس فرمودند: ای مسلمانان همانا برترین روش، روش محمّد است، و بهترین گفتار، کتاب خدا است، و بدترین امور، امور نو پدید و بدعت است. آگاه باشید که هر بدعتی گمراهی است، و جای هر گونه گمراهی در آتش است‏. الأمالی للمفید؛ ص۱۸۸.

دفاع از حق و حقیقت

پس از غصب خلافت و خانه نشینی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها در اولین اقدام بر علیه بدعت بزرگ سقیفه، خطبه هایی را در دفاع از حق امیرالمؤمنین علی علیه السلام خواندند و آسیب های پیروی از سقیفه را بیان نمودند.

در یکی از این خطبه ها که برای زنان مدینه بیان فرمودند به کلام خداوند متعال در قرآن اشاره نمودند:

أ فَمَنْ یَهْدی‏ إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی‏ إِلاَّ أَنْ یُهْدی‏ فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ (یونس/۳۵).

آیا کسی که هدایت به حق می‌کند برای پیروی شایسته تر است یا آن‏ کس که خود هدایت نمی‌شود مگر هدایتش کنند شما را چه می‌شود چگونه داوری می‌کنید .

زوال جامعه اسلامی

دلیل نگرانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بود که سقیفه با کنار زدن منصب الهی امامت، زمینه‌های زوال و نابودی جامعه اسلامی را فراهم نموده و فرهنگ جاهلیت را مجدداً به جامعه بازگردانند.

خلفای سوء و در ادامه آن علمای سوء، جامعه اسلامی را از مسیر اصلی خود منحرف نموده و بدعت های فراوانی را در دین ایجاد نمودند و احکام دین را تغییر داده و تبدیل به احکام دیگر نمودند، تا آن جا که شافعی از علمای اهل سنت نقل می کند:

کلّ سنن رسول اللّه قد غیّرت حتی الصلاه. کتاب الام: ج۱/ ص ۲۰۸.

تمام سنت های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تغییر کرد حتی نماز!!

نمونه هایی از بدعت ها

برخی از بدعت هایی که سقیفه نشینان در دین ایجاد کردند و در ادامه آن علمای سوء که از آنان به ناحق تبعیت کرد و ترویج نمودند، عبارت است از:

۱. تکفیر یا تکتف (نماز خواندن با دست بسته)

۲. تثویب (تغییر کلمات اذان)

۳. تحریم نکاح منقطع

۴. تغییر احکام حج

۵. تبدیل احکام سه طلاق در یک مجلس

و.....

نفرین های حضرت زهرا سلام الله علیها

حضرت زهرا سلام الله علیها در واپسین لحظات زندگانی با برکت خویش سقیفیان را نفرین کرده و فرمودند: نفرین ابد بر این مکّاران، دور باشند از رحمت حق این ستمکاران، وای بر آنان! از چه رو تمرکز حق را در مرکز خود سبب نگشتند؟ و از این راه خلافت را از پایه‏ های نبوّت دور داشتند و از سرایی که محل نزول جبرئیل بود، به دیگر سرا بردند و از ید قدرت کاردانان دین و دنیا خارج ساختند! به هوش! که این زیانی بس بزرگ است!.

احتجاج، ج۱، ص۲۸۶.

پایداری تا پای جان

یکی از دلایل نگرانی‌های به حق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از غصب خلافت این بود که می‌دانستند غاصبان خلافت تمامی زحمات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را از بین خواهند برد و دین مبین اسلام را هم در اصول و هم در فروع دچار تحریف و تغییر و تبدیل می نمایند.

آن حضرت می دانستند که آنان منصب امامت را تبدیل به خلافت و از خلافت تبدیل به سلطنت نموده و احکام دین را به دست علمای سوء خواهند داد تا همه را دچار تحریف و انحراف نمایند، به همین دلیل با تمام توان تا بذل جان شریف خویش و فرزند عزیزشان از حق امیرالمؤمنین علی علیه السلام و زحمات طاقت فرسای ۲۳ ساله پدر بزرگوارشان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دفاع نمودند.

نمونه هایی از بدعت ها

۱. تکفیر

یکی از مصادیق تغییر و تبدیل احکام که توسط خلفای غاصب انجام گرفت، تکفیر و تکتف به معنای دست روی دست گذاشتن در حالت نماز است و به اصطلاح با دست بسته نماز خواندن.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله در رد چنین کاری فرمودند: فقط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می توانند کیفیت نماز خواندن را بیان کنند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز نماز می خواندند و فرمودند: «صَلُّوا کَمَا رَاَیْتُمُونِی اُصَلِّی»نماز بخوانید همان‌گونه که می بینید من نماز می خوانم.

صحیح بخاری، ج ۲، ص ۴۴٫؛

در کتب اهل سنت نیز نماز خواندن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز بیان شده است.

سنن ابن ماجه، ابن ماجه، ج ۱، ص ۳۳۷٫.

بنابراین هیچ کس نمی تواند به سلیقه خود در نماز خواندن و کیفیت نماز خواندن تغییر ایجاد کند.

خداوند متعال در قرآن می فرماید: قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَکُمْ أَمْ عَلَی اللَّهِ تَفْتَرُونَ‏ (یونس/۵۹).

بگو آیا خداوند به شما اجازه داده یا بر خدا افترا می بندید یا پیش خود تحریم و تحلیل می‌کنید.

امام محمد باقرعلیه السلام فرمودند: «لَا تُکَفِّرْ فَاِنَّمَا یَصْنَعُ ذَلِکَ الْمَجُوس‏» کافی، ج ۳، ص ۳۳۷٫؛ در نماز تکفیر نکن که تکفیرکار مجوس است.

استفتاء از مقام معظم رهبری مدظله العالی

مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‌خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟

پاسخ: اقتدا به اهل سنت، برای رعایت وحدت جایز است و نماز خواندن با آنها صحیح و مجزی است، ولی تکتف واجب نیست و بلکه جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند.

اجوبة الاستفتائات، س ۶۰۳.

هجوم بدعت ها

با کنار زدن امامت که یک منصب الهی است از رهبری و مدیریت جامعه اسلامی و جایگزینی خلافت به جای آن و پس از آن سپردن اداره جامعه اسلامی به سلطنت و پادشاهی از آل امیه و آل مروان تا آل سعود و آل خلیفه، تمامی بنیان های دین متزلزل شده و جامعه دینی به قهقرا و جاهلیت بازگشت و مکتب غنی اسلام به تدریج رو به افول و زوال نهاد.

اندوه دائمی و نگرانی حقیقی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از غصب خلافت و غصب فدک و واژگونی ارزش های دینی جامعه نبوی به این دلیل بود که جامعه اسلامی از مسیر الهی خویش در تمام اصول و فروع دین منحرف شودو پس از تغییر اصول دین توسط خلفا در بسیاری از فروع دین نیز تغییراتی ایجاد شد از جمله:

۲. تثویب

اعلام پس از اعلام در اذان است. یعنی بعد از گفتن «حی علی الصلاه»، عبارت «الصلاة خیر من النوم» اضافه شد که به نظر فقهای شیعه این کار بدعت و حرام است.

خلیفه دوم، هم عبارت «حی علی خیرالعمل» را از اذان حذف کرد و هم عبارت جعلی و بیهوده «نماز از خواب بهتر است!!!» را به اذان اضافه کرد، در حالی که کلمات اذان از جانب خداوند متعال نازل شده و هیچ کس حق تغییر آن را ندارد.

شهادت ثالثه

قرار دادن عبارت «اشهد أن علیا ولی الله» در اذان پس از عید غدیر خم مطابقت با آیات و روایات قرآن دارد. چرا که خداوند متعال در قرآن، با اشاره به خاتم بخشی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ولایت و سرپرستی را مخصوص خدا، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علی علیه السلام می داند.

إِنَّما وَلِیُّکُمُ‏ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (مائده/۵۵).

سرپرست و رهبر شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردند: همان کسانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‏ پردازند.

لزوم اقرار به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام

رَوَی الْقَاسِمُ‏ بْنُ مُعَاوِیَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع هَؤُلَاءِ یَرْوُونَ حَدِیثاً فِی مِعْرَاجِهِمْ أَنَّهُ لَمَّا أُسْرِیَ بِرَسُولِ اللَّهِ رَأَی عَلَی الْعَرْشِ مَکْتُوباً لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَبُو بَکْرٍ الصِّدِّیقُ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ غَیَّرُوا کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَتَّی هَذَا؟ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا خَلَقَ الْعَرْشَ کَتَبَ عَلَیْهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ... فَإِذَا قَالَ أَحَدُکُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَلْیَقُلْ‏ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ

از قاسم بن معاویه نقل است که به امام صادق علیه السّلام عرض کرد: در حدیثی که مخالفان امامت و پیروان سقیفه‏ در معراج رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله روایت کرده‏اند آمده است که آن حضرت در شب معراج در عرش مکتوب دید که: «لا إله إلّا اللَّه، محمّد رسول اللَّه، أبو بکر الصّدّیق»؟ حضرت فرمودند: سبحان اللَّه‏! همه چیز را تغییر دادند حتّی این را؟! گفتم: آری. فرمودند: به درستی که خداوند عزّ و جلّ وقتی عرش را آفرید بر آن مکتوب داشت «لا إله إلّا اللَّه محمّد رسول اللَّه، علیّ أمیر المؤمنین» ... سپس امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به وحدانیت خدا و نبوت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شهادت ‌دهد، باید به ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام نیز شهادت بدهد.

احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۱۵۸.

۳. تأمین

به معنای گفتن آمین در نماز پس از خواندن سوره حمد که یکی از مبطلات نماز است.

در روایاتی که پیرامون کیفیت نماز خواندن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده گفتن آمین بعد از سوره حمد نیامده و ائمه اطهار علیهم السلام از چنین کاری نهی فرموده اما فرمودند به جای آن بگویید: الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ رَبِ‏ الْعالَمِین‏

وسائل الشیعة، ج‏۶، ص: ۶۷

نظر فقهای شیعه

چهارمین مبطلات نماز آن است که بعد از خواندن حمد، آمین بگوید ولی اگر اشتباهاً یا از روی تقیه بگوید، نمازش باطل نمی‌شود.

توضیح المسائل مراجع تقلید؛ ج‌۱، ص: ۶۱۷

شیخ طوسی می نویسد: گفتن آمین، نماز را باطل می کند، چه آهسته باشد چه بلند، در آخر حمد باشد یا قبل از آن، از سوی امام باشد یا مأموم در هر حال.

الخلاف، ج ۱، ص ۳۳۲.

دلیل حرمت گفتن آمین

سوره حمد دعا نیست و انسان نمی تواند آن را به قصد دعا در نماز بخواند تا نیاز به گفتن آمین باشد، بلکه سوره حمد قرآن است و کلام خدا است نه کلام انسان و در نماز باید سوره حمد به قصد قرآن خوانده شود نه به قصد دعا کردن. کلمه آمین ، کلام آدمی محسوب می شود و لذا نماز را باطل می کند ولی کلمه الحمد الله رب العالمین خودش کلام خداست و قرآن است و خواندن قرآن در نماز اشکالی ندارد.

در کتب اهل سنت از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله روایت شده که در نماز، هیچ سخنی از کلام آدمیان شایسته نیست گفته شود.

صحیح مسلم، ج ۱، ص ۳۸۱، ش ۵۳۷.

خروج از نور و هجوم به سوی ظلمت

با تغییر امامت و تبدیل آن به خلافت، تمامی اصول دین و فروع دین دچار تحریف و تغییر شد.

کنار گذاشتن امام نور، باعث روی کار آمدن امام نار شد و تمامی اندیشه های الهی، تفکرات دینی و حتی عقل و عرف جامعه نیز تغییر کرد و به فرمایش خداوند متعال در قرآن، جامعه از نورانیت اسلام خارج و به ظلمت کفر بازگشت.

و الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ‏ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ (بقره/۲۵۷).

کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوت می‌باشد که آنها را از نور به سوی تاریکی ها بیرون می‏ برند، آنها اهل آتش‏ند و همیشه در آن خواهند بود.

نگرانی های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همین دلیل بود که جامعه نبوی پس از غصب خلافت تبدیل به جامعه اموی خواهد شد.

تغییر سنت ها و رواج بدعت ها

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام پس از غصب خلافت و منحرف شدن اصول و فروع دین از جایگاه خود فرمودند:

الْعَجَبُ لِقَوْمٍ یَرَوْنَ سُنَّةَ نَبِیِّهِمْ تَتَبَدَّلُ وَ تَتَغَیَّرُ شَیْئاً شَیْئاً ثُمَّ یَرْضَوْنَ وَ لَا یُنْکِرُونَ...

تعجب است از قومی که می‌بینند سنّت پیامبرشان کم کم و دسته دسته تبدیل و تغییر می‌یابد و با این همه راضی می‌شوند و انکار نمی‏ کنند بلکه در دفاع از بدعت ها غضب می‌کنند و کسانی را که ایراد بگیرند و آن را انکار کنند سرزنش می‏ نمایند. سپس قومی بعد از ما می‌آیند و بدعت و ظلم و از پیش خود ساخته‌های او را تابع می‌شوند و بدعت‌های او را سنّت و دین می‏ شمارند و به وسیله آن به پیشگاه پروردگار تقرّب می‏ جویند.

کتاب سلیم بن قیس/ج ۲/ ص ۶۷۶.

۴ . نماز تراویح

یکی دیگر از صدها و هزاران تحریف و بدعتی که سقیفه بنا نهادند، نماز تراویح است که بیست رکعت، با ده سلام است و در ماه مبارک رمضان خوانده می شود. نمازهای مستحبی و نافله باید به صورت فرادا خوانده شود و در زمان ابوبکر نیز به صورت فرادی خوانده می‌شد، اما خلیفه دوم آن را به صورت جماعت و در مسجد الزامی نمود و برای آن امام جماعت تعیین کرد و گفت خوب بدعتی است.

صحیح بخاری، ج۲، ص۲۵۲.

نافله های ماه مبارک رمضان

به غیر از نمازها و نافله های ۵۱ رکعتی یومیه، در شب های ماه مبارک رمضان نماز های مستحبی دیگری به منظور تهجد و شب زنده داری مؤمنین روزه دار قرار داده شده است مانند:

١. از شب اول ماه مبارک رمضان تا شب بیستم، هر شب ۲۰ رکعت.

٢. از شب بیستم تا شب سیم هر شب، ۳۰ رکعت.

٣. شب های قدر، بیست و یکم و بیست و سوم، هر شب ۱۰۰ رکعت.

نهی شدید رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله

زراره، و محمّد بن مسلم، و فضیل از امام ابو جعفر باقر، و امام صادق علیهما السّلام در بارۀ نماز نافلۀ شب در ماه رمضان به صورت جماعت سؤال کردند، آن‌ دو امام فرمودند: پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله چون نماز عشا را به جا می‌آورد، به سوی منزل خود می‌رفت، و آنگاه در آخر شب به سوی مسجد روان می‌شد، و به نماز می‌ایستاد، پس در نخستین شب از ماه رمضان به مسجد می‌رفت، تا بنا بر سنّت پیشین نماز بگزارد، پس مردم پشت سرش صف بستند، در این هنگام پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از جلو ایشان به خانه‌اش رفته و ایشان را بر جای گذاشت، ولی مردم تا سه شب چنین کردند. پس پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در روز سوّم به منبر برآمد، و پس از حمد و ثنای خدا فرمود: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ الصَّلَاةَ بِاللَّیْلِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ النَّافِلَةِ فِی جَمَاعَةٍ بِدْعَةٌ أَلَا فَإِنَّ کُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ کُلَّ ضَلَالَةٍ سَبِیلُهَا إِلَی النَّارِ قَلِیلٌ فِی سُنَّةٍ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ فِی بِدْعَة «ای مردم، نماز نافله در شب ماه رمضان به صورت جماعت بدعت است، آگاه باشید که هر بدعتی گمراهی است، و هر گمراهی راهش به سوی آتش دوزخ است. کار کمی که سنّت باشد از کار بسیاری که بدعت باشد بهتر است». من لا یحضره الفقیه؛ ج‌۲، ص: ۱۳۷

دیدگاه اهل بیت علیهم السّلام

سیره اهل بیت علیهم السّلام نپذیرفتن نماز تراویح به جماعت بود. از امام صادق علیه السّلام در مورد نماز در ماه رمضان سوال شد، آن حضرت فرمودند: زمانی که حضرت علی علیه السّلام خلیفه شده و به کوفه آمدند، از فرزندش امام حسن علیه السّلام خواستند مردم را از خواندن نماز تراویح به جماعت نهی کند؛ مردم بعد از شنیدن سخنان امام حسن علیه السّلام با گفتن وا عمراه، اعتراض خود را بیان کردند. حضرت علی علیه السلام فرمودند: رهایشان کنید تا بخوانند.

وسائل الشیعه، ج‏۸، ص: ۴۶.

امامت اصلی ترین بنیان دین

عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: بُنِیَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَی خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَایَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَیُّ شَیْ‏ءٍ مِنْ ذَلِکَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن‏

امام محمد باقر علیه السّلام فرمودند: بنای اسلام بر پنج چیز استوار است؟ نماز و زکات و حج و روزه و ولایت.

زراره گوید به حضرت عرض کردم: کدام یک از این ها برتر است؟ فرمودند: ولایت برتر است. زیرا ولایت کلید آنهاست و شخص والی دلیل و راهنمای آنهاست.

الکافی ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۸.

جهاد فاطمی

اقدامات اساسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در دفاع از امیرالمؤمنین علی علیه السلام و مقابله با سقیفه عبارت بود از:

۱. خطبه خوانی، سخنرانی و افشاگری

۲. اشک و گریه مداوم

۳. نفرین بدون تقیه

۴. اسراء شبانه و رفتن به در خانه مهاجرین و انصار

۵. وصیت روشنگرانه درتشییع شبانه و اختفای مزار مطهر

نتایج شوم سقیفه

سقیفه، امامت را که هدایت گر و راهنمای بشریت از جانب خداوند متعال بود کنار گذاشت و ساختار حکومت اسلامی و حاکمیت دینی را به طور کامل و در همه ابعاد تغییر داد و تا آنجا پیش رفت که همین امت به ظاهر اسلامی، فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در کربلا به شهادت رسانده و به این جنایت افتخار کردند، اما مقابله به هنگام و جهاد تبیین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها راه جدیدی برای پیروان ولایت و حقیقت علوی برای همیشه تاریخ گشود.

شکل گیری مکتب سقیفه

أمیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله شنیدم که می‏ فرمودند: «شما چگونه خواهید بود وقتی که گرفتار فتنه‌ای طولانی شوید که در آن فتنه، افراد صغیر جوان شوند و پیران فرسوده گردند، تا آن جا که جمعی آن را سنّت و آیین خویش سازند، و اگر تغییر یابد اعتراض کرده و گویند که فعل منکری آورده، در آن فتنه سنّت، دستخوش تغییر شده و گرفتاری، شدید گردد... مردم به غیر دین تفقّه کنند و بدون عمل تنها می‏ آموزند، و با انجام امور آخرت، دنیا را طلب می‌کنند ».

سپس أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: والیان پیش از ما متصدّی کارهایی بزرگ و امرهایی عظیم شدند و از روی عمد با رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله مخالفت کردند، و اگر من مردم را از آن منع و امر به ترک آن نمایم، و بخواهم ایشان را برگردانم، تمام لشکرم از اطراف من پراکنده شوند، تا جایی که فقط من و معدودی از شیعیانم باقی بمانیم، همان کسانی که به فضل‏ و امامت من از کتاب خدا و سنّت پیامبر معرفت یافته‌اند،

بدعت های ناتمام

برخی از بدعت هایی که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند که اهل سقیفه بنیان نهادند عبارت است از:

۱. تغییر مقام ابراهیم علیه السلام

۲. غصب فدک

۳. صدور احکام قضایی خلاف دین

۴. حیف و میل گسترده بیت المال

۵. صدور حکم نکاح بر خلاف قران

۶. تحریم متعه حج

۷. تحریم نکاح منقطع

۸. تغییر در حکم نماز میت

۹. تغییر احکام نماز

۱۰. اجرای طلاق بر خلاف سنت

۱۱. اخذ زکات بر خلاف دستور قرآن

۱۲. تغییر در احکام وضوء، غسل و تیمم

احتجاج طبرسی/ ۱/ ۲۶۳.

نتیجه تغییر سنت های الهی

پیروان سقیفه با این بدعت های عظیم باعث رنجش، آزار و اذیت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و مؤمنین واقعی شدند. و این آزارها عواقب ناگواری را در دنیا و آخرت برای آن ها به جای گذاشت. خداوند متعال در قرآن می فرماید: إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً (احزاب/۵۷).

آنان که خدا و رسول او را می‏ آزارند، خداوند در دنیا و آخرت آنها را لعنت می‌کند و برای ایشان عذابی خوارکننده مهیا ساخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha