حجت الاسلام اسماعیل زاده - معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به ارائه گزارشی از وضعیت پژوهشی مدارس علمیه این استان پرداخت.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به ارائه گزارشی از وضعیت معاونت پژوهش حوزه علمیه مازندران پرداخت و گفت: بنده از اواخر بهمن ماه سال گذشته، مسئولیت این معاونت را بر عهده گرفته و در ابتدا بازدیدها را از مدارس علمیه استان آغاز کردیم تا نقاط ضعف و قوت مدارس بررسی و برنامه ریزی های لازم انجام گردد که در این راستا از 25 مدرسه علمیه استان بازدید داشتیم.

وی اظهار داشت: اقدام بعدی ما در این معاونت، شناسایی معاونین و رابطان پژوهش در مدارس علمیه بود تا آمایش نیروی منابع انسانی داشته و بتوانیم ارتباط مناسبی با این عزیزان داشته باشیم که بر این اساس، لیستی تهیه و فرمی برای تمام مدارس ارسال شد.

* اغلب مدارس علمیه مازندران معاون پژوهش ندارند

معاون پژوهش حوزه علمیه استان مازندران ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر، اغلب مدارس علمیه استان، معاون پژوهش ندارند که از معایب و آسیب های کار ما در این عرصه است و در حال رایزنی با مسئولان مدارس علمیه استان هستیم تا تعداد مدارس دارای معاون پژوهش را افزایش دهیم.

حجت الاسلام اسماعیل زاده خاطرنشان ساخت: در این راستا، مدارسی که معاون پژوهش نداشتند، استادی به عنوان رابط به ما معرفی شد تا فعالیت های پژوهشی طلاب را پیگیری نموده و سه جلسه توجیهی نیز برای آنان برگزار شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان مازندران تصریح کرد:‌ ما در استان مازندران به این دلیل که استانی طولی است، نمی توانیم جلسات متمرکز در یک مکان برگزار کنیم؛ به همین دلیل شرق و غرب استان را به دو قسمت کرده و جلسات جداگانه ای برای معاونین و رابطین پژوهش شرق و غرب استان برگزار شد تا کارهای عقب مانده پیگیری شود.

حجت الاسلام صدرزاده بیان داشت:‌ فعالیت بعدی، برگزاری اختتامیه جشنواره علامه حلی (ره) سال 1397 بود که به دلیل کمبود بودجه، برگزاری این اختتامیه باقی مانده بود که در این راستا با رایزنی های مختلف، اختتامیه را اسفندماه در دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار کرده و از نفرات برگزیده تجلیل شد و از همان تاریخ، بنده به عنوان دبیر جشنواره علامه حلی(ره) استان مازندران برای دوره جدید انتخاب شده ام.

* ارسال 749 اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی (ره) مازندران

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، یک هزار و 60 اثر اعم از مقاله، تحقیق پایانی و کتاب به دبیرخانه این جشنواره رسیده بود، اظهار داشت: امسال در جشنواره جدید در کل کشور با کاهش مقالات مواجه بودیم که در این راستا، 749 اثر به دبیرخانه رسیده است که تعداد آثار ارسالی برادران بیشتر از خواهران بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان مازندران یادآور شد: جشنواره علامه حلی(ره) در این استان به صورت متمرکز از سوی مدیریت حوزه برادران مازندران، مدیریت حوزه بابل و مدیریت حوزه خواهران برگزار می شود.

دبیر جشنواره علامه حلی (ره) مازندران ابراز داشت:‌ تفاوت جشنواره امسال با سال های گذشته این است که ارزیابی بخش اول بر عهده خود مدرسه است و آثاری که نمره بالای 80 داشتند به استان ارسال می شود و در سطح استان نیز ارزیابی های اجمالی و تفصیلی انجام می شود.

حجت الاسلام اسماعیل زاده خاطرنشان ساخت: کیفیت مقالات امسال مناسب بود و چند مقاله ای که بنده ملاحظه کردم، بسیار سطح بالایی داشت و مقالات وزین و مناسبی ارائه شده بود و برخی از این مقالات در برخی مجلات علمی-پژوهشی به چاپ رسیده بود؛ البته جشنواره علامه حلی(ره) با بقیه جشنواره ها متفاوت است و آثار چاپ شده هم می تواند به دبیرخانه ارسال شود.

* راه اندازی شورای پژوهش در حوزه علمیه مازندران

وی تصریح کرد:‌ راه اندازی شورای پژوهش استان متشکل از مدیر حوزه علمیه استان مازندران، معاون آموزش، معاون پژوهش، دو تن از مدیران مدارس علمیه استان به انتخاب دبیر شورا و تأیید مدیر و دو شخصیت علمی (دکتر ذکوی و دکتر اصفهانی) که از شخصیت های فرهیخته و قلم به دست هستند، نیز از دیگر فعالیت ها بود که تاکنون سه جلسه از این شورا برگزار شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان مازندران به برخی از برنامه های شورای پژوهش استان اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه های این شورا، تدوین برنامه پژوهشی یک ساله مدارس علمیه استان است که در این شورا در حال بررسی بوده و ان شاءالله تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید به تصویب رسیده و ابلاغ خواهد شد.

دبیر جشنواره علامه حلی (ره) مازندران بیان داشت: از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش استان، برگزاری کارگاه پژوهشی برای اساتید و طلاب بوده است که در مدارس علمیه گوناگون در سطح استان برگزار شده است و در این مدت، دوره پژوهشی را برای 90 نفر از اساتید سطح استان در چهار منطقه با حضور اساتیدی از قم برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام اسماعیل زاده اظهار داشت: غالب اساتیدی که در این دوره شرکت کردند، رضایت داشته و حتی برخی از آنان نامه نوشتند که دوره های تکمیلی آن نیز برگزار شود؛ لذا بر آن شدیم که دوره پایان نامه نویسی برای اساتید و طلاب برگزار کنیم که ان شاءالله اواخر شهریورماه برگزار خواهد شد.

* برگزاری نشست های علمی از دغدغه ها است

وی ابراز داشت: برگزاری نشست های علمی از دیگر برنامه های این معاونت است که از مهمترین دغدغه های بنده است؛ چراکه برگزاری نشست های علمی، قدم اول برای مسئله پژوهش است؛ چون ایجاد سؤال و دغدغه برای طلاب نموده و همین مسأله ایجاد انگیزه برای آنان خواهد کرد تا به سراغ پژوهش بروند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا امسال با شروع سال تحصیلی در مدارس علمیه گوناگون، نشست های علمی را با موضوع مباحث فقهی و اصولی مطروحه در کتب درسی و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب برگزار نماییم تا طلاب آشنایی بیشتری با مباحث پیدا کرده و دغدغه بیشتری نسبت به این مباحث پیدا نمایند.

دبیر جشنواره علامه حلی (ره) مازندران با بیان این مطلب که کارگروهی برای بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه استان تشکیل شده است، تصریح کرد: 120 عنوان و موضوع از دل بیانیه گام دوم انقلاب در موضوعات گوناگون استخراج شده است که قالب این موضوعات می تواند به عنوان موضوعات پژوهشی، پایان نامه و نشست های علمی قرار بگیرد و ان شاءالله در سال تحصیلی جدید نشست های علمی را با این موضوعات برگزار خواهیم کرد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده بیان داشت: همچنین نشست های مشترکی با اساتید دانشگاه با محوریت گام دوم انقلاب پایه ریزی شده که تاکنون سه نشست برگزار شده و مقرر گردیده که در هر ماه یک نشست در این خصوص برگزار شود.

وی در ادامه به برگزاری نشست های علمی از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این نشست ها با موضوع گفتمان علمی انقلاب اسلامی است که در 22 استان کشور آغاز شده و با همکاری معاونت پژوهش حوزه های علمیه، آستان قدس رضوی، وزارت علوم و دانشگاه آزاد به صورت مشترک برگزار می شود که در این راستا، در شورای علمی استان ها نیز شکل گرفته و به کار خود ادامه می دهد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: نشست گفتمان علمی انقلاب در این باره است که آثاری که در حوزه های علمیه نوشته شده است، اطلاع رسانی شده و در معرض دید عموم قرار بگیرد که بر این اساس، از جمع آثار مختلفی که از سوی حوزه های علمیه در سراسر کشور به نگارش درآمده، در قدم اول 2500 اثر ارزیابی شده و در یک کتابنامه ای به نگارش درآمده و مقرر شد به تناسب استان ها، موضوعاتی انتخاب شده و مؤلف کتاب و ناقد و داور برای نشست علمی قرار داده شود و این کتاب به بحث گذاشته شود.

دبیر جشنواره علامه حلی (ره) مازندران ابراز داشت: در سطح استان مازندران در رشته فقه و حقوق کتابی انتخاب شده و اولین نشست آن در شهریورماه در غرب استان برگزار خواهد شد.

* تعامل با سایر نهادها

حجت الاسلام اسماعیل زاده خاطرنشان ساخت: از دیگر برنامه های معاونت پژوهش حوزه علمیه استان مازندران، تعامل با ستاد بازسازی عتبات عالیات، تعامل با صداوسیمای مازندران، تعامل با کمیته امداد امام خمینی(ره) استان و تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است که در این راستا، پیشنهاد تهیه مستندی از مدارس علمیه باقدمت و مشاهیر و علمای استان به صداوسیما ارائه و مقرر شد که این کار انجام گردد.

وی یکی از برنامه ها را بررسی کتابخانه های مدارس علمیه استان عنوان کرد و گفت: ‌ لیستی از کتابخانه های سطح استان تهیه شده تا ظرفیت ها و کمبودها را شناسایی کرده و برای حوزه علمیه قم ارسال کردیم و مقرر شد برخی از کاستی ها جبران شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در پاسخ به این سوال که آیا کتابخانه مناسبی در سطح مدارس علمیه استان مازندران وجود دارد؟، تصریح کرد: کتابخانه مدرسه علمیه امام علی(ع) بحمدالله دارای امکانات بسیار خوبی است؛ اما هنوز کامل نشده و از جمله مدارس پایلوت است که قفسه های مدرن و جدید و نرم افزارهای خوب با همکاری آستان قدس رضوی برای آن تعبیه شده است.

* وجود کتب خطی با قدمت 400 ساله در مدارس علمیه استان

حجت الاسلام اسماعیل زاده ادامه داد: همچنین کتابخانه مدرسه علمیه حضرت ابوالحسن (ع) آمل و مدرسه علمیه شهید بهشتی (ره) نوشهر را نیز داریم که کتابخانه های خوبی هستند؛‌ البته ما مدرسه ای در چالوس داریم که بیش از 200 کتاب خطی با سابقه 300 تا 400 سال در آن وجود دارد که شاید جای دیگر پیدا نشود؛ اما متأسفانه فضا به نحوی است که کتب در حال خراب شدن است و در حال رایزنی هستیم تا با خریداری دستگاه هایی بتوانیم دمای مکان را به اندازه ای برسانیم که این کتب سالم بماند و بیشتر از این فاسد نشود.

وی اظهار داشت: جدی گرفتن نمره پژوهش از برنامه های سال جدید ماست تا بتوانیم آن را اجرایی نماییم؛ به این معنا که هر طلبه باید در هر ترم یک درس را انتخاب نموده و در طول سال، پژوهشی را متناسب با درس انتخاب شده انجام دهد تا بتواند پنج نمره پژوهشی را دریافت نماید؛ همچنین مقرر شد به صورت رندوم از مقالات و پژوهش هایی که نوشته شده، از هر کلاس دو یا سه نفر انتخاب شده و از خروجی های خود دفاع نمایند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران ابراز داشت: شناسایی اصحاب قلم حوزوی استان، ایجاد شناسنامه پژوهشی برای اساتید و طلاب و ... از دیگر برنامه های پیگیری شده از سوی این معاونت است.

* انجمن های علمی در مازندران راه اندازی می شود

دبیر جشنواره علامه حلی (ره) مازندران به راه اندازی انجمن های علمی حوزوی در استان اشاره کرد و گفت: مقرر شد لیستی از اساتید متخصص به قم ارسال شده تا پس از تأییدیه و حضور دبیر انجمن ها، شعبه استانی آن به اندازه ظرفیت و تخصص موجود در استان شکل بگیرد؛ همچنین کارهای مقدماتی برای دریافت مجوز برگزاری کرسی های آزاداندیشی نیز انجام شده است.

* بودجه های پژوهشی صفر است

حجت الاسلام اسماعیل زاده در پاسخ به این سؤال که بودجه های پژوهشی حوزه استان در چه وضعیتی قرار دارد؟ خاطرنشان ساخت: به دلیل مشکل بودجه حوزه، بودجه های پژوهشی استان ها در حال حاضر صفر است و کارها به سختی پیش می رود و با رایزنی و تعامل برنامه ها را به پیش می بریم؛ به عنوان مثال هنوز هزینه ارزیاب های سال گذشته جشنواره علامه حلی (ره) استان مانده است و در بسیاری از برنامه ها با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل ما در حال حاضر، مشکلات مالی و اقتصادی است که گریبانگیر حوزه شده است و متأسفانه بسیاری از کارها و طرح ها را روی زمین گذاشته شده است؛ البته وضعیت موجود، یک نعمت است و حوزه های علمیه را به فکر واداشته که استقلال کامل داشته باشند و موقوفات را احیاء نمایند؛ ما هرچه کمتر به بودجه های دولتی وابسته باشیم، آزادتر و راحت تر خواهیم بود.

انتهای پیام