تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان

حوزه/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان (148-654ق)» که حاصل تلاش علمی گروه تاریخ اسلام است را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان (۱۴۸-۶۵۴ق)» که حاصل تلاش علمی دکتر علی بابایی سیاب در گروه تاریخ اسلام است، در مرداد سال جاری روانه بازار نشر شد.

در این اثر آمده است: اسماعیلیان نخستین، به دلیل تأثیرپذیری از فلسفه نوافلاطونی و امتزاج آن با مبانی اسلام شیعی خود؛ به درکی نو از خدا، هستی و مفهوم زمان دست یافتند. آنان براساس جهان شناسی خاص خود و با تکیه بر اصل اساسی «امامت» در نظام عقیدتی اسماعیلی، دیدگاهی مشیّت انگارانه به تاریخ داشتند که بر خلاف دیگر مکاتب تاریخ نگری سنتی؛ نایبان اراده خدا را به سلسله هایی هفتگانه از ناطقان و امامان محدود می نمود که وظیفه هدایت بشر در تاریخ را بر عهده داشتند. بر همین اساس، برای مورخ اسماعیلی تنها حوادث مرتبط با امام و تشکیلات دینی سیاسی پیرامون او معنادار بوده و قابلیّت ثبت در تاریخ را داشت. این در حالی است که در پارادایم تاریخ نگری سنتی، «نخبگان» اعم از سیاسی و دینی به عنوان نایبان اراده خدا در زمین بودند و تاریخ عبارت بود از ثبت زندگی، اعمال، رفتار و کردار این گروه ها. الگوی دوری خطی و تکامل گرایانه از حرکت تاریخی در مقابل نگاه خطی مبتنی بر نظریه انحطاط در تاریخ نگری سنتی؛ و نیز رابطه ناگسستنی تاریخ با فراتاریخ، در مقابل تحدید معنای تاریخ به بُعد جسمانی آن در سایر مکاتب تاریخ نگری سنتی، از دیگر مؤلفه های تاریخی نگری اسماعیلی است که به جنبه های تاریخ نگارانه آن شکل داده است.

مشخصات کتاب و همچنین فایل ۳۰ صفحه ابتدایی کتاب در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس www.rihu.ac.ir قابل دسترس است.

313/60