حجت الاسلام  رحیمی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی، از وقف منزل مسکونی خود با هدف اسکان طلابی که پس از ازدواج مشکل مسکن دارند، خبر داد.

 حجت الاسلام  والمسلمین عباس رحیمی، امام جمعه خمینی شهر که روز گذشته به علت عارضه قلبی و تنفسی در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان، دارفانی را وداع گفت، 25 آبان 97 در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان از وقف منزل مسکونی خود با هدف اسکان طلابی که پس از ازدواج مشکل مسکن دارند، خبر داده بود.

وی در این گفتگو با اشاره به جایگاه و اهمیت سنت حسنه وقف در اسلام اظهار کرد: این سنت حسنه توسط شخص پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع)، ائمه معصومین(ع)، بزرگان، علما و صلحا مورد تاکید بوده و سیاست اسلام نیز این است که نیازهای جامعه را خود مردم رفع نمایند.

وی افزود: در سنت حسنه وقف ارتباط مردمی بیشتر شده، روح تعاون و عاطفه انسانی احیاء می شود و صفت تراحم تقویت خواهد شد و لذا اسلام به انفاقات و صدقات توصیه و سفارش کرده است تا به وسیله این سنت منفعتی را قرار دهد که ماندگار شود.

امام جمعه خمینی شهر با تاکید بر این که وقف غیرقابل بخشش، ارث و فروش است تصریح کرد: فلسفه این سنت آن است که افراد جامعه نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند و رشته زندگی انسان ها به هم وصل شود.

وی خاطر نشان کرد: در روایات نیز به این موضوع اشاره شده است که وقتی انسان از دنیا می رود نامه عمل او بسته می شود مگر از چند چیز که ثواب آن ماندگار است از جمله صدقه جاریه، حفر قناتی که آب آن جاری باشد، تالیف کتاب و فرزند صالحی که برای والدین خود دعا کند و قرآن کریم نیز تاکید دارد که هر چه دارید در این دنیا خرج نکنید و برای آخرت خود نیز بفرستید چرا که خداوند فردای قیامت چند برابر آن را پس خواهد داد.

حجت الاسلام  و المسلمین رحیمی استقبال مردم از این سنت حسنه را مناسب ارزیابی کرد و افزود: جامعه نیز در این زمینه به خوبی وارد شده  و در بخش هایی چون ساخت مدرسه، حوزه علمیه، مساجد، مسکن و کتابخانه در نقاط مختلف کشور اقدامات درخوری انجام شده است.

وی هم چنین به بحث بقاع متبرکه و عتبات اهل بیت عصمت(ع) و اراده واقفین و خیرین برای آبادانی و بازسازی این بناها اشاره کرد و این اقدام را منشاء خیرات و برکات فراوان دانست و افزود: به عنوان نمونه موقوفات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران خود موجب آبادانی کشور و رفع مشکلات جامعه بوده است.

وی اضافه کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی موقوفات ضایع شده،   احیاء شده اند و مردم نیز به این سنت حسنه تشویق شده و امید است که نیات وقف شامل موضوعاتی چون اشتغال و درمان نیز شود.

امام جمعه خمینی شهر هم چنین به تشویق واقفین برای وقف 15 مورد موقوفه در شهرستان مبارکه نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه سعی کرده ایم که واقفینی را پیدا کرده و افراد را به انجام وقف تشویق نماییم.

وی در کنار تشویق سایر واقفین به این سنت حسنه، از وقف منزل مسکونی و شخصی خود با هدف بهره برداری از منفعت مالی منزل برای اسکان طلابی که پس از ازدواج مشکل مسکن دارند خبر داد و افزود: طی این وقف یک باب منزل مسکونی به ارزش 700 میلیون تومان برای مسکن طلاب اختصاص داده شد تا در دوره های دو ساله به طلاب متاهلی که دارای مشکل مسکن و اجاره هستند، داده شود.

حجت الاسلام  و المسلمین رحیمی خاطر نشان کرد: هدف از انجام این وقف ماندگاری آن و استفاده دیگر افراد و رفع نیاز جامعه و اقتدا به امیرمومنان (ع) بوده است.

وی عنوان کرد: در روایات اسلامی انجام هر کار خیری تعبیر به صدقه شده است، اما برخی کارهای خیر و صدقات پس از استفاده تمام می شوند، البته صدقات جاریه که قرآن از آن به باقیات صالحات یاد کرده است اعمالی هستند که مرتب رشد و نمو دارند و از این رو است که وقف را نیز چشمه جاری می گویند چون مانند آبی جاری است که  تمام شدنی نیست و فاسد نمی شود و صدقه ای ارزش بیشتری دارد که ماندگاری آن بیشتر باشد.