حجت الاسلام افلاکیان

حوزه/ حجت الاسلام افلاکیان با اشاره به حضور انحصاری افراد مسن در هیئت امنای مساجد، گفت: متأسفانه تاکنون اساس‌نامه‌ای برای مساجد نوشته نشده و مساجد به صورت سیستمی مدیریت نمی‌شود، بلکه به صورت سلیقه‌ای و هیئتی اداره می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم افلاکیان امام جماعت مسجد مهدیه همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگازاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: مسجد به عنوان نخستین پایگاه و سنگر در اسلام است که توسط پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که قبل از ورود به مدینه به نام مسجد قبا ساخته شد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان ادامه داد: آنقدر این مکان در اسلام مهم است که پیغمبر صلی‌الله و علیه و آله بعد از ورود به یثرب یا مدینه‌النبی با مشارکت مسلمین نخستین اقدام خود را به ساخت مسجد بر اساس آیه «تعاونوا علی البر و تقوا» قرار داد.

حجت‌الاسلام افلاکیان گفت:رسول اکرم صلی‌الله و علیه و آله فرمودند: مساجد محفل انبیاء هستند و مساجد خانه پرهیزکاران است و امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند فرموده: مساجد خانه من در روی زمین است؛ روایات متواتر درباره آثار فردی مسجد و حضور در آن وجود دارد.

مسجد سنگری در برابر مخاصمان

وی با بیان اینکه در کنار آثار فردی، مساجد و حضور در آن دارای آثار اجتماعی نیز است، اذعان کرد: امام خمینی(ره) فرمود: مساجد سنگرهای اسلام اند، بنابراین مساجد محل حرف است و علت این امر آن است که دین اسلام دین سکولار نیست که وارد زندگی اجتماعی انسان نشود بلکه هدف از مسجدمحوری و اهمیت آن این است که مساجد سنگری باشد در برابر مخاصمان و دشمنان.

 امام جماعت مسجد مهدیه همدان با اشاره به اینکه مساجد محل جنگ با شیاطین است، عنوان کرد: مساجد محل اقدامات سیاسی و عبادی است که دارای آثار اجتماعی بسیاری در سطح جامعه است.

وی افزود: نخستین اثر اجتماعی و تربیتی مسجد، ایجاد اخوت و تعاون است که امام صادق علیه‌السلام فرمود: اهل مسجد به کمتر از سه امتیاز نمی‌رسد که یکی از آنها دوستی است که در این مسیر برایش ایجاد می‌شود؛ مشاهده می‌کنیم که پیغمبر صلی‌الله و علیه و آله هنگام ورود به مسجد، احوال غایبین را جویا می‌شدند و درصدد رفع مشکلات مؤمنین بودند به گونه‌ای که مشکلات ریز و درشت افراد در مسجد توسط پیغمبر صلی‌الله و علیه و آله رفع می‌شد.

حجت‌الاسلام افلاکیان بیان کرد: دومین اثر، سلامت اجتماعی و کاهش بزهکاری در جامعه است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: انسان کلمه‌ای می‌شنود که او را از فساد وگناه باز می‌دارد که نقش مهم ائمه جماعات در اینجا به خوبی مشخص می‌شود چراکه اگر امام جماعات اهل ترک معصیت، تقوا، ورع و خشیت نباشد، افراد دیگر دچار سردرگمی خواهند شد و نمی‌توان جهت کاهش بزهکاری و ترک گناه افراد جامعه قدم بر داشت.

وی اضافه کرد: الگوپذیری دینی سومین اثر حضور مساجد در جامعه است چراکه فردی که در مسجد حضور پیدا می‌کند از رفتار و منش دیگران الگو می‌گیرد بنابراین مسلمانان در مساجد برای یکدیگر الگو هستند که امام صادق علیه‌السلام فرمود: هرگاه دیدید فردی به مسجد رفت‌وآمد مداوم دارد، بر ایمان او گواهی دهید.

مخاطب اصلی در مسجد، جوانان هستند

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان خاطرنشان کرد: تقویت هویت دینی، تعمیق ارزش‌های اسلامی و انقلابی از دیگر آثار اجتماعی مساجد است و مسجد باید محل حضور اقشار مختلف جامعه باشد که مهم‌ترین قشر به ویژه در ایام تابستان که باید برنامه‌ریزی صحیحی جهت حضور در این مرکز امن انجام شود، جوانان هستند.

وی تأکید کرد: جوانان با حضور در مسجد از آسیب‌های اجتماعی و گمراهی‌ها در امان می‌مانند، بنابراین مخاطب اصلی در مسجد، جوانان هستند و بر اهل مسجد واجب است که حرمت جوانان را مانند بزرگان و ریش‌سفیدان نگه دارند.

حجت‌الاسلام افلاکیان با بیان اینکه فضا و امکانات رفاهی برای کودکان نیز در مساجد باید فراهم شود، گفت: باید امکانات و آسایش برای حضور حداکثری زنان نیز در مسجد فراهم شود، چراکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت مسلمین نقش اساسی در تربیت افراد دارند.

وی ادامه داد: مسجد به عنوان مهم‌ترین موضوع در سخنان رهبر انقلاب است که برنامه‌های فرهنگی و دینی باید مسجدمحور باشد، لذا باید چند گام برداشته شود تا محله‌ها و فعالیت‌های دینی مسجدمحور شود.

امام جماعت مسجد مهدیه همدان تصریح کرد: نخست شناسایی افراد تأثیرگذار که دارای کلام نافذ هستند تا در جایی که امام جماعت نمی‌تواند، ورود کند. این افراد باید بازوهای تربیتی در مسجد باشند که یک بخش از افراد تأثیرگذار در مساجد هیأت امنا هستند.

لزوم تشکیل شوراهای فرهنگی در مساجد

وی اضافه کرد: دوم تشکیل شواراهای فرهنگی در مساجد تحت نظارت امام جماعت علاوه بر وجود هیأت امنا است که متأسفانه در مساجد شورای فرهنگی منسجم وجود ندارد که حتی از بین خانم‌ها نیز افراد تأثیرگذار در این شورا حضور داشته باشند و در این شورا کمبودهای فرهنگی آسیب‌شناسی شود.

حجت‌الاسلام افلاکیان ابراز کرد: گام سوم که بسیار دردناک است، متأسفانه تاکنون اساس‌نامه‌ای برای مساجد نوشته نشده و مساجد به صورت سیستمی مدیریت نمی‌شود، بلکه به صورت سلیقه‌ای و هیأتی اداره می‌شوند، بنابراین یکی از موضوعات مهمی که در متصدیان مسجد باید وجود داشته باشد، وحدت رویه و سیاست‌گذاری واحد است که با ایجاد اساس‌نامه و آیین‌نامه‌های ابلاغی و داخلی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در شوراهای فرهنگی مساجد شیوه‌نامه‌های اجرایی تصویب شود، افزود: آسیب‌هایی مانند حضور انحصاری افراد مسن در هیأت امنای مساجد، وجود امکانات برای اقشار مختلف جامعه در مسجد، وجود فضایی برای کودکان در مساجد با تدوین اساس‌نامه قابل رفع است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: هر مسجد موفقی در سطح شهر دو محور اصلی دارد: نخست کادر اجرایی موفق که شامل هیأت امنا، خادمین و مجموعه‌های فرهنگی است و  محور دوم که نیروی محرکه همه عوامل یعنی معنویت است که امام جماعت معنویت‌محوری در مسجد را بر عهده دارد، لذا باید به برنامه‌های فرهنگی مسجد سمت و سوی صحیح دهد.

روحانی‌محوری در برنامه‌های مساجد الزامی است

وی ادامه داد: شناسایی خانواده‌های محروم و نیازمندان در هر محله و تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه‌های بدون ربا، تأمین امنیت محله توسط جوانان مسجد باشد بنابراین مساجد باید محل خیرات در هر محله باشد.

وی تأکید کرد: در کنار برنامه‌های فرهنگی و جلسات قرآنی حضور مبلغین و طلاب الزامی است و روحانی محوری را در کلیه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد در پیش گیرند.

هدف از تخریب مسجدالأقصی، احیای سلطنت سلیمانی بود

حجت‌الاسلام افلاکیان در ادامه سخنان خود با محکوم کردن تخریب مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیست، اذعان کرد: قبله‌گاه نخست مسلمین بنا بر دستور پیامبر صلی‌الله علیه و آله مسجدالاقصی است و پیامبران الهی توجه ویژه به آن داشتند وپیامبر اکرم علی‌الله علیه و آله در سفر معنوی خود و معراجشان که در سوره اسرا فرموده است: سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی.

وی با بیان اینکه مسجدالاقصی خاستگاه انبیاء الهی است، گفت: این مسجد یکی از مکان‌های مقدس در ادیان الهی است و دین اسلام به عنوان دین جامع و کامل نگاه ویژه به این مسجد به عنوان قبله‌گاه نخست مسلمین دارد.

امام جماعت مسجد مهدیه همدان با اشاره به اینکه اهمیت معنوی مسجدالاقصی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: رژیم غاصب اسرائیل به زور و غاصبانه مردم مظلوم را تحت فشار قرار داد و علاوه بر اینکه آنها را از فلسطین راند، دولت غیر رسمی و غاصبانه را در آن سرزمین تشکیل داد.

وی اضافه کرد: این رژیم با انگیزه تشکیل صهیون و آرمان‌شهری که زمینه‌ساز حضور آخرین منجی بشر است، وارد فلسطین شدند و مسلمانان را از آنجا بیرون کردند، اما مسلمانان آگاه جهان در برابر این رژیم ایستادند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان ادامه داد: آنها از ابتدا به دنبال بنا کردن سلطنت سلیمانی بودند و با تخریب مسجدالقصی قصد احیای سلطنت سلیمانی را داشتند، اما مسلمانان جهان با توجه ویژه‌ای که به مسجدالاقصی دارند، مبارزه با رژیم غاصب صهیونیسم را بر خود واجب می‌دانند.

انتهای پیام