کد خبر: 861471
۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
امام جمعه همدان

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: در موقعیت زمانی کنونی که دشمن از هر سو باورهای مردم را مورد هجمه قرار داده است، مساجد بهترین سنگر برای حفظ ارزش ها و هنجار ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با اشاره به روز جهانی مسجد، گفت: در موقعیت زمانی کنونی که دشمن از هر سو باورهای مردم را مورد هجمه قرار داده است، مساجد بهترین سنگر برای حفظ ارزش ها و هنجارها می باشد.

وی افزود: وقتی تاریخ اسلام را مرور می کنیم می بینیم که مساجد مرکز تجمع مسلمانان بوده و تا قرن ها مرز حاکمیت اسلام محسوب می شده است.

امام جمعه همدان به سیره پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: در تاریخ زندگی پیامبر و اهل بیت(ع) همواره مسجد به عنوان محور فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و قضائی بوده است و این نشان از اهمیت مسجد در دین اسلام دارد.

وی تصریح کرد: حتی در شهرسازی نیز اهمیت مسجد مشهود است، به نحوی که محلات بر محور مسجد شکل می گرفتند تا تمام محلات به مسجد جامع شهر برسند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان به محل ساخت مسجد جامع در مرکز شهر ها اشاره کرد و گفت: عموما مساجد جامع در مرکز تجمع مردم و در کنار بازارها شکل می گرفت تا در دسترس مردم قرار داشته باشد.

وی با بیان این که شهر همدان هم بر همین اساس شکل گرفته است، ابراز داشت: جایگاه مسجد در قرآن کریم بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در فقه احکام نیز بسیاری از موضوعات وجود دارد که پیرامون مسجد صحبت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با گلایه از این که امروز نقش مسجد کم رنگ شده است، اظهار کرد: دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان به دنبال ارتقای جایگاه این مرکز عبادی است و در این زمینه برنامه های مختلفی دارد.

وی با اشاره به اهمیت بحث مرکز عبادی بودن مسجد، خاطر نشان کرد: امروز مسجد بیشتر به عنوان مرکز عبادی مطرح شده است، اما هدف ما مرکز عبادی است که در نهادینه کردن، حفظ ارزش ها و هنجارها موثر باشد.