حجت الاسلام مهدی زمانی فرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان به تعریفی از انسان کامل پرداخت و گفت: همه اسما و صفات الهی در انسان کامل تجلی کرده و این فرد مظهر اسماء الهی شده است که در این صورت عصمت و معجزه معنا پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد حوزه علمیه خراسان در کارگاه علوم عقلی اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به ارائه تعریفی از انسان کامل پرداخت و گفت:  همه اسما و صفات الهی در انسان کامل تجلی کرده و مظهر اسماء الهی شده است که در اینصورت عصمت و معجزه معنا پیدا می کند؛ بنابراین وقتی پیامبر مظهر اسما الهی و وارد عالم ملکوت شد معجزه برای او ممکن می شود.

وی با بیان این که انسان کامل آئینه تجلی علم خداست و اگر نباشد این آئینه کامل تجلی نمی کند، تصریح کرد: آنکسی که وارد عالم ملکوت شده است، انسان ملکوت بوده که امور ملکوت برای او عادی شده و وقتی مساله انسان کامل را به درستی درک و تشریح کنید و معتقد باشید که اسماء و صفات الهی در او متجلی است، چنین انسانی اعجاز، علم و عصمتش قابل قبول می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: روزی خلیفه دوم به علی بن ابی طالب(ع) گفت چطور شما به همه سؤالات، بدون تامل پاسخ جامعی را ارائه می دهید، حضرت فرمودند همه عالم نزد من همچون پنج انگشت دست شماست که نیاز به تامل برای شمردن آن ندارید و از جمله بدیهیات است؛ بنابراین همه عالم برای حضرت همچون پنج انگشت دست برای انسان ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با بیان این که بنابراین پیامبر(ص) و امام، انسان کامل و خلیفه الله هستند، خاطر نشان کرد: انسان کامل وجود جمعی دارد و وجودش در همه عوالم هستی حضور دارد که یک بعد وجود انسان کامل بعد ملکوتی است.

وی با بیان این که گاهی انسان کامل در بعد مادی خود قرار دارد و از بعد ملکوت استفاده نمی کند که سبب می شود نسبت به برخی مسائل اظهار بی اطلاعی کند، تصریح کرد: امام(ره) ممکن است از علم ملکوتی خود به سبب حکمت هایی استفاده نکند اما جایی که پیامبر(ص) می فرمایند من هم بشری همچون شما هستم دامنه وجودی ایشان در سطحی پایین تر ارائه شده است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که آنجایی که پیامبر و ائمه اطهار(ع) مجاز هستند از علم غیب خود استفاده می کنند و حالات انسان کامل حالات مختلفی است، تصریح کرد: انسان کامل حال واحدی ندارد و در همه عوالم گاهی در اوج ملکوت و گاهی نیز در سطح بشر هستند پس انسان کامل وجود سیال و شناور دارد که نمی توان برای او حکم ثابتی داد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با بیان این که مشیت آنان به مشیت خداوند متعال باز می گردد و همه این وابسته به عنایت خداوند است، خاطر نشان کرد: امروز ما در مرحله خاصی بوده و شناور نیستیم و همه فعل و انفعالات ما مادی است اما انسان کامل اینطور نیست و در همه عوالم هستی حضور دارد که هرکجا مشیت خداوند باشد در آن بعد قرار می گیرد.

وی با بیان این که باید دید ما چه مقدار نسبت به انسان کامل شناخت داشته و درک کرده ایم که در اینصورت می توان مسائل مربوط به نبوت و امامت را در سیاق انسان کامل قرار داد، افزود: در مسائل مربوط به امامت علاوه بر انسان کامل، مساله دیگر که از جمله کلید واژه ها می آید، انتصابی بودن امامت است و شیعه امامت را عین نبوت انتصابی می داند و بر اساس همین نظریه می توان متوجه شد که انسان کامل ادراک فوق العاده ویژه تری نسبت به انسان های عادی دارد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان کامل به قله توحید رسیده است، یادآور شد: در عرصه معاد نیز عنصر اصلی معرفت نفس بوده و زمینه حرکت از عالم ماده به سوی خداوند متعال نیز همین نفس انسانی است که باید جوانب نفس انسانی شناخته شود و بدانید حقیقت نفس وجود مجرد است که از بین نمی رود بلکه از عالمی به عالم دیگر منتقل می شود.

انتهای پیام 313/49