آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دین در جامعه اسلامی مظلوم واقع‌شده و حتی در بین خواص نیز این موضوع کم‌رنگ است.حتی در برخی مواقع افرادی پیدا می‌شوند که از دین برای خودشان درآمدزایی ایجاد کرده‌اند و درواقع دین را برای پول و دنیا می‌خواهند.کسانی به نام دین می‌خواهند مادیات کسب کنند این‌گونه افراد باید شرم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عصر امروز در همایش ائمه جماعات استان قم که با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسجد در دنیای اسلام اظهار داشت: در ابتدا باید ببینیم چه برداشتی از مساجد داریم هرچند که از دوران کودکی با مساجد و نقش آن‌ها گاه و بی گاه آشنا شده‌ایم.

ایشان ادامه داد: با بالا رفتن سن کم‌کم با این مهم آشنا شدیم که مسجد مکان مقدسی برای عبادت است البته این‌همه کارکرد مساجد نبود، اما برداشت ما از مساجد در همین حد بود.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: درحالی‌که مساجد نقش مهمی در دنیا داشته و دارند درواقع اهمیت مساجد زمانی مشخص شد که امام خمینی (ره) نهضت را شروع کرد و درواقع ریشه انقلاب به مسجد برمی‌گردد.

ایشان شناخت مسجد را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: یکی از موضوعاتی که باید در این زمینه بدانیم این است که قرآن و دین به چه گونه‌ای مسجد را معرفی کرده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: از نظر تاریخی حضرت رسول اکرم (ص) مؤمنین را دعوت به ساختن مسجد می‌کردند و بارها از ائمه و اهل‌بیت (ع) بیان‌شده که مساجد پلیدی‌ها را از انسان دور و انسان را تطهیر می‌کند.

ایشان ادامه داد: مسجد جلوه‌گاه حقایق دین است و در تاریخ اسلام به‌مرور مساجد توسعه پیدا کردند تا به مقطع کنونی رسیده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: علاوه بر این خداوند می‌فرماید اولین خانه‌ای که به نفع مردم ساختیم مسجد است.

ایشان تصریح کرد: حاصل این نهاد مقدس این است که انسان‌ها در این مکان‌ها دین را می‌شناسند و علاوه بر این مساجد مردم را دین‌دار می‌کند و اهداف دین تبیین و تحقق پیدا می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به وضعیت کنونی دین در جامعه پرداخت و گفت: جامعه‌ای اسلامی آن طوری که باید دین را نشناخته و غالباً شناختی که از دین‌دارند کم است.

ایشان ادامه داد: دین در جامعه اسلامی مظلوم واقع‌شده و حتی در بین خواص نیز این موضوع کم‌رنگ است.حتی در برخی مواقع افرادی پیدا می‌شوند که از دین برای خودشان درآمدزایی ایجاد کرده‌اند و درواقع دین را برای پول و دنیا می‌خواهند.کسانی به نام دین می‌خواهند مادیات کسب کنند این‌گونه افراد باید شرم کنند. برای فهم جایگاه مسجد باید دین را بفهمیم و بدانیم که هدف از ایجاد مساجد چه بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به سوره‌های آغازین قرآن کریم گفت: در قرآن کریم ابتدا سوره حمد آمده و بعد از این سوره بقره است که در ابتدای آن خداوند می‌فرماید باید به غیب ایمان داشته باشد.

ایشان در تفسیر این آیه اظهار داشت: دو معنی از این آیه به دست می‌آید نخست یک نمونه انسان‌هایی هستند که عقل آن‌ها در چشمشان است و به غیر این را نمی‌پذیرند و نوع دیگری هستند که این عالم را چهره‌ای ضعیفی از عالم وجود می‌دانند و عالم واقعی را در جای دیگر می‌دانند و معتقد هستند که حقایق و عالم‌های دیگر به‌غیراز این عالم وجود دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: آیا تاکنون به هدف از ساخته‌شدن مساجد فکر کرده‌ایم و آیا دینی که در این مساجد به مردم ارائه می‌دهیم آیا کافی است؟.

ایشان بر ضرورت تفکر در دین و افزایش دین‌داری تأکید کرد و بیان داشت: برای زندگی دنیایی بالای 20 سال درس می‌خوانیم، اما آیا برای آخرت نیز این همه تلاش و همت می‌کنیم، درحالی‌که تنها این آخرت است که باقی می‌ماند و این دنیا سرابی بیش نیست.