تصاویر/ جشن عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه جهانگیرخان قم

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه بابیان این‌که عمامه رسالت سنگینی را بر دوش حوزویان می‌گذارد، گفت: حوزه هزار دستاورد دارد، اما هزار نیاز هم در عالم وجود دارد که حوزه پاسخگوی آن نیست و باید در این زمینه‌ها قدم بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، آیت‌الله علیرضا اعرافی امشب در مراسم عمامه گذاری تعدادی از طلاب مدرسه جهانگیرخان قم اظهار داشت: حضور در حوزه‌های علمیه یک افتخار است که باید طلاب قدر این مهم را بدانند.

وی با اشاره به سوره  (انسان) ادامه داد: این سوره یکی از سوره‌هایی است که در آن به اهل‌بیت (ع) پرداخته‌شده است و بر اساس روایاتی که از اهل سنت نیز آمده آیات این سوره مربوط به قصه‌ای درشأن خاندان پیامبر و اهل‌بیت (ع) است.

آیت‌الله اعرافی بابیان این‌که سیر تکاملی انسان در این سوره به‌خوبی بیان‌شده است، ابراز داشت: در این سوره سیر تکاملی بشر از هیچ تا اوج نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این سوره خطاب به انسان می‌فرماید: تو را از یک نقطه خوار و پست شروع کردیم.

آیت‌الله اعرافی افزود: اما درعین‌حال تأکید شده که همه پیشرفت‌ها در همان ژن‌ها و نقطه‌های کوچک قرار داده‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز با پیشرفت علم انسان چیزهایی را تبیین می‌کند که در زمان‌های گذشته به عقل بشر هم خطور نمی‌کرد درواقع خداوند متعال یک نقشه ژنتیک در همان نطفه قرار داده است که به‌صورت هوشمند حرکت بشر را طراحی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نکات دیگری از این سوره بیان داشت: طلاب امروز وظیفه‌دارند راه خدا، قیامت و وفاداری به عهد الهی و پیمان الهی را به مردم نشان دهند.

وی افزود: یک عامل سقوط بشر جهل و نادانی است و علاوه بر آن غفلت و کوتاهی نیز می‌تواند بیشتر از جهل به انسان مؤمن ضربه بزند و اینجا است که باید طلاب وارد شوند و اجازه غفلت را ندهند.

مدیر حوزه‌های علمیه بار دیگر سوره انسان را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: در این سوره به‌خوبی بیان‌شده که امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای خلق خدا از خودشان می‌گذشتند.

وی ابراز داشت: آدم‌های بزرگ انسان‌هایی هستند که از خود برای دیگران می‌گذرند که این نکته‌ای خیلی مهمی است.

آیت‌الله اعرافی بابیان این‌که فداکاری و ایثارگری مهم‌ترین شاخصه و عظمت انسان است، گفت: مادر و پدر شهیدی که از فرزندشان برای مؤمنان می‌گذرند عمق گذشت و ایثار خودشان را نشان می‌دهند.

وی با اشاره به عمامه گذاری 7 نفر از طلاب بیان داشت: عمامه در گام اول یک سنت و عمل مستحب است، اما عمامه در عصر حاضر و در قرن اخیر یک عنوان جدیدی پیداکرده است که لباس خدمت و نماد سربازی حضرت ولی‌عصر (عج) است.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: عمامه رسالت سنگینی را بر دوش حوزویان می‌گذارد و زمانی که عمامه را بر سرمی گذاریم باید گذشت کرده و در خدمت جامعه باشیم.

 وی بابیان این‌که طلاب در برابر همه سختی‌ها مقاومت می‌کنند، ابراز داشت: طلبه باید زاهد، مجاهد و ایثارگر بوده و در برابر خلق خدا متواضع باشد و برای خدا از همه‌چیز بگذرد.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: طلاب با گذاشتن عمامه درراهی قدم می‌گذارند که شاید پایانش شهادت درراه حق باشد.

وی بیان داشت: امروز وظیفه طلاب سنگین‌تر از قبل است چراکه پای انقلاب اسلامی ایران در میان است.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: حوزه هزار دستاورد دارد، اما هزار نیاز هم در عالم وجود دارد که حوزه پاسخگوی آن نیست و باید در این زمینه‌ها قدم بردارد.

وی ادامه داد: نیاز در آینده بیش از این است و باید طلاب جوان به این نیازها به‌خوبی جواب دهند، علاوه بر این طلاب معماران آینده بشر هستند و باید قدر این مهم را بدانند و در این مسیر گام بردارند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: اگر حوزه در زمینه‌های مختلف در عصر جدید کوتاهی کرده و عقب‌نشینی کند نه‌تنها قابل‌قبول نیست بلکه دردآور و مصیبت آور است.