تبلیغ در روستا

حوزه/ اولین منطقه ای که به صورت بلندمدت برای تبلیغ وارد شدم، استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آباد غرب بود، در یک روستا بود که روی نقشه ایران هیچ نامی از آن نبود و جالب است که وقتی به مسئولان، نام روستا را می گفتم، سؤال می کردند این روستا کجا قرار دارد!؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام قاسم محمدیان متولد سال ۱۳۶۰ است که سال ۱۳۷۵ در سن ۱۵ سالگی وارد عرصه طلبگی و سربازی  امام زمان(عج) و شاگردی مکتب امام صادق (ع) شد.

حوزه: چه سالی وارد عرصه تبلیغ شدید و اولین تجربه تبلیغ شما کجا بود؟

سال ۷۹ در مدرسه شبانه روزی آموزش و پرورش به مدت دو سال، اولین تجربه تبلیغی خود را سپری کردم و واقعا مزه تبلیغ به من چشانده شد.

وقتی که شبانه روز با دانش آموزان بودم و کار تبلیغ را در صحنه عمل اجرا می کردم که متاثر از آن مشکلات نسل جوان را روز به روز لمس می کردم، تازه متوجه شدم که تبلیغ دین مبین اسلام چه برکاتی دارد.

این اولین خاطره تبلیغی بنده در این شبانه روز، ذوق و شوق تبلیغ بلندمدت را در وجود بنده روز به روز بیشتر کرد و دیدم باید در این عرصه وارد شوم.

در آن برهه زمانی یعنی در سال ۸۰، هیچ گاه قبل از آن فکر نمی کردم که جامعه ما و حتی خودم نیاز به تبلیغ داشته باشد. گاهی اوقات مبلغ دیگران هستیم، اما باید مبلغ خود نیز باشیم. از همین رو تصمیم به تبلیغ گرفتم و ایام محرم و ماه مبارک رمضان به طور معمول برای تبلیغ می رفتم.

به صورت بلند مدت هم سال ۸۷ وارد عرصه هجرت بلندمدت شدم و تاکنون نیز مشغول تبلیغ دین مبین اسلام هستم.

حوزه: به چه استان ها و شهرستان هایی برای تبلیغ رفته اید و اهم فعالیت هایی که انجام داده اید در چه عرصه ای بوده است؟

اولین منطقه ای که به صورت بلندمدت برای تبلیغ وارد شدم، استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آباد غرب بود، در یک روستایی حاضر شدم  که حدود ۵ کیلومتر با شهر فاصله داشت، اما روی نقشه ایران هیچ نامی از این روستا نبود و جالب است که وقتی به مسئولان، نام روستا را می گفتم، سوال می کردند این روستا در کجا قرار دارد!؟

در سال اولی که تبلیغ بلندمدت را در کرمانشاه شروع کرم، گرایش جوانان به مسجد و ورزش کم بود و لذا سعی شد در آن منقطه تبلیغی روی ورزش کار شود و در برگزاری مسابقات ورزشی با جوانان همکاری می کردم.

در ادامه کار تبلیغی به استان های بوشهر و اصفهان عزیمت کردم و در مناطق مختلف این استان ها تا کنون مشغول فعالیت تبلیغی بوده ام.

*در مناطق تبلیغی کار تبلغی را از والدین آغاز می کنم

وقتی وارد این منطقه شدم، ابتدا قصد داشتم کار را با نسل جوان شروع کنم، اما دیدم باید در ابتدا کار را با والدین آغاز کرد، چرا که وقتی پدر و مادر با مشکلات جوان و تربیت جوان آشنا شوند، 90 درصد کار حل می شود.

 در آن برهه جلساتی برای خانواده ها برگزار شد و در مورد تربیت فرزندان انقلابی و ولایی صحبت شد.

نسل امروز ما نسلی است که شهید فهمیده ها، شهید بهنام محمدی ها داده و شهید حججی ها داده و این شهدا در دامن همین مادران تربیت شده اند و چه زیبا است که ما بحث انقلابی بودن را در خانواده ها رواج دهیم.

* بهترین الگوی تربیتی برای فرزندان، نامه امیرمومنان(ع) به امام حسن(ع) است

موضوع دیگری که در طول دوران تبلیغ هجرت  بلند مدت کار کردم، بحث ارتباط گیری با فرزندان بود جلساتی را برگزار می کردیم و با والدین در این رابطه صحبت می کردیم کرده که چگونه با فرزندان ارتباط برقرار نمایند.

همواره سعی کرده در طول دوران تبلیغ، در محلات تبلیغی جلسات آموزشی با والدین را برگزار می کنیم و مشاوره های تربیتی را ترتیب می دهیم و در کنار آن با دانش آموزان در مسجد و در مدارس کارگاه آموزشی تشکیل دادیم و اکنون نیز بعد از ۱۲ سال نیز هم چنان این جلسات را برگزار می کنیم.

حوزه: برای جوانان چه برنامه ای دارید؟

اکنون کاری که برای جوانان انجام می دهیم، در فضای مجازی است و در این باره باید این را بیان کرد که بسیاری از نوجوانان و جوانان فرق بین فضای مجازی و فضای حقیقی را نمی دانند و آشنا نیستند.

حتی گوشی تلفن همراهی که در دست جوان قرار دارد، نوع استفاده درست از آن را نمی داند. کاری که در این راستا انجام دادیم برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با فضای رسانه بود و تاکنون بیش از ۷۰ جلسه یعنی در حدود ۱۶۰ ساعت کارگاه آموزشی برای جوانان و والدین داشته ایم.

حوزه: طرح تربیتی  "شهید بهنام محمدی" را از کی آغاز کردید؟

یکی از مباحثی که وجود دارد که از همان سال اول ورود به عرصه تبلیغ دنبال می کردم، آشناکردن دیگران با سخنان رهبر انقلاب بود، بسیاری از نسل جوان با بایدها و نبایدهای سخنان رهبر انقلاب آشنا نیستند و به خصوص در مورد بیانیه گام دوم انقلاب این مسئله وجود دارد.

   

http://media.hawzahnews.com/d/2019/08/24/4/840148.jpg

کار زیبایی که در این زمینه انجام شد این بود که سخنان رهبر انقلاب را همواره خلاصه کرده و در اختیار نسل جوان قرار دادیم.

در هر عرصه ای که وارد می شویم بهترین منبعی که می توانیم به آن رجوع نماییم سخنان رهبر انقلاب است.

یک سالی است که طرحی را با عنوان طرح "شهید بهنام محمدی"  با کمک سپاه و آموزش و پرورش در محله تبلیغ خود درسمیرم اصفهان شروع کرده ایم و سخنان رهبر انقلاب را از طریق همین طرح در قالب جزوه ارائه می کنیم و حتی از طریق فضای مجازی آن را در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می دهیم.

متاسفانه ارتباط عاطفی نسل جوان با والدین کم شده است و این مسئله خطرناکی است، زمانی که فرزند با والدین مأنوس نباشد، خواه ناخواه به سمت دیگری کشیده می شود و لذا باید احترام را به نسل جوان به طور عملی آموزش داد.

در جلسات تربیتی شجره طیبه صالحین پیرامون مشکلات بلوغ صحبت کردیم و استقبال خوبی نیز شد.

با توجه به این که فضای مجازی جوانان و نوجوانان را از بازی های حرکتی جدا کرده است، بهترین راه و روشی که می توان جوانان را از این فضا دور نمود استفاده از بازی های بومی محلی و یا برگزاری مسابقات علمی است، با توجه به این که نسل امروز ذهن باز و فعالی دارد و این نشان دهنده این است که جوان و نوجوان نیاز به حرکت های حقیقی دارند.

در  ۱۲ سال تجربه تبلیغ، برگزاری مسابقات ورزشی مانند والیبال، فوتبال و تنیس روی میز و بازی های بومی محلی و ورزش هایی که بومی استان به شمار می رود فعالیت هایی را داشته ام. هم چنین در مباحث علمی مختلف نیز با کانون های فرهنگی هنری مساجد همکاری می کردم و مدت سه سال مسؤول کانون فرهنگی هنری مسجد هدایت بوشهر بودم و این مسجد توانست سه سال برگزیده استان گردد.

زمانی که ما برای جوان برنامه ریزی داشته باشیم و جایگزینی برای فضای مجازی و اعتیاد وجود داشته باشد، جوان به سمت این امور نمی رود.

http://media.hawzahnews.com/d/2019/08/24/4/840143.jpg

‌     ‌

* با جوان باید جوان بود

حوزه: یکی از دغدغه های مبلغین و روحانیون جذب جوانان است، برای دیگر مبلغین چه پیشنهادی برای جذب بیشتر جوانان دارید.

ابتدایی ترین راه که می توان به مبلغین پیشنهاد داد، راهکاری است که خداوند به پیامبر (ص) نیز معرفی کرده است و به پیامبراکرم(ص) فرموده است اگر عبوس و بدخلق بودی، همه از اطراف تو پراکنده می شدند.

با جوان باید جوان بود، برخی اوقات ما با جوان آن چه را که خود می پسندیم اعمال می کنیم و این تظاهر است، در حالی که ما هنوز حتی از مزاح های اسلامی بی اطلاع هستیم، در حالی که پیامبر (ص) ما شوخ طبع بوده است و حتی شوخی های عرفا و صلحا نیز بازگو نشده در حالی که وقتی دقت می کنیم  حتی رهبر انقلاب در بین برخی از فرمایشات خود مزاح اسلامی را دارند و برای مبلغ این جالب است که رهبر انقلاب در برابر آن غیضی که در برابر دشمنان دارند با مؤمنین تا چه حد رئوف هستند.

* مبلّغی که به منطقه ای می رود پدر معنوی آن منطقه محسوب می شود

بهترین و ابتدایی ترین راهکار در وهله اول خوش خلقی و سپس شوخ طبعی و پس از آن تبلیغ چهره به چهره است و در کنار این مسائل داشتن گوش شنوا نیز اهمیت دارد، زیرا جوان می خواهد گوش شنوایی وجود داشته باشد تا مشکلات خود را بازگو کند و البته این گوش شنوا به معنای شنیدن و گزارش دادن نیست، زیرا جوانی که ما را محرم می داند و مشکلات شخصی خود را بازگو می کند مبلغ را به چشم محرم دیده است و باید سعی کنیم که از حس اعتماد دانش آموز سوءاستفاده نکنیم.

مبلغی که به منطقه ای می رود پدر معنوی آن منطقه محسوب می شود، اما در کنار این سعی نماید مشکلات مردم را نیز رفع کند.

حوزه: آیا در مناطق تبلیغی، مشکلاتی از مردم  به دست شما به عنوان مبلغ دینی حل شده است؟  

مشکلاتی که خود بنده موفق شدم به همت خیرین و دلسوزان مناطق تبلیغی حل کنم، یک مورد ساخت خانه عالم در محل تبلیغی کرمانشاه بود و یا یکی از مشکلاتی که روستاییان این منطقه داشتند مسئله حمل زباله بود که با استانداری هماهنگ  شد و وسیله ای برای این منظور به روستا آورده شد.

مسئله دیگری که سعی شد حل گردد دفع آب های سطحی بود که طی سالیان موجب آزار مردم بود و هم چنین تجهیز مسجد از دیگر اقداماتی بود که در مناطق تبلیغی انجام دادم.

در بوشهر برای تاسیس یک دارالقرآن بزرگ اقداماتی صورت گرفت و زمینی به متراژ ۱۲۰۰ متر به این دارالقرآن اختصاص داده شد و پدر شهید برهمندپور زمین و ساخت دارالقرآن را تقبل نمود و اکنون  در حال جذب دانش آموز قرآنی می کند.

تاسیس کانون فرهنگی هنری در مسجد و دریافت ۲ هزار جلد کتاب برای کتابخانه در بوشهر و تهیه آب سردکن، کولر و کمک به زلزله زدگان بخشی از اقداماتی بوده که در عرصه تبلیغ انجام شده است.

در زلزله ای که در جنوب کشور رخ داده بود در گرمای تابستان، با استفاده از یک کانتیر از یک کارخانه یخ سازی، یخ تهیه کردیم و به منطقه  زلزله زده رساندیم.

http://media.hawzahnews.com/d/2019/08/24/4/840136.jpg

‌      ‌

*یک مبلغ موفق با سکوت و سکون  در تضاد است

خداوند می فرماید از آنچه دوست دارید انفاق کنید، شاید در آن لحظات دوست داشتیم آب سردی را بنوشیم، اما وقتی کودک زلزله زده ای از این آب خنک منتفع می شود بیشتر لذت بخش است و این حرکت برای دیگر مساجد و کانون های فرهنگی هنری الگو شد.

مورد دیگر حضور در راهپیمایی ها بوده است به ویژه در واقعه  ۹ دی که در آن مقطع محل تبلیغ ما شهرستان دلوار بود و راهپیمایی اهالی روستا از دلوار تا مرکز استان بوشهر حدود ۲۵ کیلومتر مسیر راهپیمایی با حضور مسؤولان طی شد.

در کنار کارهای فرهنگی و آموزشی یک مبلغ زمانی می تواند مبلغ خوب و تاثیرگذاری باشد که یک جا نشیند و حرکت داشته باشد و دائم در حال جنب و جوش باشد.

حوزه : در سومین محل تبلیغی خود، سمیرم چه فعالیت ها و اقدامات تبلیغی داشته اید.

در مسجدی در شهرک آبشار سمیرم، با توجه به این که در شهرک ها بیشتر مردمی که از روستاهای اطراف می باشند سکنی گزیده اند و مساجد به طور عمده نوپا هستند، کار ابتدایی که در این مسجد انجام شد، با کمک اهالی و خیرین سیستم صوتی مناسب و پارتیشن، دیتاشو و رایانه برای مسجد تهیه شد و پس از آن برای ایجاد پایگاه بسیج در مسجد اقدام گردید.

علاوه بر آن راه اندازی موکب بود که از طرف شهرستان در نجف و کربلا موکبی راه اندازی شد.

برپایی دوره های بصیرت افزایی پایگاه های بسیج به عنوان هادی سیاسی از دیگر اقداماتی بوده است که انجام شده با توجه به فرمایش رهبر انقلاب که فرموده اند ما نیاز به بصیرت افزایی داریم و رهبر انقلاب اذن جهاد فرهنگی داده اند و لذا این حکم برای ما وظیفه شده است از همین رو باید به طور عملی وارد این عرصه شویم.

حوزه: در مساجد برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامه ای تدارک دیده اید.

با کمک برادران و خواهران طرح شهید بهنام محمدی را  در مساجد در زمینه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اقداماتی انجام شده و سازمان تبلیغات کمک هایی در این باره داشته است.

در روستاهای اطراف که روحانیون دیگر حضور دارند کلاس های تابستانی ورزشی و آموزشی و نهج البلاغه در حال برگزاری است و فعالیت های تبلیغی خوبی داشته اند.

اگر ما جوان را درگیر کار در مسجد و پایگاه کنیم قطع به یقین اوقات فراغت دیگری برای جوان باقی نمی ماند، نسل جوان ما در فضای مجازی باید اوقات فراغت اندکی داشته باشد.

احکام عملی، جلسات پرسش و پاسخ، ایجاد گروه سرود مسجد و بازدید از خانواده شهدا، احیاء شب نیمه شعبان، تهیه اقلام غذایی  با کمک کمیته امداد و ارسال به درب منازل ایتام بخشی از اقدامات انجام شده بوده است.

همچنین عزاداری ماه محرم و جلسات روضه خانگی و دهه اول صفر و ایام فاطمیه در منزل شخصی بنده مراسمی برگزار می شود و علاوه برآن جلسات هفتگی در باب مهدویت برگزار می کنیم.

در بحث غدیر با بنیاد غدیر هماهنگی صورت گرفته تا جشن عید غدیر در شهرستان برگزار گردد. همچنین برگزاری جشن تکلیف برای دختران در مدارس نیز داشته ایم.

http://media.hawzahnews.com/d/2019/08/24/4/840151.jpg

* بسیاری از همسران روحانیون در مسیرتبلیغ، دلسوزتر هستند

مبلغ در مسیر تبلیغ، خود را از همه امکانات و یا حضور در مرکز استان جدا می کند و از پیشرفت و تحقیق و تحصیل و اقوام و آشنایان به دلیل نوکری امام زمان (عج) و ابلاغ دین و آموزش جوانان ولایی باز می ماند و این مسائل آسیب هایی را برای خانواده و فرزندان مبلغ به همراه دارد، زیرا در شرایط یک منطقه روستایی آن چنان امکان پیشرفتی ندارند و یا همسر مبلغ از ارتباطات و رفت و آمدهای خانواده خود محروم می شود، اما آن چیزی که وجود دارد این است که خانواده طلبه بیش از طلبه دلسوز نظام و اسلام است و بسیاری از همسران روحانیون نسبت به نظام، اسلام، ولایت و حمایت از آرمان های انقلاب دلسوزتر هستند و در کنار مبلغ با بیشترین سختی ایستاده اند و به طور قطع حضرت زهرا(س) پاسخ این فداکاری ها را می دهند، اما این مسئله می طلبد که مسؤولان تبلیغی نگاه رأفت گونه بیشتری داشته باشند و امکاناتی را در اختیار مبلغ و خانواده مبلغ قرار دهند.

گفت وگو: سید امیر حسین ابطحی