سید حسین مومنی

حوزه/ معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: آموزش قرآن از حقوقی است که پدر و مادر باید نسبت به فرزند خود انجام دهند، اما در این بین اشکالی که در جلسات سنتی قرآن وجود دارد این است که در همان ابتدای ورود نوجوان یا جوان به این جلسات، فرد را دعوت به خواندن قرآن می کنند، در حالی که ممکن است اطلاعات و آمادگی برای قرائت نداشته باشد.

حجت الاسلام سید حسین مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان با اشاره به این که قرآن کریم یکی از دو ثقل مورد تاکید پیامبر اکرم(ص) است و توجه و باور به آن جزء ارکان آموزه‌های اسلامی است، اظهار کرد: باید به عنوان جامعه شیعی توجه و تمسّک به هر دو ثقل یعنی قرآن و عترت را مدنظرداشته باشیم و به نظر می رسد مراکزی که متولّی و متصدّی آموزش قرآن  و یا عهده‌دار برگزاری مسابقات قرآن هستند می توانند ظرفیت‌های قرآنی بیشتری ایجاد کند. برای این منظوربهتر است که چند اقدام انجام شود، در ابتدا از ظرفیت بسیاری از ادارات و نهادها برای آموزش قرآن و حتی مفاهیم استفاده شود، از جمله آموزش قرآن و مفاهیم آن در جلسات و برنامه‌های ضمن خدمت گنجانده شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان کنکور سراسری را  بستر مناسبی برای جای دادن آموزش قرآن دانست و گفت: به طورمسلم با این کار توجه نوجوانان و جوانان از همان ابتدا به دروس قرآنی خواهد بود و این بهانه ای می شود که نوجوانان و جوانان بیشتر با قرآن مانوس شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مسابقات قرآن کریم افراد خاص و نخبه قرانی شرکت می‌کنند و لذا باید فکری شود  که توده مردم را درگیر مسابقات کرد و هرفردی خود را در یک سطح قرآنی در این رویداد بزرگ سهیم بداند.

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر بحث آموزش قران کریم و نقش والدین در این زمینه، تصریح کرد: آموزش قرآن از حقوقی است که پدر و مادر باید نسبت به فرزند خود انجام دهند، اما در این بین اشکالی که در جلسات سنتی قرآن وجود دارد این است که در همان ابتدای ورود نوجوان یا جوان به این جلسات، فرد را دعوت به خواندن قرآن می کنند، در حالی که ممکن است اطلاعات و آمادگی برای قرائت نداشته باشد.

نحوه برگزاری جلسات قرآن تغییر کند

وی افزود: عمده دلیلی که جوانان در جلسات قرآن شرکت نمی کنند بی علاقگی نبوده، بلکه به دلیل نحوه اداره جلسه قرآن است و امروزه باید نحوه اداره جلسات قرآنی متفاوت شود و تغییر کند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان هم چنین به نقش جامعه مبلغین و روحانیون در مهجوریت زدایی از قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از اموری که دین برای مهجور نماندن قرآن مشخص کرده ثواب فضیلت تلاوت است، چرا که قرآن نور و شفا می باشد.

وی اضافه کرد: مبلغین مردم را به این نکته توجه دهند که در بین کتب آسمانی دیگر، کتاب آسمانی نداریم که در این حد از اتقان، صحت و مصون ماندن از تحریف باشد.

حجت الاسلام مومنی عنوان کرد: یکی از اشکالات مجالس وعظ و خطابه این است که برخی اوقات به مباحث قرآنی کمتر می پردازند و اگر توجه مبلغین به قرآن بیشتر باشد مردم هم به سمت این کتاب آسمانی می آیند.

گفتنی است، چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم کشوربا حضور قاریان برتر کشور و فینالیست ها از 6 الی 19 مهرماه به میزبانی استان اصفهان برگزار می شود.