کارگر شورکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد اهم برنامه های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی 22 مدرسه علمیه خواهران استان یزد گفت: بیش از 3 هزار بانوی طلبه در سال تحصیلی 98-99 وارد مدارس علمیه خواهران استان یزد شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدارس علمیه خواهران استان با خیر مقدم به اساتید و طلاب و مسئولان استان حاضر در جلسه ابراز کرد: ایام عزاداری و حزن اهل بیت (علیهم السلام) است که امیدواریم عزاداری های شما مورد قبول حق واقع شده باشد.

وی با تبریک آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: از روز گذشته کلاس های درس مدارس حوزه علمیه خواهران تشکیل شد و مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران کشور به میزبانی استان اصفهان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های خواهران کشور و با پیام آیت الله العظمی مظاهری از مراجع تقلید برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در گزارش کوتاه از عملکرد حوزه علمیه خواهران استان بیان کرد: امسال با تغییر برنامه ثبت نام ورودی های جدید و همزمانی با تعطیلات مردادماه حوزه علمیه خواهران تنها 667 متقاضی موفق به ورود به مدارس علمیه شدند که با توجه به مراجعه متقاضیان جدید در شهریورماه زمان ثبت نام از امروز به مدت دوروز تا 27 شهریور تمدید می شود که متقاضیان به مدارس علمیه محل زندگی خود در هر شهرستان مراجعه نمایند.

وی آمار بانوان فارغ التحصیل در سطح استان یزد را هزار و 607 نفر و آمار فعلی طلاب در حال تحصیل بدون احتساب ورودی های جدید را دو هزار و 547 نفر عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی در خصوص آمار متقاضیان اولیه و شرکت در آزمون های ورودی سطوح مختلف گفت: 520 نفر در سطح دو ثبت نام کردند که هنوز آمار نهایی پذیرفته شدگان پس از شرکت در آزمون و مصاحبه با توجه به مهلت تمدید شده ادامه دارد و در سطح سه(کارشناسی ارشد) تعداد 109 متقاضی با پذیرش نهایی 54 نفر بوده اند.

وی متقاضیان سطح چهار(دکترا) را 48 نفر با پذیرش نهایی 12 نفر اعلام کرد و افزود: تعدادطلاب جاری سطح دو پنج هزار و 122 نفر،  سطح سه 353 نفر و تعداد طلاب جاری سطح چهارهم 88 نفر هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد ادامه داد: آمار کل بانوان طلبه 22 مدرسه علمیه خواهران  و ورودی های جدید به بیش از سه هزار و 200 طلبه افزایش یافته است که در مهلت تمدید شده امکان افزایش این آمار وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: در نیمه اول سال تحصیلی جدید هزار و 300 کلاس درس با حضور 250 استاد در حوزه علمیه خواهران استان تشکیل خواهد شد و تمام مدارس سطح دو ما همه 100 درصد از کادر تا استاد همه از بانوان حوزوی هستند.

*اعلام برنامه های اجرایی معاونت آموزش حوزه خواهران یزد

وی با بیان برخی از عملکرد معاونت های فرهنگی، پژوهش و آموزش اظهار کرد: در بخش آموزش، رشته های تحصیلی در سطح چهار (دکتری) تفسیر و فقه خانواده به صورت حضوری ارائه شده و در سطح سه (کارشناسی ارشد) تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی، کلام با گرایش امامت ومدرسی ادبیات عرب به صورت حضوری ارائه شده است و رشته های تاریخ، فقه و اصول و قرآن به صورت غیر حضوری برگزار می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد برخی دیگر از عملکرد بخش آموزش را برگزاری دوره های علمی و مهارتی بر اساس نیاز اساتید در استان  از جمله روش مهارت های تدریس با حضور 52 استاد، دوره روش ها و فنون مصاحبه با حضور 28 نفر از اساتید و مدیران و معاونان مدارس، آزمون ضمن خدمت اساتید با حضور 182 نفر از اساتید ادبیات عرب و  ادامه آن با حضور 51 نفر در شهر مقدس قم، عضویت اساتید در انجمن های علمی تفسیر و علوم قرآن، فلسفه و منطق، فقه، اصول، کلام، ادبیات عرب ادبیات فارسی  ونهج البلاغه و برگزاری دوره مهارت های بیان تفسیر به مدت سه روز با حضور 33 استاد تفسیر و علوم قرآن برشمرد.

*ارائه صدها پژوهش در حوزه علمیه خواهران استان یزد

حجت الاسلام و المسلمین کارگر ادامه داد: در بخش معاونت پژوهش هم در سال تحصیلی گذشته  از مهر 97 تا شهریور 98 برنامه هایی از جمله برگزاری دوره ویراستاری، تهیه و تدوین کتابچه با عنوان امام خمینی(ره) در کلام مقام معظم  رهبری   «اهداف انقلاب اسلامی» و «غدیر»، بروشور «حجاب و عفاف»، جمع آوری کتب تألیفی امام خمینی (ره)، مسابقه بیانیه گام دوم  در ماه مبارک رمضان واهدای کمک هزینه مشهد مقدس به برگزیدگان، تهیه بروشور ماه مبارک رمضان با محتوای امام خمینی(ره) و ماه مبارک رمضان، تهیه بروشور وفات حضرت خدیجه (س)، کارگاه باز آفرینی کتب دینی، نشست پژوهشی با موضوع اندیشه های تفسیری حضرت آیت الله جوادی آملی  با حضور دکترخراسانی، برگزاری نشست های ارتقای وضعیت پژوهشی مدارس، تبیین طرح مدرسه محوری و ارائه پیشنهادات توسط اعضای محترم، بررسی و تصویب 42 شبهه با موضوع انقلاب و ولایت فقیه، پژوهش محور بودن رشته کلام اسلامی، تصویب بیش از 72 موضوع پیشنهادی درموضوعات مختلف خانوادگی، تربیتی و اخلاقی، تصویب بیش از 42 موضوع فراخوان مقالات گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، راه اندازی دو رشته پژوهش محور) اخلاق وکلام اسلامی (اجرا شده است.

وی، برخی دیگر از برنامه های اجرا شده معاونت پژوهش را شامل کارگاه آموزشی ویژه کرسی های آزاد اندیشی با هدف بررسی حمایت از کالای ایرانی آری یا خیر؟، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان یزد با شناساندن فعالیت های پژوهش مدارس، نشست کتابداران مدارس علمیه خواهران استان یزد و تجلیل از کتابداران نمونه وانتقال تجربیات کتابداران با هدف ارتقاء سطح کتابخانه ها وارائه برنامه پیشنهادی برای فعال نمودن کتابخانه، نشست توجیهی برنامه مهارت آموزی پژوهشگری، انعقاد تفاهم نامه با یکی از انتشارات برای انتشار آثار طلاب، نشست هم اندیشی نویسندگی کتاب در حوزه زنان و دفاع مقدس، تهیه بروشور بیانات مقام معظم رهبری در مورد امام حسین(ع)، دوره داستان نویسی و چاپ آثار طلاب، راه اندازی کتابخانه مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد و ده ها برنامه دیگر از جمله شرکت در نهمین جشنواره علامه حلی با 739 مقاله، دهمین جشنواره علامه حلی با 479 مقاله، پانزدهمین جشنواره بانوی کرامت با 281 مقاله، شانزدهمین جشنواره ی بانوی کرامت با 180 مقاله، ششمین جشنواره پژوهشی رشدبا 85 تحقیق، هفتمین جشنواره پژوهشی رشدبا 83 تحقیق، ارائه پایان نامه از سوی 86 نفر در سطوح ارشد و ارائه هزار و 218 تحقیق پایانی در سطح دو برشمرد.

*برنامه های فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان یزد

مدیرحوزه علمیه خواهران استان یزد اهم برنامه های معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد را برگزاری حدود 702 نشست اخلاقی با حضور اساتید و کارشناسان اخلاق، برگزاری حدود 312 نشست سیاسی با حضور کارشناسان سیاسی، برگزاری حدود 42 نشست سلامت و بهداشت با حضور پزشکان زن و طب اسلامی و سنتی و کارشناسان بهداشت، برگزاری حدود 362 مراسم مذهبی و ملی با مناسبت های مختلف، برگزاری حدود 42 نمایشگاه کتاب، آثار علمی، پژوهشی و هنری، اعزام حدود 922 نفر از مبلغان به مساجد، ستاد اقامه نماز، امامزاده ها، پایگاه های بسیج، دانشگاه، مدارس، بیمارستان، مجالس عمومی  اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی آمار مبلغان را هم 885 نفر، مبلغان طرح امین را 98 نفر، تعداد وبلاگ ها را 671 نفر و وبلاگ های برتر را 141 وبلاگ برشمرد.

وی در توصیه ای به مدیران و اساتید حوزه علمیه خواهران استان گفت: آداب و سخن علمای پیشین در مدارس اعم از مطالعه، پیش مطالعه، مباحثه و رعایت موازین و زی طلبگی نهادینه شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تأکید کرد:به مسأله اخلاق توجه بیشتری شود تا خواهران طلبه در هر جا که حضور می یابند منشأ خدمات و تحول در جامعه باشند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، حوزه انقلابی را از نیازهای امروز جامعه و کشور دانست و افزود: نیاز اسلام به حضور طلبه های انقلابی، اساتید انقلابی، مدیران انقلابی، معاونان انقلابی و مدارس انقلابی در حوزه های علمیه است عمل به فرمان ولایت فقیه و مطالعه آثار و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) در رسیدن به اهداف حوزه انقلابی توصیه می شود.

انتهای پیام/313/47