آیت الله سیدان

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که آنچیز افضل و غیرافضل گفته می شود که در یک حقیقت مشترک بوده و در آن حقیقت مشترک نیز مراتب داشته باشند، گفت: اسماء الحسنی مختص به ذات مقدس حضرت حق است و هیچگونه افضل و تفضیل در آن راه ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، با بیان این که آیات و روایات زیادی در قرآن همچون آیه 180 سوره مبارکه اعراف و آیه 8 سوره طه به اسماء و صفات الهی پرداخته است، گفت: اسماء الحسنی گاهی در ارتباط با ذات مقدس حضرت حق و گاهی  نیزدر ارتباط با فعلِ مربوط به ذات مقدس پروردگار عنوان می شود.  

وی با بیان این که اسماء ذات مقدس حضرت حق، هیچگونه مدارج و مراتب مختلف ندارد بلکه مقصود از حسنی که به صورت افضل تفضیل معنا می شود، غایت کمال است، تصریح کرد: ذات مقدس حضرت حق مراتب ندارد و حقیقت واحده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که به آنچیزی افضل و غیرافضل گفته می شود که در یک حقیقت مشترک بوده و در آن حقیقت مشترک نیز مراتب داشته باشند، خاطر نشان کرد: اینجا می دانید هیچ چیز در زمینه حضرت حق قابل قیاس نیست و حسنی که در اینجا به کار رفته به معنای غایت حسن و غایت کمال است والاّ هیچ گونه قیاس و مرتبه نسبت به ذات حضرت حق درنظر نیست.

آیت الله سیدان با بیان این که اسماء الحسنی مختص به ذات مقدس حضرت حق است و هیچگونه افضل و تفضیل در آن راه ندارد بلکه غایت حسن است، عنوان کرد: اگر چنانچه دو شیء در حقیقت خاص مشترک باشند و برای برخی نسبت به برخی دیگر فضلی باشد افضل معنا می شود اما در عرض ذات مقدس حضرت حق هیچ مرتبه ای در این بعد و وسع وجود و راه ندارند.

وی ادامه داد: وقتی گفته می شود اسمی احسن و از اسماء حسنی است یعنی غایت آن اسم برای حضرت حق مدنظر می باشد و در حقیقت اطلاق این عبارت برای خداوند، همان تبیین غایت حسن و کمال برای پروردگار متعال است چراکه خداوند در علم، حیات و هر مساله دیگر ترتیب و مراتب ندارد و غایت و تمام و کمال هرچیز از آن خداوند متعال است که نهایتی نیز برای آن نیست و این بی نهایت در انحصار خداوند است.

انتهای پیام 313/49