تصاویر/ آئین آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء

حوزه/ رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا بر لزوم درک تفاوت های میان مناظره و رجز خوانی علمی در مباحث علمی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی شامگاه سه شنبه، در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی جدید که در سالن جلسات موسسه اسرا برگزار شد، با اشاره به برگزاری افتتاحیه ها در تهران و آمل، گفت: پس از برگزاری این دو افتتاحیه، افتتاحیه سوم در قم برگزار می شود.

وی افزود: در مجموعه بنیاد علوم وحیانی اسرا بیش از 2 هزار نفر فعالیت علمی و عملی دارند که البته با توجه به محدودیت های فراوان مالی این برنامه های آموزشی بسیار ارزشمند است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با ذکر این مطلب که مجموعه اسرا تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی است، یادآورشد: در این مرکز رشته هایی چون کلام و فلسفه و عرفان تا معارف و حقوق و دیگر رشته ها در این مراکز تدریس می شود.

وی تصریح کرد: عدم نقشه راه برای فعالیت های علمی از نقاط ضعفی است که باید جبران شود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با ذکر این مطلب که امروزآیت الله جوادی آملی به عنوان چراغ روشن با اندیشه وسیع در مجموعه اسرا وجود دارند، یادآورشد: آثار و ارزش های علمی حضرت آیت الله جوادی آملی برای جهان اسلام و حوزویان دارای برکات و آثار فراوانی است.

وی با ذکر این مطلب که ما نمی توانیم مساحت عالم را به دست بیاوریم، چرا که این عالم به فیض الهی متصل است، عنوان کرد: این فیض الهی نامحدود است، این فیض آغاز و انجامی ندارد، آغاز آن در ازل و انجام آن در ابد است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا خاطرنشان کرد: علی رغم این وسعت و عمق جهان هستی، هیچ تضاد و تزاحمی در آن وجود ندارد و عالم هستی به رغم اختلافات موجود در آن، تخالف و مخالفتی در بعضی از اجزاء هستی نسبت به بعضی دیگر اجزاء هستی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با ذکر این مطلب که ملکوت هستی با ملک هستی در تضاد نیستند، یادآورشد: ملک در سایه ملکوت زیست می کند و بنیان های عالم شهادت در عالم غیب شکل می گیرد؛نه به لحاظ اختلاف ظاهر و باطن و نه به لحاظ گستره هستی این اختلاف و تزاحم وجود ندارد و این عالم بر خلاف عالم ثبات، عالم حرکت بوده و در عالم حرکت اصطکاک وجود دارد.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که تمام منظومه های نظام هستی در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند؛ تصریح کرد: این توافق و تعاهدی که در بین اجزای عالم وجود دارد، نشان دهنده همبستگی و انسجام عالم بوده که می توان آن را در بخش نظام احسن هستی طرح کرد.

وی با ذکر این مطلب که علوم نیز مانند نظام هستی، نسبت به یکدیگر تخالف و تزاحمی ندارند، گفت: ما در رشته های مختلف عالمان فراوانی داریم، اگر عالمی با عالم دیگر در ستیز باشد، این ستیز به خود آن عالم برمی گردد، نه به علم و معلوم، لذا در کتب آیت الله جوادی آملی هیچ تزاحمی و تضادی در مفاهیم نمی بینیم، این بدین دلیل است که نگاه ایشان به منظومه علم اینگونه است که از یکدیگر کمک گرفته و همدیگر را تایید می کنند.

استاد حوزه با بیان این نکته که کسانی که به کارایی برخی علوم شک می کنند علم را نشناخته اند، تصریح کرد: در این زمینه نیازی به مناظره نیست؛ در دانش فلسفه از مباحث مقدماتی تا احکام خاص آن، دریای وسیعی داریم که پیش راوماست، افرادی که درخواست مناظره می کنند، با کدام اصل می خواهند مبارزه کنند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به اهمیت درک تفاوت های مناظره و رجز خوانی گفت: مناظره علمی برای رفع ابهام مناسب است، اما با تعابیر علمی اگر بخواهیم رجزخوانی کنیم، نه فایده ای دارد و نه می تواند به حال طلاب مفید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  جوادی آملی با اشاره به جایگاه شهید بهشتی، گفت: آیت الله العظمی جوادی آملی، پس از شهادت شهید بهشتی، بارها و بارها ایشان را از نظر علمی و جایگاه بالاتر از مالک اشتر توصیف کرد و متاسفانه در این 40 سال اخیر ما سایه شهید بهشتی را هم در نظام اسلامی خود نداریم.

وی با بیان این مطلب که باید درباره جریان تقدس گرایی در حوزه فعالیت کنیم، اظهارکرد: اینکه ما علم را مقدس و منزه از هر نوع جهل و غفلت بدانیم، امر ناصوابی است که جلا و پیشرفت و توسعه علم را می گیرد، ما باید ضمن احترام نهادن به علم و عالم، رنگ قداست را از علوم برداریم، بلکه باید حریت و آزادی علم و عالم محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی، در خصوص اجماع عنوان کرد: ایشان می فرمودند که باید گوش اجماع را بگیریم و آن را از بالا به پایین بکشیم، این اجماع ها به عنوان سدی هستند که به علم رنگ قداست گرایانه می دهد، بنابراین جریان تقدس گرایی در علوم را باید کار بگذاریم.

استاد حوزه با انتقاد از کسانی که با چماق تجهیل و تکفیر می خواهند فضای علوم عقلی و فلسفی را محدود کنند، گفت: ما امروز مبتلا به جریان تجهیل فلسفه هستیم؛ علم با کسی دعوایی ندارد، بلکه موضوع و مبنایی دارد و اگر کسی نظری دارد، باید رجزخوانی را کنار گذاشته و با استفاده از اصول علمی حرف خود را بزند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا بر لزوم ادامه مسیر تحقیقات ملاصدرایی یادآورشد: باید تلاش کنیم که هرجا که ملاصدرا قلم را زمین گذاشته، باید آن قلم را برداریم و آن راه را دنبال کنیم، ما امروز در حوزه با دو جریان تقدس گرایی در علوم و تجهیل و تکفیر فلسفه مواجه هستیم که این امر شایسته حوزه ای که در راستای اهداف نظام اسلامی کار می کند نیست.

استاد حوزه بر لزوم استفاده از کارکرد های رسانه و نرم افزارها در توسعه علوم گفت: آیت الله العظمی جوادی آملی نسبت به علم تاکیدات فراوانی بیان کردند؛ قطعا اگر علم را محترم نشماریم، از ما می گیرند، علم بسیار عزیز و محترم بوده و است و اینگونه نیست که کسی بگوید علم به کار ما نمی آید.

انتهای پیام