طرح میخ کوبی معابر برای بی خانمان ها در آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا برای "حذف بی‌خانمان‌ها" شهر را میخ کوبی کرد

کشور آمریکا بیشترین میزان بی‌خانمانان جهان را در خود جای داده‌ است؛ افراد بی‌خانمان در این کشور برای خواب و استراحت سرپناهی ندارند و مجبور به زندگی در حاشیه‌ خیابان‌ها و زیرپل‌ها هستند.بیشتر این افراد پناهگاه‌های خودساخته‌ای را برای خود در زیرپل ها، تونل‌ها و معابر اصلی شهر ترتیب داده‌اند؛ با این وجود دولت آمریکا به‌جای اسکان و ایجاد شرایط مناسب برای آنها، روش جدیدی برای آوارگی بیشتر افراد بی‌خانمان به کار گرفته است!براساس گزارش "وزارت مسکن و توسعه ی شهری" آمریکا (HUD) در سال 2018 به نقل از "هافینگتون پست" هر شب تعداد 553 هزار شهروند بی‌خانمان در این کشور شب را به صبح می‌رسانند؛ بیش از یک سوم آنها در ماشین‌ها، زیر پلها و یا سایر پناهگاههای خودساخته می‌خوابند؛ 17 نفر از هر 10 هزار نفر در آمریکا، تاکنون حداقل برای یک شب در سال 2018 بی‌خانمانی را تجربه کرده‌اند.تعداد 83 هزار و 170 نفر یا به عبارت دیگر 15 درصد از کل جمعیت افراد بیخانمان آمریکا، گرفتار بیخانمانی دائمی هستند؛ بی‌خانمانی دائمی به نوعی از بیخانمانی اطلاق می‌شود که در آن فرد به دلیل ناتوانیهای مختلف به مدت یک سال یا بیشتر بیخانمان بوده است؛ این افراد هیچ سرپناهی برای خواب بهنگام شب ندارند و مجبور به خیابان‌نشینی شده‌اند. نیمی از کل افراد بی‌خانمان در یکی از این 5 ایالت هستند: کالیفرنیا (129هزار و 927 نفر)، نیویورک (91 هزار و 897 نفر)، فلوریدا (31 هزار و 030 نفر)، تگزاس (25 هزار و 310 نفر) و واشنگتون (22 هزار و 304 نفر)؛ این موضوع عمدتاً مسئله‌ای شهری است و بیش از نیمی از جمعیت بی‌خانمان، در سرتاسر 50 شهر بزرگ این کشور پراکنده شده‌اند؛  تقریبا یک چهارم از آنها در شهرهای نیویورک و لس آنجلس زندگی می‌کنند. به گزارش " ائتلاف ملی مسکن‌ برای افراد کم‌درآمد" در آمریکا (NLCHP)  نخستین دلیل رشد بی‌خانمانی را نرخ بالای کرایه خانه در آمریکا می‌داند؛ در دهه‌های اخیر با کاهش 50 درصدی بودجه وزارت مسکن و توسعهی شهری، هر ساله حدود 10 هزار واحد مسکونی که برای افراد کم درآمد در نظر گرفته شده بود از حوزه اختیار آنها خارج می‌شود. برای مثال در بخش آرلینگتون، هر آمریکایی باید حداقل 185 ساعت در هفته کار کند تا با حداقل حقوق مصوب دولت بتواند از پس پرداخت اجاره یک خانه دو خوابه معمولی بربیاید.با این وجود دولت آمریکا به‌جای راهکارهای مناسب جهت فراهم آوردن مسکن‌های ارزان‌تر و بهبود وضعیت کرایه‌خانه‌ها، در اقدامی غیرانسانی ساختار شهری را بر علیه بی‌خانمان‌ها تغییر می‌دهد؛ برای مثال اخیراً نیمکت‌های پارک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که امکان خوابیدن بی‌خانمان‌ها بر روی آنها وجود نداشته باشد!همچنین در اقداماتی دیگر، میخ‌هایی در کنار خیابان‌ها و معابر اصلیشهر نصب می‌کنند تا بی‌خانمانان نتوانند به راحتی در حاشیه‌ی معابر شب را به صبح برسانند!

ایران ۲۰ درصد از دنیا جلوتر افتاد

برق‌رسانی به روستاها پرونده‌ای است که تا پایان دولت دوازدهم به طور کامل بسته خواهد شد و طبق اعلام مسوولان، همه روستاها برق‌دار خواهند شد. پرونده ای که ایران در آن از سایر دنیا جلوتر است و درحالی که براساس آمار سازمان ملل جمعیت روستایی برق‌دار در سطح دنیا حدود ۷۶ درصد است ولی در ایران این رقم به ۹۹.۷ درصد رسیده است.به طور کلی ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند که ۲۶ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند.  ۵۰ درصد شبکه برق روستایی کشور قدمت بالای ۲۵ سال دارد و فرسوده است. به همین دلیل بیش از ۸۵ درصد اعتبارات داخلی و منابع حاصل از عوارض برق صرف به‌سازی، توسعه، نگهداری و رفع فرسودگی شبکه‌های موجود روستایی شده و کمتر از ۱۵ درصد آن به بخش برق‌رسانی روستاها و عشایر اختصاص پیدا کرده است. وزارت نیرو هم اعلام کرده قصد دارد در سال جاری  به ۴۰۰ روستای کشور برق‌رسانی کند.به گفته رضا اردکانیان - وزیر نیرو - براساس آمار سازمان ملل، جمعیت روستایی برق‌دار در سطح دنیا حدود ۷۶ درصد است ولی در کشور ما این رقم به ۹۹.۷ درصد رسیده است و تنها ۰.۳ درصد جمعیت روستایی فاقد برق هستند که تا پایان دولت دوازدهم برق مورد نیاز روستائیان باقی‌مانده نیز تامین خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی لیست اموال خود و خانواده‌اش را به رهبر انقلاب اعلام کرد

اسماعیلی در مورد تحقق برنامه تحولی قوه قضائیه گفت: در این مدت شاهد اقدامات موثری در دستگاه قضایی بودیم که با اقبال مردم و نخبگان مواجه شد.وی افزود: صدور دستورالعمل احضار شخصیت‌های حقوقی و فعالان اقتصادی و جلوگیری از اخلال و همچنین ساماندهی زندان‌ها و جمعیت کیفری با ویژگی های ۱۲گانه را شاهد و ناظر بودیم.سخنگوی قوه قضاییه گفت: متن لابحه صیانت و کرامت بانوان در برابر خشونت ابتدا توسط دولت طراحی شد اما بعد مشخص شد این لایحه قضایی است و به قوه قضائیه ارسال شد.وی ادامه داد: در دوره جدید برای بررسی و نهایی کردن آن اهتمام ویژه‌ای صورت گرفت و متن پیشنهادی در قوه و تشکیل کار گروه فی ما بین دولت و قوه  قضائیه و مجلس بررسی و براساس وعده پیش بینی شده، عمل شده و متن به دولت ارسال شد.اسماعیلی خاطرنشان کرد: در ماده یک این لایحه به تأمین امنیت و صیانت از کرامت بانوان، تحکیم مبانی خانواده و افزایش آگاهی در مقابله با بزه، توسعه فرهنگ و عدالت اجتماعی، ارتقای شاخص های دادرسی اسلامی عادلانه و پیشگیری از خشونت و حمایت از زنان بزه دیده یا در معرض بزه دیدگی توجه ویژه شده است.سخنگوی قوه قضاییه گفت: این متن کاملاً بومی است و در راستای تأمین امنیت بانوانی است که پایدار به ارزش‌های اسلامی هستند.سخنگوی قوه قضاییه در مورد ارائه لیست اموال آیت الله رئیسی که اعلام شده است گفت: به موجب قانون رئیس قوه قضاییه باید صورت جامعی از اموال خود و خانواده را به دفتر رهبری انعکاس دهد که این کار انجام شده است.

فیسبوک نتانیاهو را تنبیه کرد

رسانه های عبری اعلام کردند مدیریت سایت فیسبوک، به دلیل انتشار پستی با این عنوان که « عرب ها می‌خواهند همه ما اعم از زن، مرد و کودک را از بین ببرند» به مدت ۲۴ ساعت تعلیق کرد.نتانیاهو در پیامی تحریک آمیز خطاب به شهروندان عرب رژیم صهیونیستی به ویژه ایمن عوده، نماینده عرب کنست نوشت: باید از تشکیل دولت چپگرای خطرناک به دست لَاپید، گانتس و لیبرمن طی هفته آینده جلوگیری کنیم. حکومت چپگرای سکولارِ ضعیفی که بر عرب هایی تمرکز دارند که می خواهند همه ما اعم از زن، مرد و کودکانمان را از بین ببرند.در پی انتشار این پیام ایمن عوده، رهبر ائتلاف مشترک عربی، به نماینده شرکت فیسبوک مراجعه کرد و خواستار حذف این پیام های تحریک آمیز و مجازات نتانیاهو شد و شرکت مذکور نیز اعلام کرد امکان ارسال پیام توسط حساب نتانیاهو به دلیل تخلف از قوانین سایت فیسبوک برداشته شده و حساب وی تعلیق شده است.در همین راستا تیم تبلیغات انتخاباتی نتانیاهو اعلام کردند نتانیاهو از ارسال پیامی که انتقادات وسیعی را در پی داشته، آگاهی نداشته است و این پیام توسط یکی از کارمندان تیم تبلیغاتی و بدون آگاهی نتانیاهو منتشر شده است و بلافاصله پس از آگاهی نتانیاهو از انتشار این پیام، بلافاصله حذف شده است.

تخلفات انتخاباتی نتانیاهو منتشر شد

با اتمام انتخابات کنست اسرائیل، روزنامه هآرتص تعدادی از تخلفات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برگزاری انتخابات را منتشر کرد.به گزارش این روزنامه اسرائیلی، نتانیاهو در روز انتخابات بر خلاف قوانین همچنان به تبلیغ خود در شبکه های اجتماعی ادامه داده و حتی چندین بار با شبکه های تلویزیونی مصاحبه تبلیغاتی داشته است.بر اساس این گزارش، نتانیاهو در روز انتخابات حتی بر خلاف قوانین در صفحه توییتر خود طرفداران را برای رأی دادن تشویق می کرده است.طبق قانون رژیم اشغالگر قدس، مبارزات و تبلیغات انتخاباتی در رادیو و تلویزیون باید ساعت هفت بعد از ظهر، یک روز مانده به انتخابات به پایان برسد.با این وجود نتانیاهو در روز انتخابات با شبکه رادیویی Kol Chai مصاحبه داشته است. وی همچنین به طور مستقیم در فیس بوک هواداران را به رأی دادن تشویق می کرد.روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: شبکه فیس‌بوک به خاطر تخلفات نتانیاهو صفحه اجتماعی وی را به صورت موقت مسدود کرده است.«بنی گانتس»، رئیس ائتلاف «آبی و سفید» در انتخابات اسرائیل بامداد چهارشنبه گفت؛ به نظر می‌رسد که نتانیاهو انتخابات را باخته است.وی در جمع هوادارانش گفت: نتانیاهو شکست خورد و ما موفق شدیم.به نوشته رویترز، گانتس البته از اعلام صریح پیروزی در انتخابات خودداری کرد، اما گفت: ما مأموریت خودمان را انجام دادیم.رئیس ائتلاف موسوم به آبی و سفید البته گفت که هنوز تا زمان اعلام نتایج واقعی منتظر خواهد ماند.نتایج رسمی انتخابات اسرائیل هنوز منتشر نشده، اما نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های شعب اخذ رأی از رقابت تنگاتنگ نتانیاهو و گانتس در این انتخابات خبر می‌دهند.طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی ائتلاف آبی و سفید ۳۳ کرسی و حزب لیکود ۳۲ کرسی به دست خواهند آورد.

آلمان به قانون ضد مذهبی اعتراض کرد

لایحه مربوط به منع استفاده از نمادهای دینی در دادگاه ها که به تازگی از سوی دولت ایالتی در نیدرزاکسن مطرح شده، از سوی نمایندگان جوامع اسلامی در آلمان مورد انتقاد قرار گرفته است.«صادق الموسلی»، رئیس بخش ایالتی شورای مرکزی مسلمانان آلمان در هانوفر در این باره گفت: «این لایحه باعث میشود تا زنان مسلمان برای کار در دادگاههای ایالتی با مشکل روبرو شوند. چرا که حجاب بخشی از پوشش و لباس زنان مسلمان است. همانطور که کیپا برای یهودیان تنها یک سمبل نیست و بخشی از پوشش آنها محسوب میشود. قانون منع استفاده از نمادهای دینی، نه تنها مسلمانان و یهودیان را در عرصه اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو میکند، بلکه باعث میشود تا در عرصه عمومی نیز با آنها برخوردهای توهین آمیز صورت گیرد.»به گفته الموسلی، حجاب سالهاست که به عنوان بخشی از زندگی زنان مسلمان در آلمان پذیرفته شده است: «زنان مسلمان سالهاست که در آلمان روسری به سر میکنند و حجاب مسئله جدیدی در این کشور نیست. همچنین زنان محجبه زیادی به عنوان قاضی در ایالت های مختلف قسم خورده اند و گروهه ای زیادی از زنان مسلمان در دادگاه ها کار میکنند. در نتیجه این قانون میتواند مشکلات زیادی را برای این گروه ها ایجاد کند.».این عضو شورای مرکزی مسلمانان اضافه کرد: «دولت مدرن نباید به شکل متعصبانه در برابر عقاید پیروان ادیان مختلف موضع بگیرد. در این شرایط تصور خواهد شد که مسئولان دولت برای حمایت از تفکر یک گروه خاص، پیروان ادیان را از حقوق خود محروم می کنند. دولت باید به شکل بیطرفانه و بدون تعصب با مسائل برخورد کند.»چندی پیش نیز اعضای شورای اسلامی آلمان در ایالت نیدرزاکسن به تصویب چنین قانونی انتقاد کردند. اعضای این شورا نیز معتقدند استدلال مسئولان در این ارتباط درست نیست. اینها در حالی است که اعضای کلیسای کاتولیک در ایالت نیدرزاکسن از تصویب چنین قانونی استقبال کرده اند. از نگاه مسئولان این کلیسا، بیطرفی باید در ظاهر دادگاه های ایالت نیز وجود داشته باشد. آنها معقتدند که کارکنان قضایی در طول فعالیت خود نباید از نشانه ها و یا لباس های مذهبی استفاده کنند. دولت ایالتی نیدرزاکسن چندی پیش، بر اساس قانون بیطرفی مذهبی، لایحه منع استفاده از سمبل ها و لباس های مذهبی در دادگاههای این ایالت را به مجلس ایالتی فرستاد. آنطور که مسئولان وزارت دادگستری گفته اند این لایحه در ماه جاری در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

‏ کشمکش 7 ساله به نفع ایران تمام شد

دادگاه عالی بریتانیا بعد از ۷سال، درخواست وکلای آمریکایی برای محکومیت ایران به پرداخت حداقل ۵۱۲ میلیون دلار خسارت بابت تلفات نظامیان آمریکا در پایگاه خُبر عربستان (Heiser Case) را مردود دانست.«حمید بعیدی نژاد» سفیر کشورمان در لندن در فضای مجازی نوشت: دادگاه عالی بریتانیا اعلام کرد که رأی محاکم آمریکایی علیه دیگر کشورها، در سیستم قضایی انگلیس قابل پیگیری نیست.رأی دادگاه عالی بریتانیا بدینوسیله امکان طرح دعاوی جدید وکلای آمریکایی علیه ایران را مانع می شود. این رأی با توجه تصمیم اخیر کانادا برای فروش اموال دولت ایران در این کشور، اهمیت بیشتری می‌یابد و نشان می دهد که چگونه آمریکا و کانادا اصولی‌ترین مقررات بین المللی را نقض می‌کنند.

عاشورا یوروویژن را محو کرد

ازدحام جمعیت در مراسم‌های عاشورا در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان از روستای مرزی ارچیوان شهرستان آستارا در ورودی جنوب شرق این جمهوری گرفته تا مرکز باکو و از باکو گرفته تا گنجه، پایتخت فرهنگی – مذهبی قفقاز و از مینگه چویر تا قزاق در منتهاالیه شمال غرب جمهوری آذربایجان، همگی نشان می‌داد باکو سیاست فرهنگی – مذهبی نادرستی را در پیش گرفته و مسیر حرکتی مردم جمهوری آذربایجان کاملاً برعکس آن چیزی است که دولت این کشور در زمینه مسائل فرهنگی و مذهبی جویای آن است.تساهل و چندفرهنگ‌گرایی کلیدواژه‌های سیاست فرهنگی دولت جمهوری آذربایجان طی سه دهه گذشته بوده است. باکو از این مفاهیم، تعاریف خاص خود را ارائه کرده است. در واقع، تعریفی که سیاست فرهنگی دولت جمهوری آذربایجان از «تساهل و چندفرهنگ گرایی» ارائه می‌دهد، با معنای رایج و مصطلح این مفاهیم تفاوت معناداری دارد.به عنوان مثال، در تشریفات رسمی دولت جمهوری آذربایجان به‌رغم اینکه برای شخص الله‌شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز ظاهرا جایگاه تشریفاتی به عنوان متولی رسمی امور دین در این کشور لحاظ شده است، اما از نظر دولت و رئیس‌جمهوری آذربایجان، حتی اعتبار و موقعیت رئیس این اداره نیز هیچ تفاوتی با اعتبار و موقعیت رئیس جمعیت یهودیان کوهستانی با حداکثر ۱۵ هزار نفر جمعیت و فرقه ضاله «جامعه بهائیان» با حداکثر ۸۰۰ نفر جمعیت در جمهوری آذربایجان ندارد. همه ساله دولت جمهوری آذربایجان بخش مهمی از بودجه و وقت و تلاش خود را مصروف برگزاری رقابت‌های مسابقه موسیقی ابتذالی یوروویژن می‌کند که نه تنها با اصول و ارزش‌های اسلامی در تضاد است، بلکه حتی برای میراث موسیقی سنتی غیراسلامی برجای مانده از قرون گذشته و از زمان حاکمیت رژیم کمونیستی در جمهوری آذربایجان نیز مضر بوده و آن را نیز در عرصه شبکه‌های تلویزیونی باکو به حاشیه رانده است. علاوه بر این، طی سال‌های اخیر در کنار یوروویژن، برنامه بسیار مبتذل‌تر دیگری تحت عنوان «جشنواره موسیقی ژارا» نیز به سایر برنامه‌های ترویج ابتذال اخلاقی در جمهوری آذربایجان افزوده شده است.

نرخ جابه‌جایی زائران ایام اربعین اعلام شد

معاون حمل و نقل و پایانه های استان ایلام در ارتباط با تعیین نرخ مصوب جابجایی مسافر در مرز مهران اظهار داشت: به جهت کنترل ونظارت برجابجایی مسافر وعدم سوءاستفاده برخی رانندگان نرخ مصوب برای مسافربران اربعین 98 تعیین شده است."محمد حسنی" گفت: نرخ مسیر پایانه‌مرزی تا مهران 5000تومان، پایانه مرزی مهران تا ایلام 14.500 و پایانه مرزی مهران تا اهواز 54.000 تومان تعیین شده است.وی افزود: نرخ مسیر پایانه مرز مهران تا تهران 140.000 تومان ، پایانه مرزی مهران تا اندیمشک 38.000 تومان و پایانه مرزی تا کرمانشاه 45.000 تومان تعیین و تمام مسافربران موظف به رعایت این نرخ نامه بوده و تخطی از آن تخلف محسوب و با متخلفان برخورد می‌شود.معاون حمل و نقل و پایانه های استان ایلام تاکید کرد: زائران اربعین حسینی در صورت مشاهده تخطی از این نرخنامه می‌توانند با سامانه پلیس 110 تماس تا به موضوع آنان رسیدگی شود.

تاب‌آوری تهران کمتر از نصف است

تهران بر اساس آخرین ارزیابی اکونومیست از لیست شهرهای امن جهان خارج شده است. این ارزیابی با اضافه شدن چند فاکتور جدید از جمله تاب‌آوری شهری، امنیت زیرساخت، امنیت سلامت و امنیت دیجیتال آخرین رتبه‌بندی را لحاظ کرده است. رضا کرمی محمدی (رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران) در گفت‌وگو با ایلنا درباره خارج شدن تهران از لیست ۶۰ شهر امن جهان گفت: در مبحث تاب‌آوری ضعیف هستیم. تاب‌آوری شهر تهران زیر ۵۰ درصد است. از نظر زیرساخت وضع تهران بهتر از تاب‌آوری است، اما از آنجایی که زیرساخت ممکن است در شرایط بحران از دست برود، ‌به تاب‌آوری وابسته است.وی با بیان اینکه در مساله زیرساخت وضعیت تهران خوب و به نسبت بالا است،‌ به مساله دوام شهر در هنگام وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: اینکه تهران بتواند در هنگام بحران دوام‌ آورد مهم و زیر سوال است.کرمی محمدی درباره برنامه‌های این سازمان درخصوص افزایش تاب‌آوری شهر تهران گفت: مطالعات پهنه‌بندی زلزله و سیل، پرداختن به مساله فروریزش و فرونشست،‌ هشدار سیل و زلزله از جمله مسائلی است که در حوزه تاب‌آوری به آن می‌پردازیم.کرمی محمدی درخصوص استفاده از نظر کارشناسان خارجی در تعیین ابعاد فرونشست در تهران اظهار داشت: نیازمند کارشناس خارجی نیستیم و ارتباطات لازم را داریم. ما به یک ذهن خارجی نیاز داریم. ذهنی که بداند چه کسانی باید به این مساله ورود کنند و به حل آن بپردازند. برخی افراد به جای اظهار نظرتخصصی با مساله فرونشست ژورنالیستی برخورد می‌کنند و مثل همیشه بی‌راهه می‌رویم، یعنی همه ابعاد را در نظر نمی‌گیریم و وقتی پیش می‌رویم متوجه می‌شویم همه فاکتورها را در نظر نگرفته‌ایم.

خدمات اجتماعی مشمولان غائب قطع شد

سرهنگ محمدرضا دهقانیان معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی بیان کرد: برابر ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسد، مشمول مقررات خدمت می‌شود.او ادامه داد: برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که در مهلت معرفی تعیین شده، وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند غایب محسوب و با محرومیت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند.سرهنگ دهقانیان با بیان اینکه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که مدت غیبت اولیه آنان تا ۳ ماه باشد، ۳ ماه اضافه خدمت و چنانچه غیبت اولیه آنان بیش از ۳ ماه باشد به ۶ ماه اضافه خدمت تنبیه می‌شوند، تصریح کرد: مشمولانی که غیبت اولیه آن‌ها بیش از یک سال باشد، علاوه بر ۶ ماه اضافه خدمت به عنوان فراری محسوب شده و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی فارس افزود: مشمولان غایبی که تاکنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده‌اند برابر ماده ۱۰ قانون، با محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی، عدم برخورداری از معافیت کفالت، عدم دریافت تسهیلات بانکی و ممنوعیت خروج از کشور مواجه می‌شوند.سرهنگ دهقانیان با اشاره به محدودیت قانونی بکارگیری مشمولان غایب توسط بخش‌های خصوصی و دولتی گفت: در صورت بکارگیری آنان از سوی کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌های دولتی و خصوصی، برابر ماده ۶۳ با آنان برخورد و برای اعمال مجازات تعیین شده به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان فارس در خصوص نحوه بخشش غیبت اولیه سربازان حین خدمت ادامه داد: مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند با حسن خلق، جدیت در وظایف محوله و تایید فرماندهان، از بخشش دو سوم اضافه خدمت برخوردار می‌شوند.

بارش‌های پاییزی به کشاورزها  آماده‌باش داد

چند روز مانده به پاییز هنوز پیش‌بینی دقیقی درباره میزان بارش‌های در پاییز وجود ندارد. برخی از پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که بارش‌ها در سومین فصل سال و در آغاز سال جدید آبی طبیعی است و برخی دیگر از پیش‌بینی‌ها حاکی از وقوع بارش شدید، حداقل در استانی مانند خوزستان و استان‌های شمالی کشور است. واقعیت این است که چشم مردم به ویژه در استان‌هایی که هنوز با خسارت‌های سیل ابتدای امسال دست و پنجه نرم می‌کنند، از باران ترسیده است.باران‌های سیل‌آسا در روزهای اول فروردین امسال چند استان را در نوردید. به سرعت به تعداد استان‌های متاثر از سیل اضافه شد، آنقدر که در برخی روزها بیش از ۲۰ استان کشور با سیل ویرانگر درگیر بودند. سیل نوروز امسال علاوه بر اینکه به جان باختن ده‌ها ایرانی در استان‌های مختلف کشور منجر شد، خسارت‌های هنگفتی به بار آورد.۴۰ هزار میلیارد تومان برابر با ۴۰ درصد درآمد ایران از فروش نفت آن هم قبل از تحریم‌ها و اوج فروش نفت است. همچنین ۴۰ میلیارد تومان بیشتر از دو برابر بودجه تهران در یک سال است. این مقایسه‌ها نشان می‌دهد که خسارت سیل تا چه حد بوده و در این میان بخش کشاورزی ازجمله بخش‌هایی است که بیش از همه خسارت دیده است.محمود حجتی (وزیر جهاد کشاورزی) می‌گوید: بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان همچنین به مسدود شدن رودخانه‌ها، رودها و کانال‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت‌وسازهای غیراصولی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها و رودها نیز باعث خطرناک شدن سیل شده است و برای اینکه سیل تکرار نشود یا لااقل کمتر خسارت به وجود آورد، لازم است رودخانه‌ها و رودها به وضعیت قبل برگردند. این هم اقدامی کوتاه‌مدت نیست و شاید در یکی دو هفته امکان‌پذیر نباشد.

ناجا عربده‌کش های تهران بزرگ را جمع کرد

سردار حسین رحیمی درباره اجرای دومین مرحله از طرح سراسری برخورد با ارازل و اوباش و مزاحمین نوامیس در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری دومین مرحله از عملیات سراسری برخورد با اراذل و اوباش و مزاحمین نوامیس با تلاش همکارانم در پلیس امنیت و با انجام کارهای اطلاعاتی و شناسایی مخفیگاه‌های این افراد و همچنین کنترل فضاهای مجازی و شناسایی اماکن عمومی که محل پاتوق این اراذل بود، مانند پارکها و بوستان‌ها در 48 ساعت گذشته با هماهنگی قضایی انجام شد.وی ادامه داد: در این طرح 142 پرونده برای مجرمان شرور که درگیری و عربده‌کشی داشته و همچنین مجرمانی که درگیری مسلحانه، باجگیری، زورگیری و ضرب و جرح انجام داده بودند تشکیل شده و با این افراد برخورد شد.رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه در دومین طرح برخورد با ارازل و اوباش 207 محله پاکسازی شد، گفت: این طرح در محله‌هایی مانند فرحزاد، تهرانپارس، خاک‌سفید، نظام‌آباد، نارمک، اتابک، فلاح، ابوذر، 13 آبان و بخشی از شهرری اجرا شده و 113 قهوه‌خانه و سفره‌خانه تحت کنترل و رصد پلیس قرار گرفته و پاکسازی شدند. همچنین 37 باشگاه ورزشی که پاتوق این اراذل و اوباش بود و 49 بوستان و تفرجگاه پاکسازی شد.سردار رحیمی خاطرنشان کرد: در این عملیات 408 نفر از افرادی که مرتکب جرائمی مانند شرارت، درگیری، ضرب و جرح، قدرتنمایی، مزاحم نوامیس، شرب خمر، توزیع مشروبات الکلی و مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند.وی همچنین ادامه داد: 68 نفر از این افراد دستگیرشده که دارای سطوح جرائم کمتر بودند با اخذ تعهد آزاد و 128 نفر از این ارازل و اوباش از اراذل و اوباش سطح‌دار و جزو عاملان اصلی تخریب، شرارت، نزاع و درگیری هستند. همچنین 253 نفر آنها نیز مزاحمان نوامیس و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی بودند.رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه 8 باند توزیع مواد مخدر، مشروبات الکلی و سلاح شناسایی و همچنین 23 نفر که دارای سلاح بودند، دستگیر شدند، گفت: در این طرح 8 قبضه سلاح شامل 4 قبضه سلاح جنگی و 4 قبضه سلاح شکاری کشف و ضبط شد. همچنین 13 شبه‌سلاح، 540 فشنگ، 54 قبضه سلاح سرد و 11 دستگاه موتورسیکلت نیز کشف و ضبط شده است.سردار رحیمی خطاب به مزاحمین نوامیس و اشرار گفت: به همه افرادی که اقدام به مزاحمت، شرارت، عربده‌کشی و رفتارهای خارج از عرف دارند هشدار جدی می‌دهیم که پلیس با قدرت با آنها برخورد خواهد کرد و خوشبختانه با توجه به جلساتی که با مسئولان قضایی داشتیم برای این افراد احکام سنگینی صادر خواهد شد. همچنین به افرادی که در اطراف مدارس پرسه زده و اقدام به مزاحمت و یا توزیع مواد مخدر نیز می‌کنند هشدار جدی داده و تاکید می‌کنیم که قطعا با این افراد برخورد خواهد شد.

افراط‌گرایان مسجد هلندی را مورد سوء قصد قرار دادند

یک گروه راست‌گرای افراطی در شهر «آلمره» هلند یکی از مساجد این شهر را هدف حمله اسلام‌هراسانه قرار داد. این گروه افراط‌گرا پرچم‌هایی را که بر روی آن‌ها شعارهای ضد اسلامی نوشته شده بود، به دیوارهای مسجد ابوبکر الصدیق نصب کردند.آنان همچنین بر روی دیوارهای مسجد شعارهای ضد اسلامی از قبیل «اسلام باید متوقف شود» و «نه به مساجد» نوشتند.گروه افراط‌گرای موسوم به Rechts in Verzet (راست در مقاومت) با انتشار بیانیه‌ای در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.مسئولان مسجد نیز تصاویر پرچم‌های نصب‌شده بر روی دیوارهای مسجد را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و اعلام کردند: با این شیوه چیزی به دست نمی‌آید؛ این روش غیرمنصفانه و بچگانه است.یادآور می‌شود این گروه افراطی در سال ۲۰۱۸ نیز حمله به مسجد امیر سلطان در شهر آمستردام را برعهده گرفته بود.

گوترش برنامه جهانی سازمان ملل برای اماکن عبادی و دینی را اعلام کرد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، برنامه جهانی را برای محافظت از اماکن دینی به کشورهای عضو در سازمان ملل متحد ارایه کرد و این برنامه را تلاش جدید و اصلی برای مبارزه با انزجارطلبی و خشونت در جهان دانست.گوترش در برابر روزنامه نگاران درباره این برنامه که آن را به درخواست « میگوئل آنجل موراتینوس» نماینده عالی «ائتلاف سازمان ملل متحد برای تمدن ها» و پس از حادثه کشتار در دو مسجد نیوزلند و حمله به کنست شهر بیتسبرگ در آمریکا و سه کلیسای کاتولیک در سریلانکا،تدوین کرده است، گفت: جهان ما با موجی از انزجارطلبی ضد مسلمانان و حمله به مسیحیان و تعصب کورکورانه ضد گروههای دینی دیگر روبه رو است.دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در ماههای اخیر مسلمانان در مساجد و مسیحیان در کلیسا و یهودیان در کنست با گلوله کشته شدند. اماکن مذهبی، نمادهای قدرتمندی برای آگاهی اجتماعی ماست.وی ادامه داد: هنگامی که به مردم به دلیل دین یا اعتقاداتشان حمله می شود، همه جامعه تحلیل می رود. اماکن عبادی در جهان باید پناهگاه امنی برای آرامش و صلح باشد نه پایگاهی برای خونریزی و تروریسم. باید مردم در سراسر جهان بتوانند اعتقادات و دین خود را در صلح و آرامش ادا کنند.گوترش همچنین از دولتهای جهان خواست تا از همه اماکن دینی و عبادی حمایت و حفاظت کنند.

ذبح حلال در بلژیک جنجالی شد

شهر والونیا دومین شهر بلژیک پس فلاندرز است که ذبح حیوانات بدون استفاده از شوک الکتریکی در آن ممنوع شده است؛ این مسئله موجی از نگرانی را در میان مسلمانان ایجاد کرده است، زیرا مسلمانان براساس مضامین دینی شان گوشت حلال تناول می کنند و مسلمانان این دو شهر بامشکلات جدی روبه رو هستند.مسلمانان بلژیک نیم میلیون از جمعیت 11 میلیونی این کشور را تشکیل می دهند. شماری از مسلمانان در دو شهر فلاندرز و والونیا مقیم هستند و با اجرای این قانون، مسلمانان نمی توانند گوشت مورد نیاز خود در این دو شهر را تامین کنند.براساس مضامین دین اسلام، حیوانی که ذبح می شود، باید از نظر بهداشتی سالم باشد، همچنین نباید از شوک الکترویکی یا بیهوشی قبل از عملیات ذبح استفاده شود و باید خون حیوان ریخته شود.مسئله ذبح حلال به مسئله جنجال برانگیز تبدیل شده است، به طوری که مدافعان حقوق حیوانات معتقدند که ذبح حیوانات بدون شوک و بیهوشی، دردناک است و این اقدام نقض حقوق حیوانات است.براساس مضامین اسلامی، چاقویی که برای ذبح استفاده می شود، باید تیز باشد تا به سرعت و بادقت عمل ذبح انجام گیرد و از احساس درد در حیوان جلوگیری می کند.مسئله ممنوعیت ذبح حلال در این دو شهر بلژیک، برای یهودیان نیز مشکل ساز شده است، زیرا یهودیان نیز براساس مضامین دینی شان ذبح حلال موسوم به «کوشر» دارند و یهودیان به مانند مسلمانان در موقع ذبح باید خون حیوان را بریزند و نمی توانند از بیهوشی و شوک الکتریکی استفاده کنند.

سازمان‌ملل نسل‌کُشی میانمار را تأئید کرد

کمیسیون تحقیقات سازمان‌ملل در خصوص بررسی نقض حقوق بشر در میانمار با انتشار گزارشی اعلام کرد که به دلایل جدیدی در خصوص جرایم دولت میانمار علیه مسلمانان راخین دست یافته اند که نشان می‌دهد دولت این کشور قصد نسل کشی داشته و جرایم سازمان یافته آنها علیه مسلمانان راخین ادامه دارد.در این گزارش ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان راخین تاکید شده است: در تحقیقات انجام شده در سپتامبر سال گذشته مشخص شد که دولت میانمار ۴ مورد از ۵ ماده ای که نسل کشی محسوب می شود را علیه مسلمانان انجام داده است و در تحقیقات جدید به مدارکی دست یافتیم که نشان می دهد میانمار به ظلم علیه مسلمانان به قصد نسل کشی آنها ادامه می‌دهد.بر اساس گزارش مذکور بیش از ۶۰۰ هزار مسلمانان در معرض خظر نسل کشی در میانمار قرار دارند.گفتنی است ارتش میانمار در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ حملات خود به منطقه راخین را آغاز کرد.در این حملات هزاران غیرنظامی راخینی جان باخته و حدود ۳۵۰ روستا توسط ارتش میانمار و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به ۷۲۵ هزار نفر که ۶۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند، رسیده است.از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان راخین در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.

وزارت کشور به شهید زدایی شهرداری ها ورود کرد

مهدی جمالی‌نژاد در پایان جلسه شورای اسلامی استان تهران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چند وقتی است موضوع تحت عنوان حذف عنوان شهید در تهران و برخی از شهرهای کشور خبرساز شده است و با توجه به این موضوع ما نیز بخش‌نامه‌ای را در ارتباط با این موضوع به معاونین مربوطه در استانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم.وی تاکید کرد: خط قرمز ما شهدا هستند و قطعاً تمام اقداماتی که در 40 سال اخیر در کشور انجام شده است به برکت خون شهدا است و ما مدیون این عزیزان هستیم.معاون عمرانی وزارت کشور افزود: در ارتباط با حذف عنوان شهید در برخی از معابر در تهران و برخی از شهرها ما کوتاه نخواهیم آمد و قطعاً در وزارت کشور و سازمان دهیاری‌ها این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و نتیجه اقدامات را به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.جمالی‌نژاد ادامه داد: البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که در برخی از شهرها حذف عنوان شهید صحت نداشته است و بنده چند مورد را خودم به شخصه پیگیری کرده‌ام اما با بخشنامه‌ای که اخیراً به استان‌های کشور ابلاغ شده است، تاکید شده است که با جدیت این موارد را پیگیری و گزارشات آن را ارسال کنند.وی افزود: هم اکنون این موارد در دست بررسی است و در وزارت کشور نیز شورایی تحت عنوان شورای نامگذاری وجود دارد و کارگروه ویژه‌ای نیز در ارتباط با موارد پیش آمده تشکیل شده است.معاون عمرانی وزارت کشور در پایان گفت: در وزارت کشور 7 کارگروه وجود دارد که یکی از کارگروه‌ها مربوط می‌شود به حوزه نامگذاری.

شهردار از سوء قصد جان سالم به در برد

فرماندار ویژه فسا گفت: شهردار شهرستان فسا توسط ضاربان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.سلیمان کرمی با اشاره به حمله ‌ور شدن و ضرب و شتم حسن برات شهردار فسا در نیمه شب گذشته در مهمانسرا، اظهار داشت: در حال حاضر ضاربان فراری و تحت پیگرد قانونی هستند.فرماندار ویژه فسا افزود: این ضاربان به نگهبانی حمله کرده و با بستن دست و پای وی به محل اقامت شهردار رفته و او را مورد ضرب و شتم قرار داده و فرار کرده اند.کرمی با بیان این که هدف و انگیزه ضاربان از این اقدام مشخص نیست، ادامه داد: در این خصوص پرونده تشکیل شده و دستگیری ضاربان شهردار فسا از طریق دادستانی و نیروی انتظامی در دستور کار است.فرماندار ویژه فسا تصریح کرد: پرونده این موضوع در اولویت است و با ضاربان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.حسن براتی در 14 شهریورماه سال 1396 از سوی شورای شهر شهرستان فسا با 4 رای موافق و 3 رای مخالف به عنوان شهردار فسا معرفی شد.شهرستان فسا در فاصله 151 کیلومتری شیراز قرار دارد.

ایتالیا مافیای بزرگ را متلاشی کرد

پلیس ایتالیا،10 عضو مافیا را که از مسوولان باشگاه یونتوس با تهدید باج می گرفتند، بازداشت کرد.یک مقام پلیس ایتالیا گفت: «این افراد، مسوولان باشگاه یوونتوس را با تهدید به این که در ورزشگاه اقدامات خشونت آمیز انجام می‌دهند و شعارهای نژادپرستانه سر خواهند داد، مجبور می‌کردند به آن‌ها به طور عمده بلیط مجانی و یا ارزان قمیت بدهند تا آن‌ها را در بازار سیاه به فروش برسانند».پلیس ایتالیا ۱۰ نفر را بازداشت و از ۳۷ نفر دیگر بازجویی کرده است."پائولو بورنیا"، دادستان تورینو گفت: «این افراد با شیوه مافیایی از باشگاه یوونتوس اخاذی می‌کردند که ما به کمک مقامات یوونتوس، پس از یک سال تحقیقات موفق به شناسایی آن‌ها شدیم». یوونتوس که به بانوی پیر تورینو شهرت دارد در ۸ سال گذشته فاتح اسکودته بود.2 سال پیش دادگاه، رئیس باشگاه یوونتوس را به اتهام فروش غیر قانونی و ارزان قیمت بلیط به طرفداران افراطی به مدت یک سال از انجام همه‌ فعالیت‌های فوتبالی، همراهی تیم یوونتوس و جریمه نقدی ۳۰۰ هزار یورو محکوم کرد.