ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: موارد مصرف مالیات در صورتی شرعی است که نخست در امور ضروری سپس در مورد نیاز باشد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله سبحانی در دیدار دکتر پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، و هیئت همراه با حضرت آیت الله  سبحانی که در مؤسسه امام صادق(ع) برگزار شد، گفتند: در تمام کشورهای پیشرفته ، نیاز دولت از طریق اخذ مالیات از پردرآمدها برطرف می‌شود. ولی متأسفانه تاکنون این مطلب در کشور ما چندان جا نیفتاده است.

ایشان افزودند:  درگذشته تا حالا بار دولت بر دوش درآمد نفت بود. اکنون که این درآمد بر اثر تحریم ها ناچیز شده است بایدهزینه دولت را خود ملت بپردازند، البته کسانی بایدمالیات بدهند که اضافه بر هزینه های زندگی درآمدی داشته باشند.

این مرجع تقلید بیان کردند:  دولت پیش از آنکه به اخذمالیات اهتمام بورزد، باید به عمران و آبادی همت بگمارد. البته این مسئله شاید در ابتدا بعید به نظر برسد که چگونه اهتمام به عمران و آبادانی پیش از اهتمام به اخذ مالیات باشد. این مطلبی است که امام علی (ع) در رساله ای که به مالک اشتر نوشته اند یادآور شده است و چنین فرموده است:«... وَلْیَکُنْ نَظَرُکَ فِی عِمَارَةِ الاْرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِی اسْتِجْلاَبِ الْخَرَاجِ، لاِنَّ ذَلِکَ لاَ یُدْرَکُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ؛ ...» کلام امیرمؤمنان اشاره به این است که اخذ مالیات هدف نباشد بلکه هدف از اخذ مالیات عمران و آبادانی کشور باشد و اگر ملت عمران و آبادانی را با چشم خود مشاهده کنندبه استقبال پرداخت مالیات می روند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: از این بیان نتیجه می گیریم که باید آنچه که از مردم به عنوان مالیات دریافت می شود در مسیر عمران و آبادنی کشور باشد .لذا باید دولت در درجه نخست مالیات را در امور ضروی، از آن پس در مورد نیازها، اگر چیزی باقی ماند آن را در کمالیات مصرف کند.

ایشان یادآورشدند: امروز بخشی از درآمد کشور در مواردی مصرف می شود که جزء درجه سه است و من نمی خواهم انگشت روی مصادیق آن بگذارم تا تنش ایجاد کند؛ ولی تکرارمی کنم موارد مصرف مالیات در صورتی شرعی است که نخست در امور ضروری سپس در مورد نیاز باشد، اگر چیزی اضافه ماند آنگاه در مورد کمالیات مصرف شود.

معظم له تصریح کردند: باید در اخذ مالیات دقت شود کسانی که واقعاً درآمد چشمگیری دارند از آنها اخذ مالیات شود، اما کسان کم درآمد هرچند به ظاهر درآمددار حساب می شوند، صرف نظر شود.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: امید است ملت ایران که اکنون دولت از نظر اداره امورکشور در مضیقه قرار گرفته است او را یاری کنند و با دست و دل باز آنچه که توان دارند در طبق اخلاص نهاده و تقدیم کنند و دولت هم با کمال دقت و احتیاط در مصرف ،این استقبال را پاسخ گویند.