آیت الله نوری همدانی، در دیدار جمعی از مسئولان کانون های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین

حوزه/حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کرد: پس از انتصاب و فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین رئیسی امید مردم به این دستگاه بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‎الله نوری همدانی امروز در دیدار  مدیرکل جدید دادگستری استان قم با اشاره به نامه 53 نهج‎البلاغه گفتند: در این نامه امام علی(ع) به شرح شرایط خاص قضات می‎پردازند که اگر بخواهیم برایند آن را بیابیم، تاکید مولا بر آن است که فضیلت‎مند ترین مردم به کار قضاوت انتخاب شود.

معظم له با ذکر این مطلب که امام صادق(ع) نیز بر اهمیت کار قضاوت تاکید کرده و فرمودند که قاضی باید به احکام و احوال ما آگاه باشد، افزودند: در حقیقت یک قاضی باید مجتهد باشد و یا از سوی یک فقیه به این کار مشغول شده باشد؛ در این زمینه نیز باید تسلط خاصی به آیات و روایات داشته باشد.

حضرت آیت‎الله نوری همدانی با اشاره به این نکته که اسلام بر لزوم برخورداری قضات از توان علمی بالا و همچنین تقوا و اخلاص خاص تاکید دارد، اظهارکردند: باید کسانی به این کار گمارده شوند که بدانند چگونه حدود الهی را به شکلی رعایت کنند که حکمت احکام الهی در جامعه متجلی شود.

مظم له گفتند: خوشبختانه امید مردم پس از حضورحجت الاسلام والمسلمین رئیسی به دستگاه قضا بیشتر شده است؛ خوشبختانه جامعیت و مهارت و تخصص و تبحر ایشان بر همگان مشخص است؛ قضات باید حلم بسیار بالایی داشته باشند.

ایشان با ذکر این مطلب که مساله قضاوت در گذشته اختیار علما بود و رضا شاه بود که این جایگاه را در حوزه اجتماعی آن از علما گرفت، تصریح کردند: قاضی باید مجتهد باشد و قوی باشد و تاریخ نیز گواه این مساله است که علمای ما در این زمینه چه برکاتی در جامعه داشتند.

این مرجع تقلید بیان کردند: در این زمینه باید شاهد افزایش سرعت و دقت در قضاوت و رسیدگی به پرونده‎های قضایی باشیم؛ نباید پرونده‎هایی وجود داشته باشد که مدت زمان زیادی از طرح آنها می‎گذرد؛ در احوالات حکومتی امام علی(ع) آمده که ایشان در یک جلسه قضاوت کار را تمام می‎کردند.

ایشان گفتند: طولانی شدن پرونده‎ها برای مردم ملالت آور است؛ به همین جهت باید دقت و سرعت توام باشد تا پرونده معوقی باقی نماند.

معظم له یادآورشدند: البته باید زمینه‎ای فراهم شود که پیشگیری از انجام جرم انجام شود؛ امروزه مردم تعجب می‎کنند که افرادی با ظاهر مناسب مرتکب جرم می‎شوند؛ اگر پیشگیری‎های دقیق انجام شده بود این گونه نمی‎شد.

حضرت آیت الله نوری همانی با ذکر این مطلب که پیشگیری باید به حدی قوی باشد که کسی جرات ارتکاب جرم را نداشته باشد، اظهارکردند: مردم نیز در انتظار آن هستند که ببینند شما چه می‎کنید؛ یعنی در مقابل قاچاق تا چه حدی موفق بودید؛ مردم می‎گویند حد بسیاری از احتکار کشف ولی چه شد؟مردم انتظار دارند که مال را به مردم نشان دهید تا حس کنند که عدالت اجرا شود.

معظم له گفتند:باید به مردمی که امروز از جهت گرانی در مضیقه هستند مشخص شود که این اموال چه شده است؛ باید این اموال را به شکل عینی در بین فقرا تقسیم کنند تا مشخص شود که روند عدالت در جامعه زنده است.

انتهای پیام