تصاویر/ نشست رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با وعاظ و مداحان قم

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع): طلاب حتما در دروس اصول قوی حضور پیدا کنند، در این چند ساله به قدری در حوزه علیه علم اصول حرف زده شد که تاسف بار است و این درحالی است که نداستن علم اصول برخی از افراد را به انحراف کشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عصر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی که در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، عنوان کرد: خداوند در قرآن نسبت به علما و جاهلان عهد دارد و عهد جاهلان کسب علم و عهد علما تعلیم است.

وی افزود: خداوند با اهل علم و اهل جهل عهدی بسته و این عهد بسیار سنگین است، برای کسانی که عنوان اهل علم را دارند، تعلیم یک واجب بوده و اگر شرایط زمانه را انسان در نظر بگیرد، اهل بدعت، انحراف، فسق، کفر و نفاق به قدری فعالیت می کنند که انسان های متدین را از میدان دین خارج می کنند و متاسفانه امروزه این فعالیت ها بیشتر شده است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: علما باید به وظیفه تعلیم اشتغال داشته باشند، اگر حوزه های علمیه، علما و اساتید به دنبال نشر علم هستند، برای عمل و وفای به پیمانی است که با خداوند بسته شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: دشمن در حال فعالیت بوده و امروز به برکت انقلاب، در حوزه ما یکی از نشانه های تحول، احداث مراکزی است که به صورت منسجم مسائل اعتقادی و کلامی و امور مربوط به فرق و مذاهب را دنبال می کند.

وی ادامه داد: در شرایط معمولی اینگونه است که ماه رمضان، محرم و صفر برسد و برویم یک تبلیغی انجام دهیم، اما حالا این وظیفه دائما بر ما معین بوده و یک طلبه حق ندارد که بیکار باشد، طلبه نباید بگوید که من زحمت کشیده و درس خوانده ام و وظیفه ای برای تعلیم دادن ندارم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: برخی از حرف ها بی اساس و ناشی از عقده های جاهلانه بوده و بعضی افراد به دلیل کینه ای که نسبت به روحانیون دارند، این سوال را مطرح می کنند که حوزه در این 40 سال بعد از انقلاب چه کرده است، این سوال هیچ ریشه ای ندارد جز اینکه این ها با اساس روحانیت مخالف هستند.

وی تاکید کرد: باید در فقه و اصولی افرادی که دارای مبنا هستند پیدا شوند، متاسفانه در فقه و اجتهاد  افق روشن چندانی وجود ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: ما در برخی از بحث های عمیق اجتهادی قوت و نشاط سابق را نمی بینیم، اما به طور کلی کیفیت حوزه در امور و مسائل مستحدثه با قبل از انقلاب تفاوت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه افق فقه و اجتهاد حوزه چندان روشن نیست، اضافه کرد: عده ای در گزینش حکم خدا و حکم بشر، سخن بشر را بر می گزینند و می گویند که باید ببینیم شرایط زمان و حقوق بشر چه می گوید و با همین استدلال برخی از احکام مانند قصاص را که حکم خداوند است را منسوخ می دانند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به لزوم وجود طلاب دارای مبانی کلامی قوی در حوزه تاکید کرد: طلاب حتما در دروس اصول قوی حضور پیدا کنند، در این چند ساله به قدری در حوزه علیه علم اصول حرف زده شد که تاسف بار است و این درحالی است که نداستن علم اصول برخی از افراد را به انحراف کشاند.