اربعین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اربعین بزرگترین زیارت مذهبی تاریخ شد

کاترین شاکدام، کارشناس امور سیاسی انگلیسی در خصوص اهمیت راهپیمایی اربعین گفت: «اربعین بزرگترین زیارت مذهبی تاریخ است. تاکنون تحلیل یا گفتمانی که پیام واقعه عاشورا را به گوش غرب برساند، تا تمامی جوامع بشری از عمق این موضوع خبردار شوند، کم بوده است. در مورد این راهپیمایی از دیدگاه شیعی هم متاسفانه مطالب و گزارش های کمی در فضای مجازی منتشر شده است و ضروری است اطلاع رسانی بیشتری درباره آن صورت گیرد.»او یادآور شد: «اربعین برای همیشه تاریخ به عنوان زیارتی شناخته می‌شود که از اعماق قلب‌های زائران گرد قبر حسین بی علی(ع) صورت می‌پذیرد. همچنین نمایش عظیمی از عشق شیعیان به فرزند پیامبرشان است. کسی که رسول خدا از شهادتش سخن گفته بود. سید و سالار شهدای عالم، کسی که خداوند امتی را پس از او برانگیخت تا در عزای او از سوز دل بگریند.»شاکدام تأکید کرد: «هرگز چنین اجماع عظیمی در تاریخ رخ نداده است. خداوند دوستدار دوستداران حسین(ع) است، چرا که آن حضرت جانانه از میراث جدش دفاع نمود. خداوند حسین(ع) را در پیش چشم همگان قرار داده است تا بشریت از آموزه های حسینی درس بگیرند.»

برنامه‌ریزی بهایی ها ناکام ماند

برنامه‌ریزی عوامل فرقه ضاله بهاییت برای هنجارشکنی در ایام سوگواری آخر صفر با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره‌کل اطلاعات استان فارس ناکام ماند.بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل اطلاعات استان فارس، تعدادی از عوامل تشکیلاتی فرقه بهاییت که با هدایت مسئولان خود در خارج از کشور به بهانه سالروز تولد یکی از سرکردگان فرقه، درصدد ساماندهی عناصر خود در مناطق مختلف شیراز و برگزاری جلسات و محافل خصوصی و نامتعارف در ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند.بنا بر این گزارش، عوامل این شبکه مدت‌ها قبل با سفر به خارج از کشور و برنامه ریزی گسترده، قصد تحت الشعاع قرار دادن پیاده روی اربعین حسینی را داشتند که با شناسایی و دستگیری به موقع عوامل دخیل در موضوع در این پروژه نیز ناکام ماندند.

یونیسف پرده از بحران وزن کودکان یمنی پرده برداشت

براساس داده های مربوط به تغذیه کودکان که توسط یونیسف منتشر شده است ، تقریباً همه نوزادان در یمن دچار کمبود وزن هستند.ارقام 92 درصدی برای کودکان متولد یمن ، در مقایسه با آمارهای جهانی 29 درصد در مدت مشابه بین سالهای 2010 تا 2018 کاملاً متفاوت است.براساس سازمان صندوق کودکان سازمان ملل متحد ، در سطح جهان ، از هر سه کودک زیر 5 سال ، از هر سه کودک یک نفر دچار کمبود تغذیه یا اضافه وزن هستند.یمن در مارس سال 2015 میلادی توسط یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مورد حمله قرار گرفت تا بتواند مانع پیروزی های جنبش حوثی شوند. سازمان ملل اوضاع این کشور را به عنوان بدترین انسان دوستانه جهان توصیف کرده است.ماه گذشته ، یونیسف همچنین فاش کرد که دو میلیون کودک یمنی از مدرسه خارج می شوند و نزدیک به نیم میلیون نفر از زمان ترک این درگیری به دلیل حملات هوایی ائتلاف ، خارج شده اند.

روسیه طرح انتقال سازمان ملل را کلید زد

روسیه پیش‌نویس انتقال کار کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل از ایالات متحده به اروپا را آماده کرده است تا پروژه بی‌اعتبار شدن آمریکا که با اقدامات واشنگتن مبنی بر صادر نکردن ویزا برای نمایندگان برخی کشورها در سازمان ملل آغاز شد، تداوم یابد.«آندره بلوسوف» معاون نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو با اعلام این خبر به رسانه‌های دولتی روسیه گفته است: روسیه با مشورت سایر کشورها تصمیم گیری در مورد انتقال کار کمیته خلع سلاح از نیویورک به ژنو یا وین را برای بررسی در مجمع عمومی سازمان ملل آماده کرده است.گفتنی است، چندی پیش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به صادر نشدن روادید برای ۱۰ تن از مقام‌های این کشور برای سفر به نیویورک مقر سازمان ملل متحد برای شرکت در جلسات سازمان ملل، پیشنهاد ژوزف استالین رهبر جماهیر شوروی مبنی بر اینکه شهر بندری سوچی می‌تواند محل برگزاری نشست سران ملل متحد باشد را زنده کرد.وی افزود: آمریکا به صورت پی درپی تعهدات خود را به عنوان میزبان سازمان ملل متحد نقض می‌کند حال آنکه شهر سوچی روسیه می‌تواند میزبان شایسته‌ای برای مقر سازمان ملل متحد باشد.

هنگ کنگ از جامعه مسلمانان عذرخواهی کرد

به دنبال استفاده از ماشین های آب پاش فشار قوی و ریزش آب به روی یک مسجد در جریان اعتراضات و شورش های اخیر در هنگ کنگ، پلیس از جامعه مسلمانان عذرخواهی کرد.روزنامه مورنینگ پست از هنگ کنگ نوشت این اتفاق روز یکشنبه در جریان اعتراضات بزرگ شورشیان و فرصت طلبانی رخ داد که در مقابل مسجد کولون تجمع کرده بودند.این بزرگترین مسجد هنگ کنگ است و معترضان در مقابل آن تجمع بزرگی برگزار کرده بودند پلیس هم مجبور شد برای متفرق کردن صف معترضان از ماشین های آب پاش استفاده کند.در حین تلاش ماموران برای پراکنده کردن فرصت طلبان و شورشیانی که در مقابل مسجد تجمع کرده بودند، آب دستگاه های آب پاش فشار قوی پلیس روی بر روی مسجد ریخت به دنبال این رویداد، پلیس در توئیتی از جامعه مسلمانان هنگ کنگ عذرخواهی و تاکید کرد تعمدی در این کار نبوده و این رویداد یک حادثه در جریان متفرق کردن تظاهر کنندگان بوده است.محمد ارشد روحانی ارشد هنگ کنگ به دنبال این رویداد تاکید کرد که جامعه مسلمانان این شهر خواستار آرامش و صلح هستند و برای ثبات و امنیت هنگ کنگ دعا می کنند.روزنامه هنگ کنگی می نویسد که اعتراضات و شورش های اخیر در این شهر باعث بروز اختلافات فراوان اجتماعی و دسته بندی هایی در این منطقه شده اما هنوز ردی از اعتراضات تبعیض نژادی و مذهبی در هنگ کنگ وجود ندارد.به گزارش ایرنا، روز یکشنبه شمار زیادی از معترضان بی توجه به اخطارهای قبلی پلیس اعتراضات بزرگی در هنگ کنگ برگزار و با اقدامات خشونت آمیز به سوی ایستگاه های مترو بمب های آتش زا پرتاب کردند و برخی از راه های شهر را هم مسدود نمودند.شماری از معترضان و شورشیان در تظاهرات اخیر خود اقدام به پاشیدن رنگ و اسپری و شعار نویسی علیه چین و دولت محلی هنگ کنگ کرده اند دولت چین ضمن محکوم کردن چنین اقداماتی تاکید کرده است شورشیان در این منطقه در مواردی مشابه تروریست ها عمل کرده و از اقدامات خشونت آمیز ابایی نداشته اند.

توهین به پیامبر(ص) در بنگلادش جوی خون به راه انداخت

به دنبال اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) در بنگلادش ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف این کشور در روز یکشنبه بالا گرفت به‌طوری‌که حمله پلیس به معترضان و نمازگزاران موجب کشته و مجروح شدن چند تن شد.در اثر شلیک گلوله نیروهای پلیس به مسلمانان بنگلادشی معترض به اهانت یک هندو در فیسبوک به پیامبر(ص) دست کم چهار نفر کشته و حدود 50 نفر مجروح شدند.حدود 20 هزار مسلمان در جزیره بولا خواستار اعدام این فرد هندو شدند. این مرد روز شنبه به اتهام ایجاد تنش های مذهبی بازداشت شد.مظنون هرگونه تخلف را تکذیب کرده و اصرار دارد که حساب وی هک شده است. پلیس نیز با بررسی این ادعاها سه نفر را به اتهام مداخله در صفحات شبکه‌های اجتماعی این مرد بازداشت کرد.پلیس مدعی شد که بعد از اینکه معترضان شروع به پرتاب سنگ کردند نیروهای پلیس هم در دفاع از خود به سمت آنها شلیک کردند.به گفته منابع بیمارستانی احتمالا تعداد تلفات افزایش خواهد یافت چون دست کم از 43 نفری که به بیمارستان منتقل شده اند هفت نفر در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند.

هلند برای مدرسه اسلامی آمستردام شرط گذاشت

وزیر آموزش و پرورش هلند به مسئولان یک مدرسه اسلامی در آمستردام برای تعیین مدیر موقت این مدرسه مهلت چند روزه ای را داد، مسئولان این مدرسه قبل از پایان مهلت، فردی را به عنوان مدیر موقت تعیین کرد.این مدرسه اسلامی، «مارسل هوور» مدیر تجاری کنونی یکی از شرکت ها انسخده در اوفریل هلند را که در اوایل ماه وی را نامزد به پست کردند، به عنوان مدیر موقت این مدرسه انتخاب کردند.نزدیک به یک ماه گذشته، وزیر آموزش و پرورش هلند، شورای اداری این مدرسه را برکنار کرد و گفت: درباره این مدرسه بسیار نگران است. دانش آموزان این مدرسه مستحق آموزش خوب هستند. به همین دلیل باید شورای اداری مدرسه تغییر کند تا دولت تامین مالی آن را ادامه دهد.این وزیر، مهلتی را برای تعیین مدیرجدید تعیین کرد که روز دوشنبه گذشته(22 مهر) به پایان رسید.وزیر آموزش و پرورش هلند، اعلام نکرده است که آیا این مدیر جدید را می پذیرد یا خیر، اما وی پیش از این گفته بود که مدیر مدرسه اسلامی باید مسلمان باشد. درصورت مخالفت وزیر با مدیر جدید، این مسئله به دادگاه ارجاع داده می شود، به طوری که « اتاسوی» مدیر مدرسه کنونی، گفت: وزیر حق ندارد، مدیر جدید را نپذیرد.اتاسوی گفت: موضع این وزیر را نمی فهد. به همین دلیل باید اقدام فوری انجام شود و مدیر به سرعت انتخاب شود تا تامین مالی متوقف نشود، به این ترتیب این مدرسه می تواند حقوق معلمان را پرداخت کند.وی افزود: تغییر فهرست شورای اداری درخصوص دین مدیر، چند هفته به طول می انجامد.

جراحی زیبایی زیر تیغ قانون رفت

«محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌ پزشکی گفت: «قانونی در رابطه با ایجاد محدودیت برای عمل‌های زیبایی نامتعارف در صورت وجود ندارد و این‌ که یک نفر تا چه حدودی حق دارد، تغییر قیافه بدهد، باید با همکاری علما، حقوقدانان و همکاران بررسی شود.همان‌طور که در این مصاحبه گفته‌شده قانون هیچ مرز و محدودیتی برای انجام جراحی‌های زیبایی افراد مشخص نکرده است. البته این قاعده تا جایی پیش می‌رود که انجام این امور به خود شخص و جامعه آسیبی وارد نکند و به محض این‌ که این امور موجب سلب آسایش شهروندان شود، قانون به موضوع وارد شده و خاطیان را مجازات خواهد کرد. با توجه به افزایش جراحی‌های نامتعارف، تبلیغ کلینیک‌های زیبایی در فضای مجازی که رشد روزافزونی هم دارند، آیا قانون می‌تواند در انجام این جراحی‌ها دخالت کند؟ برای پاسخ به این پرسش سراغ پیمان حاج‌محمودعطار، وکیل و حقوقدان رفتیم. او معتقد است: «وضع قوانین برای افرادی که قصد انجام این جراحی‌ها را دارند، کار درستی نیست و جرم‌انگاری و ایجاد محدودیت، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت. بهترین کاری که می‌توان در این مورد انجام داد، این است که باید آیین‌نامه‌ای‌ پزشکی مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی برای پزشکان وضع کرد تا همه مطابق آن برخورد کنند.»آقای عطار اول از همه بگویید در قانون حد و حدودی برای انجام جراحی پلاستیک وجود دارد یا خیر؟خیر، قانونی برای حد و حدود انجام جراحی‌های پلاستیک وجود ندارد. همه آدم‌ها می‌توانند هر گونه عمل جراحی را روی بدن‌شان انجام دهند؛ به شرطی که جراحی آسیبی به آنها وارد نکند. این یک اصل کلی است و نیازی هم به قانون ندارد.به طور کلی اقدامات اشخاص برای استیفای حقوق خود اعم از حقوق اجتماعی یا فردی مانند حق داشتن شغل، ازدواج، عمل جراحی، اقامت در نقطه معین، مهاجرت و سایر حقوق اجتماعی تا جایی قابل اعمال از سوی صاحب حق است که موجب ضرر و زیان به سایر شهروندان یا اموال عمومی یا مخل نظم جامعه نشود. چنانچه اقدامات شخصی افراد ولو در خصوص جراحی صورت و سایر حقوق فردی موجب سلب آسایش شهروندان دیگر یا آسایش عمومی جامعه شود، دادستان به نمایندگی از جامعه می‌تواند از این اقدامات جلوگیری کند.اجتماع و عرف تا چه اندازه می‌تواند پذیرای چنین رفتارهایی باشد؟ آیا نارضایتی اجتماعی و عرف می‌تواند موجب دخالت قانون در این امور شود؟چنانچه شخصی با جراحی بدن یا چهره‌اش تصویر وحشتناکی از خود در فضای عمومی جامعه و در فضای مجازی ایجاد کند که موجب سلب آسایش دیگران شود، علاوه بر این‌ که این موضوع باعث زیان و آسیب به خود شخص می‌شود و مستوجب مجازات تعزیری است، دادستان نیز می‌تواند به این موضوع ورود و از آن جلوگیری کند. اما فراموش نکنیم که این‌گونه رفتارها باید از زاویه بحث جرم‌شناسی و آسیب‌شناسی اجتماعی مورد کالبدشکافی قرار گیرد و راه‌حلی برای آن پیدا کرد.مهم‌ترین آسیب این است که افراد دچار سابقه کیفری می‌شوند و اگر زمانی بخواهند از این کار نابخردانه خودشان اظهار پشیمانی کنند و به دامن جامعه بازگردند، با توجه به این‌ که زندان رفته‌اند و سوءسابقه دارند، امکان بازگشت آنها به‌عنوان شهروند عادی غیر ممکن می‌شود. دوم این‌ که تعداد افرادی که علاقه دارند از طریق این روش‌های غیر متعارف مشهور شوند، بیشتر خواهد شد. سوم هزینه‌های سرسام‌آوری است که هنگام محاکمه این افراد برای دادگستری به وجود خواهد آمد؛ آن هم با توجه به شرایط اقتصادی دولت، کمبود قاضی و حجم بالای زندانیان. این در حالی است که زندان‌های ما توان این حجم از زندانی را ندارد. در مجموع تصویب این قانون منجر به افزایش هزینه‌های قضائی خواهد شد.

کره مراکز ترک اعتیاد خاص را به راه انداخت

کره جنوبی با هدف کاهش اعتیاد به تلفن همراه ، 16 اردوگاه ترک اعتیاد خاص ایجاد کرده است.کسانی که به این مراکز می روند، علاوه بر شرکت در جلسات مشاوره، روزانه دوازده ساعت را بدون دسترسی به تلفن همراه سپری می کنند.این افراد همچنین به جای استفاده از تلفن همراه کارهای دیگری انجام می دهند تا اعتیادشان از بین برود.برخی مردم کره جنوبی، بیش از پانزده ساعت به طور مستمر به فعالیت با گوشی همراه مشغول اند. به گفته روانشناسان، این امر سبب تضعیف حافظه، کم شدن کارایی مغز، اضطراب و افسردگی می شود.

اعتصاب لوفت‌هانزا را فلج کرد

به دنبال اعتصاب گسترده کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، صدها مسافر داخلی و خارجی در فرودگاه‌های آلمان سرگردان شدنداعتصاب خدمه کابین چهار شرکت وابسته به شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا منجر به لغو ده‌ها پرواز در فرودگاه‌های آلمان شد.این موضوع موجب سرگردانی و ناراحتی صدها مسافر خطوط هواپیمایی لوفت‌هانزا شد. این اعتصاب به دعوت اتحادیه‌های صنفی و در اعتراض به کاهش دستمزد برگزار شد.اعتصاب کنندگان خواستار بهبود شرایط کاری و افزایش دستمزد هستند.این اعتصاب منجر به لغو دست کم ۱۲ پرواز در فرودگاه هامبورگ، حدود ۱۰ پرواز در مونیخ و ۱۵ پرواز در برلین شد.اتحادیه کارگری Ver.di آلمان اعلام کرده که اعتصاب کارکنان بخش خدمات عمومی با هدف افزایش فشار بر کارفرماها و افزایش سهم کارکنان بخش عمومی از رشد اقتصادی آلمان صورت می‌گیرد.

لکه نفتی برزیل را وارد معضل اجتماعی کرد

آلودگی ناشی از لکه نفتی، به معضل زیست محیطی برزیل تبدیل شده است.انستیتوی محیط زیست و منابع طبیعی برزیل اعلام کرده: بقایای آلودگی نفتی ضخیم و چسبناک که از یک ماه پیش در ۱۳۹ نقطه ساحلی این کشور نشت کرده، در بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر از سواحل ۹ ایالت برزیل گسترش یافته و به سواحل بکر شنی برزیل رسیده است. این سواحل که زمانی مکانی امن و آرام برای گردشگران بود اکنون به محل انباشت انبوه آلاینده‌های نفتی سیاه تبدیل شده است.تاکنون بیش از ۱۳۵ تُن نفت خام معادل بیش از ۵۰۰ بشکه نفت از سواحل برزیل جمع آوری شده.فعالان محیط زیست می‌گویند وضعیت فاجعه بار است و به اندازه کافی برای حل این مشکل تلاش نمی‌شود.

نشت نفت زندگی برخی حیوانات دریایی را به خطر انداخته است.

شورش شیلی را به آتش کشید

در اعتراضات خشونت‌آمیز پایتخت شیلی ۷ نفر دیگر کشته شدندروز گذشته هم ۳ نفر هنگام غارت یک فروشگاه کشته شدند.تداوم خشونت‌ها در حالی است که به مدت ۱۵ روز مقررات منع آمد و شد در حال اجراست. رئیس جمهور شیلی اعلام کرد کشور در وضعیت جنگی است. این بدترین خشونت‌ها در شیلی طی سال‌های اخیر است.شیلی مدت‌ها یکی از باثبات‌ترین کشورهای منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شد. تصاویر مختلف از ناآرامی‌های این کشور نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب پاش استفاده کرده و پلیس ضد شورش نیز در حال بازداشت معترضان است. معترضان به شرایط اقتصادی، ابتدا براساس یک سنت اعتراضی ماهیتابه و قابلمه به دست به خیابان‌های پایتخت آمده و اعتراض خود را با کوبیدن ظروف به یکدیگر نشان دادند، اما این اقدام در برخی مناطق سانتیاگو به درگیری برخی معترضان با پلیس ضدشورش منجر شد.در برخی مناطق معترضان به تخریب اموالی عمومی از جمله آتش زدن اتوبوس‌ها و فروشگاه پرداختند.

تهران به تریاک ها ایست داد

سرهنگ محمد بخشنده، اظهار کرد: ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت با دریافت خبری مبنی بر اینکه یکی از قاچاقچیان حرفه ای موادمخدر مقادیری تریاک از استانهای جنوبی کشور خریداری و قصد دارد با یک دستگاه بنز اکسور به تهران منتقل کند، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.ی با بیان اینکه در تحقیقات اولیه مشخص شد خبر صحت دارد، افزود: در پایش های اطلاعاتی زمان و مسیر حرکت متهم به دست آمد و نتیجه تحقیقات انجام شده در اختیار مقام قضائی قرار گرفت. بخشنده اعلام کرد: در بیست و چهارم مهرماه تیمی از ماموران عملیات ویژه این پلیس با هماهنگی مقام قضائی به محور مواصلاتی به شهر تهران اعزام شدند.وی افزود: مراقبت های ویژه ادامه داشت تا اینکه ماموران اعزامی موفق شدند، خودرو متهم را در بزرگراه ساوه-تهران مشاهده و در یک عملیات پلیسی، خودرو مورد نظر را قبل از ورود به شهر تهران توقیف و در بازرسی از آن ۱۶۹ کیلوگرم تریاک کشف کنند.رئیس پلیس پایتخت با اشاره به دستگیری راننده خودرو و اعتراف وی به جرم ارتکابی، گفت: متهم در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

تهران  پلاک های ناایمن را لیست کرد

زهرا صدر اعظم نوری، در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران گفت: تشکر می‌کنم از همه کسانی که به فکر وقوع زلزله و مشکلات بعد از آن برای شهر تهران هستند.نوری گفت: بحث ایمنی بحث جدی بوده و باید در شهر تهران به آن توجه ویژه شود زیرا با بررسی‌های انجام شده مشخص است که تقریبا دو میلیون پلاک ساختمانی داریم که ۲۲ هزار پلاک و پارسل ناایمن بین آنها وجود دارد.عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در هر کدام از این پلاک‌ها چندین واحد ساختمانی می‌تواند وجود داشته باشد و در بین اینها حتی واحدهای درمانی و آموزشی و تجاری وجود دارد.وی افزود: آقای نجار گفت شهر تهران کن فیکون نمی‌شود اما حتما ایشان هم قبول دارند که شهر تاثیر بسیار زیادی از آن حادثه خواهد دید.نوری ادامه داد: وقتی در تهران پنج هزار متر پروانه ساختمانی گرفته می‌شود اما ۳۰ هزار متر بارگذاری می‌شود این یعنی وقوع حادثه و این یعنی سودجویی از سوی عده‌ای.رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز متاسفانه از متریال با کیفیت استفاده نمی‌شود و توجهی به کیفیت ساخت و ساز نداریم.وی خاطرنشان کرد: امروز در منطقه ۲۲ شاهد آن هستیم که علیرغم آنکه تلاش کردیم این منطقه براساس طرح تفصیلی شهر تهران ساخته شود اما اینگونه نبوده و شاهد وقوع حوادث متعدد در این منطقه هستیم.نوری گفت: این موضوع به دلیل نگاه سودجویانه‌ای بوده است که به مسکن و ساخت و ساز داشته‌ایم و این منطقه از شهر تهران را دچار مشکل کرده‌ایمعضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: امروز در تهران ۱۰ چالش اصلی برای شهر تهران در نظر گرفته شده است که محیط زیست و زلزله دو تای از این چالش‌ها هستند.وی ادامه داد: تهران را هفت گسل بزرگ در بر گرفته است که اگر توجه ویژه به موضوع ساخت و سازها نشود این گسل‌ها بعد از فعال شدن می‌تواند برای ما شرایط بدی را فراهم کند. نوری گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه براساس یک اشتباه ساخت و سازها و بارگذاری های انجام شده در مناطقی که روی گسل قرار دارد بیشتر از گذشته بوده است.رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: موضوع تاب آوری شهر تهران در شورای شهر تهران مطرح شده و برای آن برنامه ریزی‌هایی هم صورت گرفته و تلاش می شود تا با اختصاص بودجه لازم این مهم محقق شود.

مُهرهای هخامنشی کشف شد

سرپرست هیات باستان‌شناسی ایرانی تپه «ریوی» مانه و سملقان گفت: باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی، موفق به یافتن شماری مهرهای گلی مربوط به عصر هخامنشی و اشکانی در این تپه شدند.محمدجواد جعفری  سرپرست هیات باستان‌شناسی ایرانی تپه «ریوی» مانه و سملقان، اظهار داشت: این مهرها در کنار خمره هایی در یک سالن بزرگ پیدا شده، که هر یک از این مهرها منقوش به یکی از اشکال مختلف هندسی، گیاهی، حیوانی و انسانی است که مطالعه آن‌ می تواند اطلاعات بسیار مهمی در خصوص اقتصاد، فرهنگ، هنر و پدیده‌های اجتماعی جوامع تاریخی را بازگو کند.وی افزود: این مهرها نشان از وجود روابط اقتصادی گسترده و پیچیده مردم آن دوران با دیگر جوامع است که آنان را نیازمند ذخیره و انبار کردن کالاها می کرده است.محوطه تاریخی ریوی که در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، یکی از مهم‌ترین استقرارگاههای تاریخی شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.این محوطه تاریخی واقع در ۳ کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان، بر اساس پژوهشهای باستان شناسی یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان با قدمت حدود ۳۵۰۰ سال است.مهمترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران های هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که در این دوره ها سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

ناجا "پلیس اطفال" را تشکیل داد

محمود عباسی در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در کانون پرورش فکری ساری برگزار شد، با بیان اینکه در دوره معاصر پیمان نامه‌های مختلف حقوق کودک در پیشینه ایران کشف شده است، اظهار کرد: تمدن بزرگ ایران و اسلام و خدمات فراوان آن مجموعه‌ای از ارزش‌ها را پیش روی ما گذاشته است.وی با اشاره به اینکه کودک حق زندگی شایسته، حضور در کنار خانواده و تامین زندگی مادی و معنوی و امنیت را دارد، تصریح کرد: در منظومه حقوق کودکان مشخص بودن هویت و داشتن نام نیکو حق کودکان است و قانون‌گذاران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان رسالت سنگین‌تری برای تحقق حقوق کودک دارند که مجموعه‎ای از ارزش‌های بزرگ در فرهنگ و آموزه‌های دینی دارند.معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری از تشکیل پلیس اطفال در کشور خبر داد و گفت: پیمان نامه بین المللی حقوق کودک مجموعه از حقوق را پیش روی ما گذاشته و این پیمان نامه حاصل تجربه جهانی و کشف بزرگ بشر نیمه دوم قرن ۲۰ است که به کشف حقوق کودکان که در اسلام و قران نیز آمده، پرداخت.عباسی خاطرنشان کرد: ارزش‌های حقوق کودکان در قوانین از جمله قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، اما گسست بین نسلی سبب شد تا کودکان کمتر دیده شوند و فضای مجازی نیز بر رابطه بین خانواده‌ها اثرگذاشته که نیازمند تجدید نظر اساسی بر فرهنگ و زندگی روزمره است.

فیسبوک بازهم دست به اتهام زنی برد

شرکت فیسبوک اعلام کرد ده‌ها حساب کاربری، صفحه و گروه را به دلیل مرتبط بودن با ایران و روسیه حذف کرده است. در بیانیه شرکت فیسبوک آمده این شرکت امروز «چهار شبکه مجزا شامل حساب‌های کاربری، صفحه و گروه» را به دلیل «رفتارهای غیراصیل» در فیسبوک و اینستاگرام حذف کرده اسبوک مدعی شده مبدا فعالیت سه شبکه در ایران بوده و آنها اقدام به انتشار اطلاعاتی برای مناطق مختلف دنیا اعم از آمریکا، آفریقای شمالی و آمریکای لاتین کرده‌اند. این بیانیه حاکی است این شرکت مجموعاً ۱۳۵ حساب کاربری، ۲۶ صفحه و ۴ گروه در فیسبوک و ۲۱ حساب کاربری در اینستاگرام را با ادعای ارتباط با ایران حذف کرده است. این شرکت همچنین گفته ۵۰ حساب کاربری در اینستاگرام و یک حساب کاربری در فیسبوک که مبدأ فعالیت آن روسیه بوده و مخاطب هدف آنها جامعه آمریکا بوده را نیز حذف کرده است.سال گذشته نشریه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی نوشت که فیسبوک برای حذف صفحات و مطالب برخی از فعالان  به دستور دولت آمریکا و مقام‌های رژیم صهیونیستی عمل می‌کند. ماه مارس سال گذشته (اسفند) نیز ده‌ها فعال رسانه فلسطینی در اعتراض به مسدود شدن حساب کاربران فسلطینی در فیسبوک در مقابل دفتر سازمان ملل در غزه تجمع کرده و با انتقاد از این اقدام، آن‌را نقض آشکار حق آزادی بیان و عقیده برشمردند. «سلاما معروف» سخنگوی جنبش مقاومت حماس نیز در آن برهه اظهار داشت: «فیسبوک سال گذشته به بهانه‌های ساختگی حدود ۲۰۰ حساب فلسطینیان را مسدود کرده است و از سال ۲۰۱۸ به این طرف نیز حساب ۱۰۰ کاربر دیگر را بست. »وی افزود که حدود ۲۰ درصد از حساب‌های فیسبوک متعلق به اسرائیل بدون این‌که با تهدید بسته شدن مواجه شوند به طور آشکاری برانگیخته شدن خشم علیه فلسطینی‌ها را موجب می‌شوند.«مرکز رسانه‌های اجتماعی عرب» نیز در ماه آوریل سال گذشته (فروردین ۱۳۹۷) در گزارشی اعلام کرد که یگان سایبری رژیم اسرائیل به طور رسمی اعلام کرده که فیسبوک در سال ۲۰۱۷ با  ۸۵ درصد از تقاضاهای تل آویو جهت حذف محتویات ، حساب‌ها و صفحه‌های کاربران فلسطینی موافقت کرد.فیسبوک در ماه‌های گذشته در چندین وهله برخی اتهامات اثبات‌نشده صفحات متعلق به کاربران ایرانی که تنها به حمایت از توافق هسته‌ای ایران و علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند را حذف کرده است.

سونار ناو هواپیمابر ژاپنی را کشف کرد

یک کاوشگر "سونار" موفق شد برای اولین بار یک ناو هواپیمابر متعلق به دوران جنگ جهانی دوم را در اعماق اقیانوس بیابد. به نقل از گیزمگ، ربات‌های زیر آبی شرکت "ولکان"(Vulcan) که توسط پل آلن فقید (همکار بیل گیتس که با همدیگر مایکروسافت را تاسیس کردند) بنیان نهاده شده است، هنوز هم به کشف کشتی‌های جنگی می‌پردازند که مدت‌هاست غرق شده و از دست رفته‌اند.کشتی تحقیقاتی "پترل"(Petrel) و دو ربات کاوشگر سونار آن به تازگی موفق شده‌اند "کاگا"(Kaga) را که یک ناو هواپیمابر ژاپنی غرق شده در جنگ جهانی دوم است، کشف کنند."سونار"(Sonar) یا ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، دستگاه ردیاب زیردریایی است که طرز کار آن استفاده از انتشار امواج صوتی است. این روش علاوه بر ردیابی معمولاً به منظور ناوبری و ارتباط با دیگر یگان‌های شناور و زیرآبی نیز استفاده می‌شود."ولکان" می‌گوید این اولین بار است که کسی یک ناو ژاپنی را پیدا می‌کند و همچنین این جستجو گسترده‌ترین جستجوی تیم ما بود. این تیم چندین هفته را برای جستجوی همه این میدان نبرد با مساحتی بیش از ۵۰۰ مایل مربع دریایی سپری کرد.یک کاوشگر بدون سرنشین خودران زیر آبی(AUV) با معیارهای از پیش تعیین شده به مدت ۲۰ ساعت زیر آب به جستجو پرداخت و با داده‌هایی که می‌توانست نشان دهنده کشتی‌های غرق شده یا سایر ویژگی‌های غیرمعمول در زیر آب باشد، بازگشت.پس از آن، یک وسیله نقلیه دریایی که از راه دور کنترل می‌شود برای بررسی نقاط مشکوک فرستاده شد تا از این مناطق تصاویر زنده به کشتی مخابره کند. این یک فرآیند کند و آهسته است، اما به مراتب عملی‌تر از استفاده از یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور آن هم در چنین شرایطی است.این کشف نشان می‌دهد که تکنیک‌هایی از این دست می‌توانند برای پر کردن شکاف‌های تاریخی در تاریخ نبردهای دریایی بسیار مهم باشند. زمانی که از این ناوها و کشتی‌های غرق شده و مرموز وجود داشته باشد باید زمان لازم برای جستجوی مناطق مختلف و حل رمز و راز آنها به کاشفان رباتیک داده شود.

هاگیبیس ژاپن را درنوردید

مقامات محلی ژاپن با بیان اینکه عملیات جست‌وجوی مفقودان طوفان «هاگیبیس» همچنان ادامه دارد، اظهار داشته‌اند که شمار تلفات این حادثه طبیعی تاکنون به ۸۰ تن رسیده است.طبق اعلام رسانه‌های محلی پس از آنکه سیل و رانش زمین مناطق وسیعی از مرکز، شرق و شمال شرق ژاپن را دربرگرفت تعدادی مفقود شدند که همچنان از وضعیت ۱۰ نفر از آنان اطلاعی در دست نیست.ژاپن تودی به نقل از مرکز مدیریت بلایا در ژاپن اعلام کرد: بر اثر طوفان هاگیبیس به ۵۶ هزار و ۷۵۳ خانه خسارت وارد شده که نسبت به باران‌های سیل‌آسای سال گذشته با خسارت بیشتری همراه بوده‌ است.بنابر گزارش‌ها تا روز گذشته (یک‌شنبه) حدود ۴۰۰۰ نفر از ساکنان مناطق سیل‌زده در پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند و آب ۷۸ هزار مشترک همچنان قطع است.همچنین دپارتمان هواشناسی ژاپن پیش‌بینی کرده‌ است که دو طوفان دیگر مناطقی از این کشور را درمی‌نوردد. این درحالیست که خسارت‌های به جا مانده از طوفان هاگیبیس و سیل و رانش زمین ناشی از آن به طور کامل پاکسازی نشده‌ است.  طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی ژاپن طوفان «نئوگوری» صبح فردا به وقت محلی سواحل جنوب غرب و جنوب توکیو را درمی‌نوردد. سرعت حرکت این طوفان ۱۶۲ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده‌ است.به گزارش اسپوتنیک‌ نیوز، همچنین طوفان دیگری موسوم به «بوآلوی» طی چند روز آینده سواحل شرقی این کشور را فرامی‌گیرد که سرعت حرکت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده‌ است.

زلزله جمهوری «وانواتو» را لرزاند

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در جمهوری «وانواتو» خبر داد.بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری آمریکا زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر جمهوری «وانواتو» در اقیانوس آرام را لرزاند.خبرگزاری رویترز نوشت: تاکنون گزارشی از تلفات و خسارت‌های احتمالی این حادثه منتشر نشده‌ است.