تصاویر/ بیست و یکمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم-1

حوزه/ مخبر کمیسیون نقش اساتید در اخلاق و معنویت گفت: حوزه و طلاب نباید در حمایت از مظلومین و پابرهنگان عدول کنند، عدالت طلبی باید یک اصل در بین طلاب باشد و اگر از این اصل عدول شود، خیانت به اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین پناهنده پیش از ظهر امروز در بیست و یکمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: کار ما در عرصه دین بسیار مشکل است و زمانی که می خواستم طلبه شوم، اگر می دانستم کار به این اندازه مشکل است، شاید در این انتخاب تجدید نظر می کردم، اما حالا که وارد این مسیر شده ایم باید به درستی عمل کنیم.

وی افزود: نقش اساتید در معنویت و سیره عملی آن ها در بین طلاب بسیار برجسته بوده و زهد، ساده زیستی، اخلاق و دیگر فضائل اخلاقی باید برای طلاب وجود داشته باشد.

مخبر کمیسیون نقش اساتید در اخلاق و معنویت گفت: سیره علما و اساتید گذشته در تربیت طلاب فاضل همنشینی و معاشرت با طلاب بود که با این کار الگویی عینی برای زهد و تقوا بودند، همچنین اساتید گذشته توجه به حالات روحی و عاطفی طلاب را نیز در دستور کار خود قرار می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهنده یادآور شد: فراغت کافی برای رسیدگی به امور تربیتی طلاب و توجه به مباحث تربیتی از دیگر ویژگی های اساتید سلف بود، ترکیب اتحادی میان اخلاق و علم و در هم تنیده دانستن این دو نیز از دیگر خصائص استاد بود.

وی تاکید کرد: وجود یک نظام نانوشته اخلاقی و منسجم که به صورت سینه به سینه به اساتید جوان تر منتقل می شد نیز در نظام آموزشی گذشته وجود داشت.

مخبر کمیسیون نقش اساتید در اخلاق و معنویت خاطرنشان کرد: واگذاری تمام مسئولیت های تربیتی طلاب به مسئولین به جای استاد و محروم شدن طلبه از بهره مند شدن از سیره عملی اساتید از ضعف های امروز است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهنده اظهار کرد: مشکل امروز حوزه علمیه فقدان اخلاص و معنویت در بین اساتید نیست، مشکل کنونی حوزه ایجاد فاصله نامبارک میان طلاب و اساتید و فراموش کردن جایگاه اساتید در تربیت طلاب حوزه است.

مخبر کمیسیون نقش اساتید در اخلاق و معنویت بیان کرد: حوزه علمیه نباید نظاره گر تنزل جایگاه مرجعیت در میان مردم باشد، حوزه جهت تاثیر گذاری در میان مردم درباره بیانیه گام دوم، باید مردم را به دین خداوند فراخوانند، نسبت به دسیسه های اعتقادی بی تفاوت نباشند، همچنین جامعه حوزوی باید تکیه بر اصل قوامون بالقسط کنند.

وی ابراز کرد: حوزه و طلاب نباید از حمایت از مظلومین و پابرهنگان عدول کنند، عدالت طلبی باید یک اصل در بین طلاب باشد و اگر از این اصل عدول شود، خیانت به اسلام است.