موسسه الحکمه

حوزه/ سلسله نشست‌های گفتمان علمی استادان ایران و ترکیه با موضوع «اسلام و قرآن» به همت مؤسسه الحکمة در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی در آغاز سلسله نشست‌های گفتمان علمی با موضوع «اسلام و قرآن»، که با حضور استادان قرآنی ایران و ترکیه در مؤسسه الحکمه برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مهمانان، با بیان این که حضور استادان ترکیه را در هفته وحدت ارج می‌نهیم، تصریح کرد: هم‌اندیشی علما و استادان ایران و ترکیه، بشارت‌دهنده پیوند برادری دو کشور مهم و تأثیرگذار در عالم اسلام است.

وی، در ادامه، وحدت اسلامی و همبستگی الهی را از مهم‌ترین تأکیدات مهم آیات الهی برشمرد و اذعان داشت: اتحاد و همبستگی، والاترین معروف آیات الهی بوده، قرآن تفرقه و جدایی را منکری بزرگ برمی‌شمارد و از عالمان و فرهیختگان جامعه می‌خواهد همبستگی را ترویج و از تفرقه پرهیز نمایند.

رئیس مؤسسه الحکمة وحدت جامعه اسلامی را از بالاترین خیرها عنوان کرد و اظهار داشت: تفرقه، جدایی و تشتت در جامعه اسلامی، مهم‌ترین منکر عصر کنونی است؛ براساس اندیشه اسلامی، علمایی که به وحدت دعوت می‌کنند، جزو رستگاران خواهند بود.

وی تقویت وحدت و همبستگی اجتماعی را از مهم‌ترین تأکیدات مبانی الهی برشمرد و یادآور شد: سیره، راهبرد و مأموریت انبیای الهی، بر دوری از تفرقه در دین استوار است. آیات الهی به خوبی این مهم را مورد توجه قرار داده‌اند و همه مسلمانان را برادران یکدیگر خوانده، بر ایجاد و تقویت رابطه برادرانه مسلمانان تأکید می‌نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ احمدی میانجی، در ادامه، به آیاتی از قرآن کریم اشاره نمود و ابراز داشت: برادری، مصداق تقوا برای کسب معارف و معنویت الهی است؛ براساس آیات الهی، کسانی که به تفرقه دعوت می‌کنند، تقوا ندارند و جامعه‌ای که در آن به تفرقه دعوت شود، از رحمت خدا دور خواهد بود.

رئیس مؤسسه الحکمة با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در قامت مصلح اسلامی، راه حل تمام مشکلات حاکم بر جوامع اسلامی را در دکترین همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب اسلامی دانستند. بدین منظور، ولادت پیامبر اعظم(ص) را هفته وحدت نامیدند.

وی با اشاره به این که هیچ فرد یا گروهی حق ندارد به دلیل برداشت‌های ویژه‌ای، مخالفان خود را از دایره مسلمانان خارج دانسته، با اتهام تکفیر، آنها را از حقوق اسلامی و انسانی دور نماید، تصریح کرد: همه مسلمانان با شرکت در گفتمان‌های علمی و تبادل افکار و اندیشه‌ها، می‌توانند زمینه‌ساز تعامل و تفاهم امت اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی بر اهمیت هم‌اندیشی اندیشمندان مسلمان برای تبادل اندیشه و افکار تأکید نمود و اظهار داشت: با گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالت می‌توانیم به وحدت و همبستگی دنیای اسلام کمک نماییم. این سه عنصر، از مؤلفه‌های راهبردها و سیاست‌های محوری جمهوری اسلامی در تعامل با جهان اسلام است.