هند

حوزه/ دومین نشست از سلسله نشست های بررسی مسائل منطقه ای با حضور دکتر چگینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در اتاق جلسات نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در این نشست سفیر ایران در هند با حضور در جمع مدیران و اساتید نمایندگی المصطفی نسبت به اهمیت و جایگاه جامعة المصطفی و ارائه تحلیلی از آخرین وضعیت جهانی به ایراد سخن پرداخت.

چگینی گفت: المصطفی یکی از بزرگترین ابزارهای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است. حضور علمی و فرهنگی المصطفی در تعداد زیادی از کشورهای جهان فرصت بسیار مهم و ارزشمندی برای ارتباطات فکری و فرهنگی با فرهیختگان و توده های مردم آزاده جهان را فراهم آورده است.

وی ادامه داد المصطفی با تعلیم و تربیت جوانان از ده ها ملیت و فرهنگ های متنوع و متفاوت رسالت بسیار خطیر و مسئولیت سنگینی است. جامعه المصطفی دارای حیطه کاری جهانی است و مسئولان و کارگزاران این نهاد حوزوی باید دارای بینش و کارکرد جهانی باشد. توانمندی در ایجاد ارتباط و گفتگو با ادیان و مذاهب و اقوام مختلف از مهمترین زیرساخت ها برای المصطفی به شمار می رود.

چگینی در خصوص ویژگی‌ های خروجی های المصطفی اظهار داشت: چند بعدی بودن و توان مواجهه عالمانه با مخاطبان جهانی بسیار ضروری است و تاکید بر ابعاد عبادی و معنوی و علمی به تنهایی و بدون ورود به نیازهای اجتماعی و مسائل حقیقی زندگی بشر کارایی لازم را نخواهد داشت. طلبه های ما پس از بازگشت به کشورهای خود باید فرهنگ کشور خود و ارزش های انسانی و اخلاقی و مردمی بودن را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی به ضرورت روحیه اخلاص و فداکاری در عرصه تبلیغ جهانی اشاره کرد و گفت: مبلغان ما باید به گونه ای تربیت شوند که اخلاص روحیه لازم را برای حضور در مناطق محروم و تحمل کمبود ها و امکانات مادی را داشته باشند و کار هدایت و ارشاد مردم را یک هدف مقدس و الهی بدانند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند به روش تبلیغی امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: حضور موثر امام موسی صدر در میان مردم لبنان و حتی غیر مسلمانان به گونه ‌ای بود که مسیحیان لبنان آنچنان جذب ایشان شده بودند که لقب مسیح لبنان را به ایشان داده بودند.

 وی در ادامه به بیان برخی از ویژگی های کشور بزرگ هند اشاره کرد و گفت: کارکنان و اساتید نهاد بین‌المللی مانند المصطفی باید با سفر به کشور بزرگی مانند هند از نزدیک با فرهنگ و روانشناسی و واقعیت های این کشور به صورت ملموس آشنا شوند.

سفیر ایران در هند به اهمیت توسعه آموزش های دینی در بخش بانوان اشاره کرد و گفت: این که در جامعه المصطفی بخش قابل توجهی از طلاب و اساتید و اعضای هیئت علمی از بانوان فاضله هستند یک پدیده ارزشمند است. چون نیمی از مخاطبان ما در سراسر جهان را بانوان تشکیل می دهند و علوم فقهی و تربیتی و علمی که از دیدگاه یک بانوی فاضله تدوین و تبیین شود به واقعیت های زندگی زنان نزدیک‌تر است.

چگینی در خصوص ویژگی‌های فرهنگی هند به علاقه مندان و مسلمانان هند به اهل بیت علیهم السلام، اشتراک فرهنگی و تمدنی با ایران و علاقه مندی به زبان فارسی اشاره کرد و این ها را از سرمایه های بزرگ ما در هند دانست که ضرورت توجه ویژه ما به هند را می طلبد.

وی با اشاره به سیطره نظام سلطه و انحصار ثروت، قدرت و رسانه در دست آمریکا اظهار داشت: باید مسلمانان نسبت به توسعه علمی و فتح قله های دانش به تولید ثروت و تقویت بنیه اقتصادی جامعه مسلمانان و پیروان اهل بیت در جهان و این مهم می‌تواند با راهبری فکری و روشنگری توده های مسلمان توسط تربیت شده های المصطفی قابل تحقق باشد.

در پایان نیز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند به سوالات اساتید و اعضای هیات علمی و کارکنان نمایندگی المصطفی پاسخ داد.