مرتضوی

حوزه/ مدیر موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع)، در نشست تخصصی نقش و جایگاه اساتید در تبیین هویت معنوی حوزه علمیه گفت: یکی از حرکتهای مهم و مبارک در حوزه علمیه خراسان، بحث احیای سنت های کارآمد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی، مدیر موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع)، در نشست تخصصی نقش و جایگاه اساتید در تبیین هویت معنوی حوزه علمیه با بیان این که یکی از حرکتهای مهم و مبارک در حوزه علمیه خراسان، بحث احیای سنت های کارآمد است، گفت: یک پیش فرض را به عنوان باور در حوزه علمیه پذیرفته ایم و آن این که حوزه دارای سنت ها و بایدها و نبایدهایی بوده که در طول سنین و ادوار به دست ما رسیده و به عنوان امانتی مهم که خون بزرگان، شهید ثانی ها، شیخ انصاری ها و... برای اینکه این نهال به دست ما برسد، در این راه صرف شده است.

وی ادامه داد: ما حرکت ارزشمند و برجسته احیای سنت های کارآمد حوزه را در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آغاز کردیم و تلاش شد تا با استفاده از تجربه بزرگان و همفکری نخبگان، یک فهرستی از سنت های کارآمد در ابعاد مختلف آموزش، پژوهش، اخلاق، معنویت و همه شئونی که یک طلبه به عنوان بایدها و نبایدها که در حوزه علمیه وجود داشته جمع آوری کنیم.

مدیر موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) با اشاره به ضرورت تحقق تحول در حوزه های علمیه، آن را امر مبارکی دانست که امروزه در حوزه علمیه خراسان کلید خورده و ابراز کرد: گاهی اوقات، انسان به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید است، یعنی تحول نیازمند ایجاد ظرفیت های و اقتضائات جدیدی است که بتوان با استفاده از آن ظرفیت ها، رکود را از بین برد.

دبیر همایش ملی حوزه علمیه، سنت های کارآمد، با بیان این که البته در این زمینه کارهای بسیاری انجام شده و خدماتی هم در سالهای اخیر در حوزه علمیه خراسان شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: اعتقاد ما بر این است که گاها در حوزه علمیه ظرفیت ها و پتانسیلی وجود دارد که نباید از آن غافل شد و همان ظرفیت ها را باید در شرائط مناسب به فعلیت رساند.

وی با بیان این که یکی از پتانسیل ها، ظرفیت ها و مقتضیاتی که می تواند در اخلاق و معنویت تاثیر داشته باشد، نقش اساتید است، خاطر نشان کرد: به واقع نباید نقش اساتید را کمرنگ در قضیه اخلاق دید و بدون شک یکی از چیزهایی که باید حتما پیرامونش گفتگو شود و بسیار هم تاثیر گذار است، نقش اساتید و محوریت اساتید در بحث اخلاق و معنویت می باشد.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که امیدواریم بتوان از ظرفیت های جدید در راستای حوزه علمیه، سنت های کارآمد استفاده نمود و آن ظرفیت هایی را که در این راستا وجود دارد تحقق بخشید، عنوان کرد: امیدواریم که این حرکت با اخلاص بزرگان و علمائی که از ابتدای غیبت صغری تا کنون برای رساندن حوزه علمیه اصیل به دست ما، تلاش کرده اند سرانجام خوبی داشته باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹