آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/آیت الله فاضل لنکرانی رشد حوزه های علمیه را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه کسانی که می گویند حوزه سکولار است دلسوز حوزه و روحانیت نیستند، گفت: کسانی که علیه حوزه صحبت کرده و آن را به سکولار بودن محکوم می کنند با اساس حوزه و روحانیت مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب و فضلای آبادان با تبریک ایام ولادت با سعادت پیامبرگرامی اسلام(ص)  در تبیین برخی ویژگی های حضرت، صفت «جوامع الکلم» بودن را یکی از ویژگی های پیامبر اکرم(ص) خواند و گفت: مراد از «جوامع الکلم» بودن این است که آیین پیامبر اکرم(ص) پاسخگوی همه نیازهای بشریت تا روز قیامت خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق روایات، پیامبر اکرم(ص) یکی از مصادر تشریع هستند، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) با دین مبین اسلام همه نیازهای بشریت و احتیاجاتشان را تا روز قیامت پاسخ داده اند و به خوبی می توان گفت که قرآن کریم، احادیث پیامبر اکرم(ص)، احادیث قدسیه و امامت و ذریه پیامبر از مصادیق «جوامع الکلم» بودن است.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در ادامه به تبیین وظایف طلاب و روحانیون در عصر حاضر پرداخت و بیان کرد: تلاش در جهت فهم  احادیث و بحث و بررسی مصادیق «جوامع الکلم» یکی از وظایف بزرگ و مهم حوزویان است.

استاد حوزه  نقش مردم و حوزه آبادان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ممتاز دانست و  خاطر نشان ساخت: مردم و علمای بزرگ آبادان در دوران دفاع مقدس فداکاری ها و خدمات بسیار زیادی را نسبت به انقلاب اسلامی انجام دادند؛ با توجه به سابقه تاریخی حوزه علمیه آبادان باید در دوران حاضر توجه بیشتری به آن داشته باشیم؛ امروز اساتید و طلاب آبادانی که در حوزه علمیه قم هستند توجه بیشتری به حوزه آبادان داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی رشد حوزه های علمیه را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه کسانی که می گویند حوزه سکولار است دلسوز حوزه و روحانیت نیستند، گفت: کسانی که علیه حوزه صحبت کرده و آن را به سکولار بودن محکوم می کنند با اساس حوزه و روحانیت مخالف هستند و دشمنی می ورزند چرا که حوزه امروز در زمینه مسائل مستحدثه قابل مقایسه با حوزه پیش از انقلاب نیست.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه امروز حوزه های علمیه رشد و ترقی فراوانی داشته اند، بیان کرد: امروز وسعت علوم دینی در حوزات علمیه چندین برابر شده است؛ البته ناگفته نماند که تا نقطه مطلوب فاصله داریم و طلاب و فضلا بکوشند تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه پاسخ دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه قرآن کریم به عنوان نعمت بزرگ خدا و معجزه پیامبرخاتم(ص) پاسخگوی همه شبهات و بدعت های گروه های انحرافی است، عنوان کرد: البته ناگفته نماند که باید افرادی وجود داشته باشند که با تسلط بر معارف قرآن کریم بتوانند پاسخ شبهات را از متن آن برای مردم استخراج کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر اینکه امروز مسئولان حوزه باید طلاب را موظف کنند تا روزانه چند ساعت وقت خود را برای مطالعه عمیق آیات قرآن کریم بگذارند، تاکید کرد: علمای شیعه به صورت بسیار عمیق به مبانی دین پرداخته اند، اما با این حال ماطلاب و فضلا نیز  وظیفه داریم راهشان را ادامه دهیم.

313/32