اثر برگزیده

حوزه/ پایان‌نامه« انسان به مثابه مثل اعلای خدا با نگاه تطبیقی به حکمت صدرایی و فلسفه تومائی»، اثر « مجتبی افشارپور» در گروه علمی « فلسفه» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه پایان‌نامه« انسان به مثابه مثل اعلای خدا با نگاه تطبیقی به حکمت صدرایی و فلسفه تومائی»، اثر حجت الاسلام مجتبی افشارپور در گروه علمی « فلسفه» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش:در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: گروهی از عارفان و فیلسوفان، معرفت رب را از طریق شناخت نفس و در قالب مثالیت نفس انسانی برای خداوند تعالی تبیین کرده‌اند. 

 صدر المتألهین، در میان فیلسوفان مسلمان، اولین کسی است که نظریه مَثَل اعلی را بسیار پررنگ مطرح و تلاش کرده است برخی مشکلات معرفتی در حوزه اسما و صفات الهی را با استفاده از آن حل کند. بر اساس فلسفه صدرایی، چون نفس انسان در ذات، صفات و افعال مثال خداوند تعالی خلق شده است، معرفت آن در این ساحات، وسیله صعود به معرفت رب خواهد بود. 

توماس آکویناس، در میان فیلسوفان غربی، تأکید فراوان دارد که برای شناخت ذات و صفات خدا، باید از شناخت انسان بهره گرفت. او، نظریه مثالیت انسان برای خدا را در قالب الهیات تمثیلی و حمل تمثیلی پی‌گرفته است. 

 این رساله، با روش توصیفی‌تحلیلی، به دنبال یافتن وجوه اشتراک و افتراقِ جنبة عقلی و برهانی مَثَل اعلی بودن انسان در این دو دیدگاه است. بدین منظور، پس از ارائه سازمان‌یافته مثالیت نفس در اندیشه ملاصدرا و بررسی اشکالات آن، به تبیین منسجم الهیات تمثیلی و توضیح شناخت خدا از طریق نفس در آثار آکویناس ‌پرداخته است. 

 نگارنده، با بررسی تطبیقی نظریه مَثَل اعلی در فلسفه تومایی و حکمت صدرایی، اشتراک‌ها و افتراق‌های این دو مکتب را بر شمرده است؛ از جمله: استفاده هر دو از قانون علیت و فروع آن، و ارائه راه‌ حل میانه اشتراک لفظی و اشتراک معنوی به ‌تواطی در خصوص صفات کمالی مشترک خلق و حق.

 وی، در این بررسی، بر جنبه‌های هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و زبان‌شناختی هر دو مکتب تأکید کرده است. 

شایان ذکر است، پایان‌نامه« انسان به مثابه مثل اعلای خدا با نگاه تطبیقی به حکمت صدرایی و فلسفه تومائی»، اثر حجت الاسلام  مجتبی افشارپور در گروه علمی « فلسفه» در « دانشگاه باقر العلوم(ع) » دفاع شده است.