جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حشمت الله قنبری

حوزه/ استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه محاسبات سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نظام سلطه را حیرت زده کرد گفت: حاج قاسم با تحقیر نظام سلطه انتقام خودش را گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، حشمت الله قنبری، روز دوشنبه در گردهمایی بانوان کرمانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری در گردهمایی بانوان با بیان اینکه مالک دچار سستی نمی‌شود و در برابر هجمه‌های دشمن چون کوه استوار است افزود: محاسبات سپهبد شهید سلیمانی نظام سلطه را حیرت زده کرد و آنها در حسرت یک ملاقات با او بودند؛ آنها نامه می‌دادند و او باز نمی‌کرد برای اینکه حیثیت نظام سلطه در زیر گام‌های سپهبد حاج قاسم سلیمانی درهم کوبیده شود و ایشان با تحقیر نظام سلطه انتقام خودش را گرفته بود.

وی ادامه داد: نام قاسم سلیمانی یک هویت معنادار است و هرچه از روز شهادت ایشان فاصله می‌گیریم زنده بودن حاج قاسم سلیمانی ملموس‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولاً نگاه افراد با فراوانی یک تصویر خسته می‌شود ادامه داد: نام، یاد و عکس شهید سلیمانی خسته کننده نیست و پشت تصویر حاج قاسم روح پرحرارتی قرار دارد که خستگی و فرسایش ندارد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: ظهر روزی که پیکر مطهر و تابناک حاج قاسم سلیمانی قطعه قطعه شد من در نماز جمعه تهران در رابطه با وجود مبارک ایشان صحبتی کردم و گفتم، قاسم سلیمانی مالک اشتر ولایت و جمهوری اسلامی ایران است.

قنبری اظهار داشت: بعد از گذشت مدتی برخی از دوستان گفتند، اینکه گفته اید قاسم سلیمانی مالک اشتر است، مبنای شما از این سخن چه بوده است؟ مالک اشتر شخصیتی است که در برخی ابعاد گوی سبقت را از کمال یاران نبی مکرم ربوده بود و یگانگی، فرزانگی و جامع الاطراف بودن مالک اشتر در کنار امام علی (ع) ایشان را به یک شخصیت استثنایی تبدیل کرده بود لذا من آن روز از سر احساس و هیجان این مطلب را نگفتم و حالا ۲ سال از آن روز گذشته و هر زمان احوالات مالک اشتر نخعی را مطالعه کرده و ابعاد زندگی ایشان را با حاج قاسم سلیمانی تطبیق می‌دهم می بی نم کلام آن روز در نماز جمعه حرف دقیقی بود.

وی گفت: ٢ سال از آن روز می‌گذرد و ابعاد زندگی، اخلاقی و تربیتی حاج قاسم سلیمانی را با زندگی مالک اشتر تطبیق دادم و مشاهده کردم ایشان ویژگی‌های مالک اشتر را دارد.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: شهید سلیمانی اساس عزت شد به این معنا که راه و مکتب تربیتی امیر المومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) را انتخاب کرد.

قنبری با بیان اینکه شهید سلیمانی محور مقاومت جهان اسلام است و وجه مشترک اول سردار سلیمانی و مالک اشتر بود افزود: مالک اشتر و شهید سلیمانی آدم‌های خوبی بودند و در زندگی آنان آدمیت معنا پیدا می‌کرد و جامعه بشری تا حقیقت آدمیت را درک نکند نمی‌تواند تدین و تقوا را درک کند.

وی با تاکید بر اینکه شهید قاسم سلیمانی یک عارف بالله بود گفت: مالک اشتر پنجه گره گشا حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و معلم اخلاق تمام یاران امام متقیان بود و این جریان‌های حرکت آفرین باید به جریان درست در جامعه تبدیل شود و مادران باید چنین فرزندانی را تربیت و پدران باید به چنین فرزندانی مباهات کنند.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: غرش، هیبت و هیمنه مالک در به زیر کشیدن بنی امیه همان قدری است که همه مردم در کنار مالک احساس آرامش پیدا می‌کردند همین ویژگی برخاسته از مکتب، فردی همچون قاسم سلیمانی را تربیت می‌کند.

قنبری با اشاره به اینکه وجود مبارک حضرت علی (ع) وقتی که مالک اشتر را به مصر فرستاد فرماندهی محور مقاومت بود گفت: دیگر ویژگی مشترک مالک اشتر و حاج قاسم این بود هنگام خوف و خطر، خواب نمی‌رفتند و در ساعات بحران به دشمن پشت نمی‌کردند که در قلب دشمن سنگرسازی می‌کرد و اگر اطراف قلمرو حضور او را ۳۶۰ درجه محاصره می‌کردند، مالک در درون حلقه محاصر کاملاً بسته وارد می‌شد و فرمانده مطلوب و مورد علاقه علی باید اینگونه باشد.

وی آماده باش در زمان خوف حمله، نهراسیدن از ضربه‌ها و مرعوب نشدن در سایه فراوانی دشمن و امکاناتی که در اختیار او است را از دیگر ویژگی‌های مشترک مالک اشتر و حاج قاسم عنوان و تصریح کرد: او در برابر اهل گناه و بدکاران از شعله آتش سوزنده‌تر است و این بارزترین وجه تفاوت جهاد مالک با بقیه است.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه مالک اشتر شمشیری از شمشیرهای خداست و این شمشیر خدا نه کُند می‌شود و نه ضربه آن کم می‌شود بیان داشت: مالک اشتر همه موجودیت خود را در امام علی (ع) می بیند و این ویژگی قاسم سلیمانی نیز هست که هر چه مالک می‌گفت عین گفته علی (ع) است.

وی با تاکید بر اینکه سپهبد شهید قاسم سلیمانی به شهادت رسید اما نام و یاد، حرکت، تفکر، حماسه و نجابت او بر تارک تاریخ جاودان و ماندگار است گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب، شخصیتی جز قاسم سلیمانی نداشتیم که اینقدر قلب ولایت را در تسخیر خود قرار دهد و با عبارات فاخر مورد تمجید قرار گیرد؛ اگر روح رهبر معظم انقلاب اسلامی سید علی خامنه ای در حاج قاسم نبود محور مقاومت اسلامی تا این حد عظمت پیدا نمی‌کرد لذا همه موجودیت او ولایت و این شاهکار تربیتی بود.

قنبری با بیان اینکه حجم خطراتی که متوجه سردار دل‌ها شده هرگز متوجه مالک اشتر نشده است تصریح کرد: او با همه حقایق ولایت معنا پیدا کرد و این شاهکار تربیتی دین است؛ و حاج قاسم در نقطه کانونی خطر سرباز اول است که خودش می‌رود و می‌گوید، بیایید.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه مالک مرد لحظه‌های سرنوشت ساز بود ادامه داد: مالک، مالکِ روح و قلب و اراده خود هم بود و برای همین دچار کُندی و عجله نمی‌شد و هر قدمی که بر می‌داشت بر پایه منطق بود.

قنبری گفت: کدام ژنرال و امیر و غیره در دنیا به دامنه حاج قاسم سلیمانی راه پیدا می‌کند؟ او جامع شهدا است و همه را در پنجه خود آورد؛ ملکوت قاسم متفاوت است.

وی تأکید کرد: در روزگار ما حاج قاسم امت اسلامی و جریان اسلامی را داغدار خودش کرد و همه چیز او با علی معنا پیدا می‌کرد و هر کس با علی ببود سرنوشت مالکی پیدا می‌کرد.

لازم به ذکر است، است، گردهمایی بانوان کرمانی به مناسبت دومین سالگرد شهیدان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید حسین پورجعفری به همت بسیج جامعه زنان با حضور دختران شهید پورجعفری، رئیس بسیج جامعه زنان کشور و جمعی از مسئولان استان کرمان در مصلی امام علی (ع) برگزار شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha