جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رمضانی

حوزه/ شهید سلیمانی شخصتی کاریزماتیک، معنوی، عاطفی، عقلانی و جهادی پیدا کرد و این نکته برجسته ای است که باید درباره آن مطالعه کرد، پدیده نیکی که با یک یا دو جلسه قابل شناخت کامل نیست و باید مدت های طولانی برای پدیده شناخت شهید سلیمانی، وقت گذاشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در دومین سالگرد شهادت فرماندهان شهید مقاومت سردار «قاسم سلیمانی» و حاج «ابومهدی المهندس»، مراسمی در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی در این مراسم با تأکید بر اینکه "به تعبیر مقام معظم رهبری، حاج قاسم سلیمانی ملی‌ترین شخصیت و امتی ترین شخصیت است" گفت: از روز شهادت ایشان فصل جدیدی در عرصه مقاومت در حوزه بین‌الملل باز شد.

وی با اشاره به بازتاب جهانی شهادت سردار سلیمانی گفت: امت اسلام، بلکه تمام انسانیت در سوگ او گریست و اینک یاد او را گرامی می‌دارد. در برخی از کشورها - مثل هندوستان - در ایام شهادت ایشان بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار کردند.

رئیس سابق اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه تصریح کرد: در دنیای بشری، هیچ شخصیت معاصری وجود نداشت که برای او چنین مجالسی گرفته باشند. شیعیان، اهل سنت، مسلمان و غیر مسلمانان، پیروان ادیان مختلف، برای او مراسم گرفته و یاد او را گرامی داشتند.

وی با تأکید بر اینکه "باید هم یاد آن شهید عزیز را گرامی بداریم" اظهار داشت: او قهرمان برای مقابله با آدمکشان بود. خودش تعبیری داشت و می‌فرمود: "من آدمکش نیستم؛ ولی با آدمکشان و خودکامگان مقابله می‌کنم".

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به قهرمانی‌های حاج قاسم افزود: وی با آنهایی که خوی استکباری دارند و جامعه بشری را استعمار و استثمار کردند مقابله می‌کرد؛ و این، مقام و جایگاهی رفیع است.

وی به رأفت و روحیه لطیف سردار دل‌ها هم اشاره کرد و گفت: با وجود مبارزات جانانه در برابر تکفیری‌ها و تروریست‌ها و اهالی خشونت، نسبت به فرزندان شهدا مهربان‌ترین بود. او نسبت به ظالمان و کفار و معاندین، یک قدرت شکست ناپذیر و در برابر فرزندان اسلام رحیم و عطوف بود. در نهایت خداوند متعال آن مقام شهادت را نصیبش کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: امیرالمومنین (ع) در نامه‌ای که به مالک اشتر نوشت در آخر نامه از خداوند خواست که شهادت را روزی خود و مالک کند، برای اینکه راه پیش رو، راه دشواری است و باید برای آن هزینه پرداخت شود که یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها، تقدیم جان و مال توسط انسان به معبود و معشوق است، معبود و معشوق شهید سلیمانی، حق بود و او در مسیر حق قرار داشت، به همین دلیل امروز می‌بینیم که تأثیر این شهید حتی بیشتر از زمان حیات او است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: دو فصل در زندگی سردار سلیمانی قابل مطالعه است، یک فصل زمان حیات او و دیگر زمان شهادت این شهید می‌باشد، تأثیر شهید سلیمانی اکنون پس از شهادتش اگر از زمان حیاتش بیشتر نباشد، کمتر نیست، این تأثیر به خصوص در عرصه مقاومت در جهان نه تنها بین مسلمانان بلکه بین تمام آزادی خواهان دنیا است و مجاهدان عرصه مقاومت از شهید سلیمانی الگو می‌گیرند، او فرمانده دل‌ها بود. شهید سلیمانی خود را عبد حق می‌دانست و دیگران مطیع او شدند.

وی با اشاره به لزوم مطالعه شخصیت شهید سلیمانی اظهار کرد: این شهید شخصتی کاریزماتیک، معنوی، عاطفی، عقلانی و جهادی پیدا کرد و این نکته برجسته‌ای است که باید درباره آن مطالعه کرد، پدیده نیکی که با یک یا دو جلسه قابل شناخت کامل نیست و باید مدت‌های طولانی برای پدیده شناخت شهید سلیمانی، وقت گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، اخلاق را از رشته‌های عصر کنونی دانست و تصریح کرد: امروزه اصطلاحات مختلفی برای این رشته استفاده می‌شود که از جمله این اصطلاحات، فلسفه علم اخلاق، اخلاق دینی اسلامی و غیره است و هر کدام از این اصطلاحات دارای تفسیر می‌باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: اخلاق مضاف در چند دهه اخیر زیاد مورد استفاده قرار گرفته است و این لفظ فراوان استعمال می‌شود. اخلاق کاربردی، حرفه‌ای، دانشجویی، طلبگی، کارگزاری و صنف‌های مختلف را می‌توان ذیل اخلاق حرفه‌ای قرار داد، این اصطلاحات امروز در عرصه‌های مختلف صحنه بین‌الملل مورد استعمال قرار می‌گیرد. اخلاق حرفه‌ای یا اخلاق کاربردی یکی از زیرشاخه ترین شاخه‌های رشته اخلاق به معنای کلی کلمه است.

وی ادامه داد: اخلاق به الزامات درونی می‌پردازد و ما را به آنچه که باید در درون خودمان به لحاظ رفتاری و اخلاقی و تربیتی ملتزم و پایبند باشیم، توجه می‌دهد. اخلاق حرفه‌ای، رفتاری است که در بیرون از ما متوقع و انتظار است، شما در یک محیط دانشگاهی از یک دانشجو یا استاد یا یک پرسنل یا رئیس و معاون دانشگاه اموری انتظار دارید. کسی که رئیس جمهور است یا رئیس یک قوه است یا در هر جای دیگری مسئولیت دارد، رفتارهای خاصی از او مورد انتظار است، البته منشأ این رفتارها باید درونی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به اهمیت تربیت انسان در عرصه اخلاق اظهار کرد: انسان باید به گونه‌ای خود را تربیت کند که بتواند در عرصه‌های بیرونی به وظایفی که بر عهده او گذاشته شده است، به بهترین نحو ایفا کند و این مساله بسیار اهمیت دارد. از نظر اسلام آنچه مهم است این است که این امور منشأ نفسانی داشته باشد، یعنی انسان، نفس خودش را تربیت کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین و مهم‌ترین و لازم ترین علم، آن علمی است که به تربیت انسان بپردازد. لازم ترین علم، همان علمی است که انسان را آن گونه معرفی کند که صلاح قلب خودش را بداند و آنچه را که باعث فساد قلب می‌شود، از خود دور کند. باید از خودمان شروع کنیم و این از الزامات درونی است که انسان باید به درون خودش بپردازد. در روایات آمده است که انسان باید این گمشده خود را پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha