جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه غیرت یعنی اجازه ورود بیگانه را در حریم مقدسات ندهیم، گفت: مرحوم علامه طباطبایی غیرت را از فطریات بشر معرفی می‌کردند و لذا اگر غیرت در جامعه ضعیف شود، فطریت انسان تضعیف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان، با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا و گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای، اظهار داشت: هدف دشمن از ترور شخصیت‌های هسته‌ای، متوقف کردن فناوری هسته‌ای در کشور است، در حالی که نمی‌داند این حرکت علمی برگرفته از مکتبی است که امام (ره) بنیان گذار آن بود و مکتب سلیمانی استمرار بخش آن است.

وی با تاکید بر اینکه این مکتب وابسته به شخص نیست و برگرفته از اندیشه اجتماعی است، مطرح کرد: با وجود آنکه بزرگانی چون شهید بهشتی‌ها و شهید مطهری‌ها توسط دشمن به شهادت رسیده‌اند اما جوانان این کشور پرچم علم و مکتب را برافراشته کرده‌اند و مراقب آن هستند و مصداق آن نیز سخنرانی دیروز سردار حاجی زاده در اجلاسیه جامعه مدرسین بود که خبر آزمایش موتورهای ماهواره بر را اعلام کرد.

امام جمعه همدان، ترورهای شخصیت‌های جمهوری اسلامی توسط دشمن را مصداق بارز نقص حقوق بشر دانست و گفت: کشورهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، در برابر چنین جنایاتی همیشه سکوت کرده‌اند، چرا که حقوق بشر در نگاه آنها تفسیر خاصی دارد.

وی در ادامه با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۹ دی، با مردم قم، عنوان کرد: یکی از مسائل مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، مسئله غیرت دینی بود که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

غیرت یعنی اجازه ورود بیگانه در حریم مقدسات را ندهیم

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: دفاع از مقدسات و حساسیت داشتن نسبت به آن و عدم تسامح در برابر انحرافات دینی و فرهنگی از مصادیق غیرت دینی است.

وی با تاکید بر اینکه غیرت یعنی اجازه ورود بیگانه را در حریم مقدسات ندهیم، مطرح کرد: مرحوم علامه طباطبایی غیرت را از فطریات بشر معرفی می‌کردند و لذا اگر غیرت در جامعه ضعیف شود، فطریت انسان تضعیف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی هر نوع انحراف از مسیر عدالت را زمینه ساز آلودگی جامعه دانست و اظهار داشت: هم فساد آلودگی ایجاد می‌کند و هم بی بند و باری و تفاوتی بین آنها نیست.

وی با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا ما را اهل تسامح بار بیاورد، یادآور شد: مگر می‌شود انسان غیرت‌مند توهین به ساحت مقدس اهل بیت، قرآن و ارزش‌های الهی را ببیند و حساس نباشد.

امام جمعه همدان با ابراز گلایه‌مندی از برخی از مسئولان که نسبت به توهین به اهل بیت و ارزش‌ها حساس نیستند، خاطر نشان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر آیت الله مصباح وارد عرصه مبارزه با شبهات شد و یا اگر شهید سلیمانی در جبهه مقاومت حضور پیدا کرد، به دلیل همین غیرت دینی بوده است.

فرد مسئول باید غیرت سیاسی داشته باشد

وی با اشاره به اینکه غیرت، مصادیق فراوانی دارد، گفت: فرد مسئول باید غیرت سیاسی داشته باشد، به این معنی که اجازه ورود بیگانه به کشور را ندهد و در برابر مستکبر تسلیم نشود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان غیرت اجتماعی را حفظ حریم خصوصی دانست و مطرح کرد: غیرت انقلابی، یعنی نسبت به حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی حساس باشیم و ساده از کنار آن عبور نکنیم.

مرجعیت فردی و اجتماعی جامعه باید به دست نخبگان باشد نه افراد کم مایه

وی با بیان اینکه دیگر تذکر رهبری مراقبت از تبدیل شدن افراد کم مایه به مرجعیت علمی در کشور بود، اظهار داشت: اگر انسان‌های سرگردان مدیر اندیشه‌های اجتماعی شوند، جامعه دچار سرگردانی خواهد شد و لذا ضروری است تا مرجعیت فردی و اجتماعی جامعه به دست نخبگان باشد نه افراد کم مایه.

درخواست‌های مراجع و علمای بلاد در اجلاسیه جامعه مدرسین

امام جمعه همدان در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته با اشاره به اجلاسیه دیروز جامعه مدرسین و علمای بلاد، یادآور شد: یکی از خواسته‌های مراجع معظم تقلید و علمای بلاد، تاکید بر احیا مساجد و توجه به خدمت رسانی اجتماعی و حل مشکلات محلات توسط مساجد بود.

وی توجه به حال محرومان و مستضعفان را از دیگر خواسته‌های مراجع و علما عنوان کرد و گفت: متأسفانه در شهر همدان صحنه‌های تلخ و ناراحت کننده‌ای از زباله گردی‌ها، خصوصاً در بین خانم‌ها را مشاهده کنیم که امیدواریم توسط مسئولان شهرداری و استانداری و متولیان امر مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه برخورد مناسب با مردم در ادارات از دیگر خواسته‌های مراجع معظم تقلید بود، اظهار داشت: یکی از گله‌مندی‌ها در بین مردم، نوع برخورد در ادارات است و این موضوع به قدری مهم است که مرجع تقلید جهان تشیع آن را مطرح کرده‌اند.

وی با طرح این سوال که مگر درست صحبت کردن و برخورد صحیح با مردم وابسته به تحریم یا مسائل اقتصادی است؟ گفت: باید با مردم با روی گشاده و با حوصله صحبت کرد و به خواسته‌های آنها به درستی رسیدگی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha