پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ ضبط تفسیر سوره فتح حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: محاسبه غلط اول این است که مدعیان ایمان فکر می‌کنند با ادعای ایمان، مؤمن هستند در صورتی که باید از فتنه گذشت که خروجی فتنه دو گروه مؤمن و غیر مؤمن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت الله سید محمد علی حائری طبسی (ره) که امشب در قم برگزار شد، با اشاره به ماجرای ثقیفه آیه «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ» خواند و گفت: این آیات مکرر در بیان معصومین بر واقعه سقیفه تطبیق شده است یک فتنه تاریخی بزرگی است که مدعیان ایمان باید وارد این فضا شوند.

وی، ۴ محاسبه غلط را از سوی مدعیان ایمان بر اساس سوره عنکبوت بر شمرد و گفت: محاسبه غلط اول این است که مدعیان ایمان فکر می‌کنند با ادعای ایمان، مؤمن هستند در صورتی که باید از فتنه گذشت که خروجی فتنه دو گروه مؤمن و غیر مؤمن هستند؛ محاسبه غلط دوم را پنداشت باطل خلاصی از عقاب خدا بر اثر اعمال ناشایست است؛ و محاسبه غلط سوم این است که اگر شخصی خود را در فتنه‌ها حفظ کرد این طور نیست که به لقاء الله نرسد در غوغا بلکه او می‌شنود و می بیند؛ و محاسبه غلط چهارم این است که بعضی فکر می‌کنند، امام بارش را بر دوش افراد می‌گذارند، در صورتی که این‌طور نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، فتنه و امتحان را سنت خدا و وسیله جداسازی مؤمنین از غیر مؤمنین دانست و گفت: آیات عنکبوت به توضیح این مسئله می‌پردازد و خداوند می‌خواهد از این محاسبه غلط که خدا ما را می‌پذیرد و می‌توانیم با این ادعا همراه مؤمنین بشویم و از برکات مؤمنین بهره مند بشویم، پرده برداری کند؛ و این فتنه گاهی به وسیله دشمن است و خداوند اجازه بستر سازی به دشمن می‌دهد و جبهه باطل را و شیطان را امداد می‌کند که یک کوره بزرگ به پا شود؛ الان ۱۴۰۰ سال است که این کوره بر پا است.

وی با اشاره به درجات بهشت که درجات قرآن و ولایت امیرالمومنین و نبی اکرم (ص) است، گفت: این درجات برای کسانی است که درجات بندگی برای آنها محقق می‌شود و در دل فتنه‌ها ایمان خود را حفظ می‌کنند و از دل این فتنه به سلامت عبور می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه در محاسبه اول خدا بستر امتحان را بوجود می‌آورد گفت: سرنخ همه این امتحانات بدست خدا است و هر وقت که بخواهد اینها را جمع می‌کند.

وی با اشاره به آیه «مَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»، گفت: گمان می‌کنم معنایش این است که اگر پیغمبر (ص) در عالم نبود همه باید با چوب و سنگ و نظام کیهانی زندگی می‌کردیم و قرآن نبود.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه ما راهی به خدا نداریم و برای ارتباط، وجودهای مقدسی باید بیایند و این فاصله را پر کنند، ادامه داد: این وجودهای مقدس از یک سو در محضر خدا هستند و از یک سو لباس بشر می‌پوشند، زیرا اگر تنزل پیدا نکنند در لباس بشر، دست کسی به آنان نمی‌رسد؛ در زیارت جامعه کبیره مراتب تنزل نورانیت اهل بیت (ع) را ذکر کرده‌اند که سه مرتبه آن اینجا آمده است؛ اول: «گواهی می‌دهم که این مقام، برای شما در گذشته بوده است و در آینده نیز جریان دارد و بی گمان، ارواحتان و نورتان و سرشتِ شما، یکی است. همگی پاک و پاکیزه است و برخی از برخی دیگر است».

وی دومین مرتبه تنزل اهل بیت (ع) را «قبل از این‌که خداوند عزّوجل آدم (ع) را خلق کند، ما شبح‌هایی از نور بودیم که بر گرد عرش خدا می‌چرخیدیم و به ملائکه درس تسبیح و توحید و ستایش خدا را می‌آموختیم» بر شمرد و افزود: مرتبه سوم «این که به واسطه شما، بر ما نعمت بزرگی عطا فرمود. پس شما را در خانه‌هایی قرار داد» است.

عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه اگر نبی اکرم (ع) تجلی در مشکات پیدا نمی‌کرد، کسی نمی‌توانست به پیغمبر برسد، گفت: انبیا الهی فاصله بین ما و حضرت حق را پر می‌کنند.

وی، معنای زیارت خدا را این دانست که بهشتی‌ها از منازلشان پرده می‌رود کنار و هر کس متناسب با درجه ایمانی خودش از وراء حجاب نبی اکرم (ع) با خدا مواجه می‌شوند، ادامه داد: این لقاء الله وقتی واقع می‌شود که عالم با نور امام روشن شود، هم بیرون و هم درون.

استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اگر امیدوار شدید که در عالم می‌توانید با خدا باشید، و امیدوار شدید که پیامبر پرده‌ها را کنار می‌زند و شما را با خدا مواجه می‌کند، گفت: ۲ کار باید بکنید: «باید به کار شایسته بپردازید و هیچکس را در پرستش پروردگارش شریک نسازید».

وی با بیان اینکه خداوند از همه بی نیاز است، گفت: وقتی فتنه می‌آید فضا، فضای تاریکی، موت و ظلمت است و ما باید خود را به سرچشمه حیات برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، با اشاره به اینکه در فتنه مؤمن کسی است که با امام است، گفت: منافق کسی است که به هر دلیل از امام جدا می‌شود؛ و هر عملی در کنار امام عمل صالح است؛ و مؤمن نباید گمان کند که با ادعای ایمان کار درست می‌شود.

خبرنگار: علیرضا جمالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha