پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصاحبه معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: مرکز خدمات تقریباً از سال ۸۰ فعالیت‌های مسکن خود را با یک عملیات جهادی در پردیسان شروع کرد و ۱۰ هزار واحد مسکونی در این شهر ساخته شد، در حالی‌که کمتر کسی تصور می‌کرد یک مجموعه حوزوی موفق به انجام این کار شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علا رفیعی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به برخی مشکلات مسکن طلاب و روحانیون، گفت: به طور کلی در میان طلاب و روحانیون سراسر کشور بیش از ۶۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند و با توجه به نرخ ازدواج طلاب مجرد و ورودی‌های حوزه، هر ساله به تعداد این آمار افزوده می‌گردد.

وی بیان کرد: یک فرم خود اظهاری طراحی شده است که طلاب با مراجعه به سامانه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه وضعیت مسکن خود را در آن اظهار می‌دارند و وضعیت مسکن طلاب بر همین اساس تحلیل شده است.

معاون مسکن مرکز خدمات عدم توزیع متوازن طلاب را یکی از مشکلات حوزه عنوان کرد و گفت: در قم به ازای هر ۳۵ شهروند یک طلبه داریم و در برخی استان‌های مرزی به ازای هر ۴۷۰۰ شهروند یک طلبه حضور دارد و این عدم توازن یکی از مشکلات حوزه است؛ این موضوع باعث شده است مرکز خدمات در جهت ایجاد توازن، اقدام به ایجاد ظرفیت‌هایی در استان‌های دیگر در جهت بازگشت طلاب به وطن خود کرده است.

وی تصریح کرد: اگر آمار طلاب فاقد مسکن را از نظر جنسیت، ملیت، وضعیت اشتغال، تحصیل و خانوار بررسی و اولویت‌بندی کنیم حدود ۲۵ هزار طلبه مستأجر داریم که در اولویت اقدام قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: مرکز خدمات تقریباً از سال ۸۰ فعالیت‌های مسکن خود را با یک عملیات جهادی در پردیسان شروع کرد و ۱۰ هزار واحد مسکونی در این شهر ساخته شد، درحالی‌که کمتر کسی تصور می‌کرد یک مجموعه حوزوی موفق به انجام این کار شود.

وی ابراز داشت: بیش از ۲ هزار واحد مسکونی نیز در استان‌های دیگر ساخته شده است و در مجموع مرکز خدمات از سال ۸۰ تاکنون بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی تولیدی ایجاد کرده است و از سال ۹۴ نیز در زمینه مسکن حمایتی نیز اقداماتی صورت گرفته و حدود ۴ هزار واحد کمک حمایتی اعم از خودمالک، مسکن مهر و دیگر ظرفیت‌ها نیز ایجاد شده است.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: استفاده از ظرفیت‌های مسکن روستایی از دیگر اقدامات مرکز خدمات بوده است و از سال ۹۵ تاکنون نیز با تمام مشکلاتی که وجود داشته برای بیش از ۵۰۰ طلبه اقداماتی صورت گرفته است تا در روستاها مستقر شوند.

وی بیان کرد: طرح ساخت و ساز گروهی نیز از دیگر برنامه‌های مرکز خدمات بوده و طلابی که در جهت ساخت مسکن به صورت گروهی اعلام آمادگی کرده‌اند، مورد حمایت مرکز خدمات قرار گرفته‌اند و در همین راستا حدود ۲ هزار نفر صاحب خانه شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: در مجموع نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی توسط مرکز خدمات ایجاد شده است و ۲۰ هزار طلبه فاقد مسکن در طول این سال‌ها با وجود مشکلات فراوان توانستند خانه‌دار شوند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته در فرایند ساخت پروژه‌های تولیدی مرکز خدمات شاهد بی‌مهری‌ها و اعتراضاتی از سوی برخی از متقاضیان بودیم و همین امر مانعی در عزم جدی مسئولان در ساخت مسکن شد و از همین رو مدیران وقت مرکز خدمات تصمیم گرفتند که روند ساخت مسکن را با احتیاط بیشتری ادامه دهند.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی رئیس جدید مرکز خدمات بر این نکته تأکید دارند که یکی از مشکلات معیشتی طلاب بحث مسکن است و اگر بتوانیم قدمی برای مسکن طلاب برداریم بخش مهمی از معیشت ایشان را حل کرده‌ایم، از همین رو ارائه خدمات مسکن در دوره جدید مدیریت مرکز خدمات، جزو برنامه‌های اصلی این مرکز قرار گرفت.

وی به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: در این طرح، قیمت تمام شده هر متر مربع بر پایه ۶ تا ۸ میلیون تومان و وام با سود ۱۸ درصد با اقساط حدود ۴ میلیون تومانی مبنای ساخت قرار گرفته است که با این شرایط کمتر طلبه‌ای می‌تواند در این طرح ثبت‌نام کند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: با توجه به تقویت وام مسکن مرکز خدمات و پرداخت وام تا ۲۰۰ میلیون تومان و اقساط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، شرط دریافت این وام توانایی طلبه در پرداخت اقساط این وام است و این شرط در فرم خود اظهاری موجود است.

معاون مسکن مرکز خدمات خانه دار شدن طلاب با وجود مشکلات معیشتی بسیاری که با آن روبرو هستند را از الطاف خدا دانست و تصریح کرد که حرکت در این مسیر بسیار سخت است و هر سال شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه با وزیر وقت مسکن و شهرسازی برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی نهضت مسکن ملی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم، گفت: شاید طلاب بخواهند مانند همه مردم در سامانه ثبت‌نام کنند، ولی مرکز خدمات تسهیلاتی را برای طلاب در این طرح در نظر گرفته است و از طرف دیگر موضوع اقلیم و سهمیه‌ها را مرکز مشخص می‌کند؛ یعنی خدمات مرکز برای مسکن مشمول طلاب در موطن آنها است، لذا در شهرهای قم، مشهد و اصفهان شرط بومی بودن و محل صدور شناسنامه متقاضی و پدر لحاظ شده است و در این شهرها فقط برای متقاضیان بومی اقدام خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز وارد مذاکره شده‌ایم تا از اعتبارات مسکن روستایی و شهری برای طلاب استفاده کنیم و برای ساخت مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۱۰۰ هزار نفر تفاهم‌نامه داریم و همچنین با سازمان ملی زمین و مسکن برای دریافت زمین نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است.

وی در خصوص مشکلات پروژه پردیس اهواز گفت: زمین این پروژه را سال ۹۴ از سازمان ملی زمین و مسکن خریداری کردیم و در سال ۹۵ در اختیار مرکز قرار گرفت و از زمانی که زمین را گرفتیم تا شروع پروژه یک سال طول کشید. پیمانکاری که انتخاب شد به‌سرعت کار را شروع کرد ولی متأسفانه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ یک نوسان تورمی شدیدی در کشور به وجود آمد.

معاون مسکن مرکز خدمات ادامه داد: پیمانکار تا ۴۰ درصد پروژه را به خوبی پیش برد تا اینکه به گرانی‌ها خورد و درخواست تعدیل کرد؛ تعدیل به این معنا است که در قرارداد قید می‌شود اگر در طول قرارداد در کشور تورمی شکل گرفت تعدیل داده شود و معیار تعدیل را دولت اعلام می‌کند؛ دولت فصل‌های تعدیلی را به صورت فصلی اعلام می‌کند ولی در آن زمان به دلیل تورم شدید طول کشید تا تعدیل اعلام شود. دولت با ملاحظه‌ای نرخ تعدیل را اعلام کرد و هیچ‌کدام از پیمانکاران آن را قبول نکردند و پروژه‌های عمرانی بسیاری در کشور متوقف شد.

وی گفت: همچنین در آن زمان افزایش نرخ ارز پیش آمد و با توجه به مشکلات ایجاد شده ناشی از گرانی ارز، پیمانکاران کارها را رها کردند؛ قوانین این امکان را می‌دهند که یا طبق ماده ۴۶ شرایط امور پیمان، پیمانکار وارد لیست سیاه شود و کس دیگری به آنها کار ندهد که هیچکدام از پیمانکاران مشمول این ماده نمی‌شدند و یا اینکه طبق ماده ۴۸ امور پیمان، بین دو طرف توافق شود و ادامه کار به پیمانکار دیگری سپرده شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: در دزفول و اهواز قرار بود که قرارداد را فسخ کنیم ولی پیمانکاری که می‌خواست باقی کار را ادامه دهد ۳ برابر پیمانکار قبلی قیمت داده بود و با توجه به تجربه‌ای که در این ۲۰ سال داشتیم پیمانکار را حفظ کردیم تا پروژه را خودش به اتمام برساند.

وی گفت: در آن زمان پروژه‌های بسیاری در کشور متوقف شدند ولی با وجود مشکلات و تلاش بسیار اجازه ندادیم این دو پروژه متوقف شوند؛ البته وقتی پروژه‌ها به گرانی و تورم می‌خورند قیمت آنها بالاتر می‌رود ولی تلاش کردیم با کمترین قیمت این پروژه‌ها اجرا شوند.

معاون مسکن مرکز خدمات ابراز داشت: در پروژه اهواز، آب، برق و گاز وصل شده است و فقط تلفن وصل نیست و همین موارد نیز با مشکلات بسیاری فراهم شده‌اند؛ طلبه‌ها درخواست دارند که دور پروژه دیوار کشیده شود و اگر این کار انجام شود شهرداری دیگر خدمات نمی‌دهد و هزینه جدول‌کشی و محوطه با طلاب خواهد بود.

وی گفت: در طرح نهضت ملی، اگر الگوی مصرف خانه‌ها ۷۰ و ۸۰ متری در نظر گرفته شود و اگر حداقل متری ۶ میلیون تومان ساخته شود طلبه باید ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد که وارد طرح شود و ۲۵۰ میلیون تومان نیز از طریق وام و طرح‌های حمایتی تأمین می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: در ابتدا ۱۰۰ میلیون تومان از وام پرداخت می‌شود و قسط آن یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان است. یعنی اینکه ۲۰۰ میلیون تومان آورده خود طلاب است و تسهیلات نیز حدود ۲۵۰ میلیون تومان است تا یک خانه ۷۰ متری تحویل بگیرد.

وی گفت: در پروژه‌های اهواز و دزفول برخی طلاب واحدهای متراژ بالا انتخاب کرده‌اند و توان پرداخت هزینه آن را ندارند و درخواست می‌کنیم به جای آن یک واحد کوچک‌تر انتخاب کنند تا مشکل مالی نداشته باشند ولی راضی نمی‌شوند.

معاون مسکن مرکز خدمات در پاسخ به این سوال که آیا ساخت مسکن باعث شده است که عده‌ای از طلاب از تمرکز روی دروس حوزه باز بمانند، گفت: نداشتن خانه و مشکلات معیشت نیز باعث می‌شود طلبه تمرکز نداشته باشد و اگر دو سال سختی بکشد و خانه‌دار شود بسیاری از مشکلاتش حل خواهد شد. وقتی خود طلبه استقبال می‌کند که وارد این طرح شود ما نمی‌توانیم اجابت نکنیم ولی شاید بی‌تأثیر هم نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: در مورد ممتازین و اساتید باید اولیا حوزه نیز از آنها حمایت کنند تا کمک بیشتری به این عزیزان بشود.
وی با بیان اینکه خانه علت تامه ماندگاری طلاب در قم نیست، تصریح کرد: برخی از طلاب با فراهم شدن شرایط از قم رفته‌اند و خانه‌های خود را یا اجاره داده‌اند و یا اینکه فروخته‌اند و این خانه‌ها مانعی برای هجرت آنها نبوده است ولی در عین حال باید یک جاذبه‌ای در استان‌ها فراهم شود تا طلاب به وطن خود بازگردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صلوات بفرست IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 0
    سلام علیکم به نظر حقیر اگر طلبه ای درد دین داشته باشد که غالبا هم همین طورند، اگر چندتا خونه هم توی شهر مقدس قم داشته باشه، باز هرجایی که تکلیف باشه میره و تبلیغ میکنه، لذا این کار درستی نیست که اگر طلبه ای مایل بود در قم خونه دار بشه شما ازش حمایت نکنید، شما حمایت کنید ولی به کسانی که حاضر شدن برن شهرستان بیشتر حمایت بشه، چون همون شهرستانی هم میتونه خونه رو اجاره بده بعد بیاد قم بشینه،التماس دعا
  • محسن IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 0
    سلام این صحبت ها رو اصلا باور نکنید پروژه پردیس اهواز ما طلاب اهوازی رو بی چاره کرد آقای ... هم مسبب این وضعیته با سو مدیریت قیمتها نجومی شد و انداختن گردن طلاب بدبخت ما به جایی رسیدیم که داریم گدایی میکنیم و فقط منتظر این هستیم خونه ها هر طوری هست بیاد دستمون بفروشیم بدهکاریهامون رو بدیم ما رو خونه دار نکردن ما رو وام دار بقیه و بانکها کردن
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 0
    حجت الاسلام رفیعی فرمودن به ازای هر ۳۵ نفر یک طلبه داریم...که به نظر من حقیر باید با یک برنامه فوری و انقلابی به ازای هر ۳۵ طلبه یک شهروند داشته باشیم...و بخش مسکن.... بوجه ساخت مسکن طلبه ها قرار از کجا تامین بشه از بوجه دولتی که با مالیات که از مردم گرفته میشه
  • حمید IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 0
    سلام ۱۰ سال توی قم درس خوندیم و زندگی کردیم،محل تولد بچه هامون قم هست،انوقت میگن که شما بومی قم نیستید و بهتون وام طلاب رو نمیدیم.میخواهیم طبق محل شناسنامه که تهران هست توی طرح نهضت مسکن ثبت نام کنیم،میگن ۵ سال سکونت توی تهران نداشتید.بدون درک و فکر تصمیم میگیرید و شرط میذارید.یا اینم یه رانت جدیده برای نور چشمی ها.ما طلبه ها که پارتی نداریم چه کنیم؟؟
  • محمد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 0
    ۲۰۰ ملیونو از کجا بیاره طلبه
  • من IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 0
    5تا بچه دارم توخونه،شوهرم استادی هم داشت،کسی به ما خونه اجاره نمیده میگه عیالوارین، دربست نمی‌تونیم چون خیلی گرونه، نه شهرک مهدیه به ما خونه دادن،نه مسکن ملی،چرا؟چون تو یه شهرستان کوچیک که وطنمونه،یه خونه کلنگی داریم.خب اون که پولش به پول خونه قم نمیرسه،چرا اذیتمون میکنین
  • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 1
    الا هیچی نمیدن به طلبه دارن از گشنگی میمیرن حالا اومدن جلسه میزارن که بگن ما هم جلسه گذاشتیم
  • محمدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 0
    این چه حرفی هست که محل صدور شناسنامه فرد و پدر برای قم باشه؟ تو رو به خدا به داد ما طلبه های قم برسید. بابا ما چه گناهی کردیم قمی هستیم؟ پدر من چهل ساله قمن و من هم 30 سال. محل صدور شناسنامه من برای قمه ولی پدرم خیر. چجوری باید باشم تا قمی محسوب بشم. اصلا کدوم شهرستان رو دارم که برم. چرا در این حد بی تدبیری؟ یکی به داد ما طلبه های قم برسه. ماهی 1700 اجاره میدم در صورتی که شهریه 1300 هست. این مسلمونی هست که شما دارید. این شرطه که شما میذارید؟
  • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام. همینطور که خودتون اذعان دارید خیلی از طلبه های قم وقتی شرایط براشون مساعد باشه از قم هجرت میکنند. حتی خونه خودشون هم حاضرند بفروشن. اگر قرار باشه طلبه داخل قم در مضیقه باشه داخل شهر خودش هم در مضیقه بیشتری هست چون شرایط زندگی معمول براش فراهم نیست. امیدوارم در این امر تجدید نظر بشه. خدا حفظتون کنه که به دنبال امور طلاب هستید انشالله خدا به همه توفیق روز افزون بده.
  • عبدالله IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    خود گویی و خود خندی به به چه هنرمندی
  • احیایی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    منم یک طلبه ام و العان ۳۳ سالم. ۱۷ سال ازدواج کردم ولی هنوز مستاجرم لطفا فکری هم به حال ما بکنید
  • الف IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    ما الان 50 ساله در قمیم. ولی پدرم متولد قم نیست. به این ترتیب شامل ما نمیشه. دلیلش چی هست؟ مسئولی که این طرح بومی تولد پدر رو هم دخیل کرده آیا خودش با این استاندارد بومی حساب میشه ؟؟؟ یعنی هم خودش هم پدرش متولد قم اند؟ اگر حساب نمیشه جمع کنه از قم بره. بره به همونجایی که ازش اومده اونجا مسئول شه.
  • حجت الاسلام یونس کریمی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام و عرض ادب امیدوارم مدیریت مرکز خدمات از وام های ناچیز که هیچ دردی رو دوا نمیکنه پرهیز کنند چرا که این کار موجب تمسخر ..... است.
  • اسلام IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    تا زمان رو از دست ندادید و اعتراض طلبه ها به این طرح (که پشتوانه عقلایی ندارد وبیشتر از روی احساس تصویب شده) ، به حد اعلاء نرسیده این کمک ناچیز برای همه طلاب اعمال شود