شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1002347
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
عفاف و حجاب

حوزه/ معاون پژوهش جامعة الزهرا سلام الله علیها در کرسی علمی ترویجی و مجازی واکاوی مفهوم حجاب در جاهلیت و اسلام، یکی از راه های گرایش بانوان جامعه به سمت حجاب را شناخت صحیحی از حجاب و مفاهیم آن در قرآن دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، خانم ریحانه حقانی در نشست مجازی و کرسی علمی ترویجی که به همت مؤسس آموزش عالی حضرت زهرا سلام الله میبد و با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان علاقه مند برگزار شد به واکاوی پرداخت.

معاون پژوهش جامعة الزهرا سلام الله علیها، به تبیین و ضرورت مسئله اشاره کرد و به تعریف حجاب و مفاهیم مترادف حجاب مانند ستر، عفاف، پوشش و به دریافت تاریخی مفهوم حجاب در دوران قبل از اسلام در جزیرة العرب و بررسی حجاب در جوامع غیر عرب پرداخت.

حقانی تصریح کرد: به منظور شناخت صحیح‌تر معنا و حدود حجاب در صدر اسلام و قرآن مجید، اوّلا واژگان مربوط به حجاب یعنی «ستر، عفاف، حجاب، ثوب، لباس، خمر، قمیص، جلابیب و…» را در لغت، متون و فرهنگ عرب عصر جاهلیت باید کشف نمود، و سپس این مفهوم را در قرآن مجید بررسی کرد و با مقایسه آن دو، تحولاتی را که در مقوله حجاب در قرآن مجید رخ داده، کشف و معرفی کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن که عدم شناخت درست حجاب و مفاهیم از نگاه قرآن، در عصری که هجمه و شبهه‌های متعددی توسط معاندین در این موضوع بر دین وارد می‌شود؛ باعث دوری بانوان از مفاهیم عالیه دین خواهد شد.

معاون پژوهش جامعة الزهرا سلام الله علیها، گفت: در جهان به اصطلاح مدرن امروز، بنیان خانواده‌ها مورد تهدید جدی قرار گرفته و شخصیت و جایگاه واقعی بانوان رو به تباهی است و در کشور ما نیز این مسئله به عنوان یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی، خودنمایی می‌کند.

خانم حقانی یادآور شد: هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری و اصلاح آسیب‌های اجتماعی و نگرانی ایشان از این موضوع، کار و تلاش جدی را در این عرصه می‌طلبد.

وی افزود: امام خامنه ای می‌فرمایند «آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی‌اند؛ مانند زلزله که می‌تواند بنای خانه‌ها را تخریب کند، این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد. اگر به موقع و به‌هنگام شناخته شود و یا پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارت‌ها افزایش خواهد یافت».

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها، تأکید کرد: بدون شک مسئله حجاب، حیا و عفاف سنگ زیرین برای استحکام بنیان خانواده به حساب می‌آید از این رو حجاب مانند برخی از واجبات مهم دینی از سوی دین ستیزان مورد تعرض قرار گرفته است.

خانم حقانی اضافه کرد: در کنار این تعرض به حجاب شاهد آن هستیم که برخی از روشنفکرمآب ها با تحلیل نادرست از فرهنگ عرب جاهلیت و اسلام، به دنبال پیشینه سازی برای اغراض خود هستند و آگاهانه یا ناخودآگاه، زمینه را برای دین گریزی و حجاب ستیزی در جامعه فراهم می‌آورند.

وی خاطر نشان کرد: فهم دقیق واژگان قرآن و بررسی تطبیقی آن بین عصر جاهلی و قرآن، هم چنین درک تحولاتی که قرآن در مفهوم حجاب ایجاد کرده، از یک سو زمینه شناخت حدود حجاب در دوره معاصر از منظر قرآن و اسلام را هموار خواهد ساخت و از سوی دیگر پاسخ مناسبی به برخی از شبهات بی اساس خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست مجازی، حجت الاسلام طیب حسینی اصل به عنوان استاد نقد کننده با تشکر از ارائه خانم حقانی به ذکر نکاتی پرداخت و خانم دکتر وحیدی دبیر این کرسی نیز مطالب کوتاهی را بیان کرد.

وی، اصل موضوع حجاب را خیلی مهم و دارای طیف گسترده دانست و افزود: ورود به این بحث توسط خانم حقانی از یک زاویه نو از امتیازات این کرسی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام حسینی افزود: از آن جایی که اصل حجاب یک امر فطری است، هر چند در مورد حدود حجاب، حداقلی و حداکثری بودن آن اختلاف نظر است پس شایسته است برای نقد نظرات روشنفکران که تردیدهایی در این زمینه ایجاد کردند دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

ناقد کرسی علمی ترویجی، خاطر نشان کرد: تعاریف واژه‌ها در زبان عربی و فارسی دچار تغییر و تحول شده و در حوزه حجاب هم واژه‌ها قابل تفکیک است و تمرکز بحث کرسی در مورد تحول حجاب بوده و اینکه حجاب تأسیس اسلام نیست بلکه در جاهلیت هم حدود حجاب مطرح بوده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha