جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رفیعی

حوزه/ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: اشتغال و تحصیل بانوان مانع فرزندآوری و تربیت بچه نیست بلکه باید تعادلی بین آن برقرار شود و زنان همه وقت خود را برای تحصیل و کار اختصاص ندهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در نشست جمعیت و حمایت از خانواده که امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد اظهار کرد: گفته می‌شود اگر روند کنونی کاهش جمعیت ادامه یابد، ۳۰ سال دیگر ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود بنابراین باید ریشه‌های عدم ازدواج و فرزندآوری را به درستی شناخت، مورد تحلیل و بررسی قرار داد و راهکار برای رفع آنها ارائه کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بر مسئله ازدواج آسان تاکید کرده اند، موضوعی که می‌تواند به فرزندآوری و افزایش جمعیت طبیعی منجر شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه کاهش رسم و رسومات بیهوده در زمینه ازدواج امری ضروری است گفت: برای کاهش طلاق هم باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی کافی صورت بگیرد و از ظهور فرهنگ‌های غلطی همچون برگزاری جشن طلاق و زندگی مجردی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: کاهش تمایل به فرزندآوری مشکل دیگری است که بعد از ازدواج شاهد آن هستیم که باید برای آن فکری شده و زمینه‌های ارتقا اقتصادی خانواده‌ها فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به دیگر موانع فرزندآوری و افزایش جمعیت اشاره و ابراز کرد: اشتغال و تحصیل بانوان مانع فرزندآوری و تربیت بچه نیست بلکه باید تعادلی بین آن برقرار شود و زنان همه وقت خود را برای تحصیل و کار اختصاص طولانی، راهکار تک فرزندی را اجرا می‌کرد، دست از این سیاست برداشته است.

وی اضافه کرد: آیات و روایات فراوانی در مورد ازدواج و فرزندآوری وجود دارد و مسلمانان از این نگرانی نهی شده اند که به خاطر مسائل اقتصادی، از آوردن فرزند جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ایجاد انگیزه دینی با توجه به مذهبی بودن جامعه ایران را یکی از راهکارهای افزایش جمعیت دانست و گفت: در کنار این مسئله باید مشوق‌های اقتصادی و رفاهی هم برای خانواده‌ها به خصوص مادران در نظر گرفت.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: مرخصی طولانی مدت زایمان برای زنان و مردان، در بسیاری از کشورهای پیشرفته غربی در نظر گرفته شده و علاوه بر این کمک هزینه فرزندآوری هم به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: مبلغان و سخنرانان مذهبی باید در زمینه فرهنگ سازی برای ازدواج و فرزندآوری به هنگام پیشگام باشند و در کنار آنها، مسئولان امر نیز توسعه اقتصادی و ارتقا وضعیت رفاهی جامعه را مد نظر قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تأثیر سریال‌های تلویزیونی روی جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: در فیلم‌ها و آثار نمایشی باید اهتمام ویژه ای به مسئله ازدواج و فرزندآوری صورت بگیرد چه اینکه می‌بینیم در سینمای هالیوود، این نکته را رعایت و مسائل مذهبی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در قالب فیلم‌هایشان به مخاطب القا می‌کنند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: همچنین باید از دیگر رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کرد و خطرات سالمندی جمعیت را برای جامعه امروز به خصوص نسل جوان تبیین و تشریح کرد.

وی به نقش برجسته پزشکان و مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی در افزایش جمعیت اشاره و ابراز کرد: توسعه بهداشت و درمان و ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم در اقصی نقاط کشور، می‌تواند زمینه ساز فرزندآوری بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: برجسته سازی جایگاه مادری برای زنان، یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای افزایش جمعیت به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha