پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پورذهبی

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با بیان اینکه مشاوره اخلاقی همچون مشاوره درسی برای انسان ضرورت دارد، گفت: امام جواد (ع) در پاسخ به درخواست شخصی که خواستار توصیه بود، فرموده دنبال یک موعظه هستید که به آن عمل کنید یا فقط بشنوید؟، آیا توصیه را می‌پذیری؟ برخی‌ها علم اخلاق را داشته اما ذات آن را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی، امروز در کلاس درس اخلاق معاونت تهذیب مدارس علمیه که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان برگزار شد، اظهار داشت: شاید نزدیک شدن به سه ماه رجب، شعبان و رمضان انسان را وادار کند که قدری به احوالات و رفتارهای اخلاقی خود رسیدگی بیشتر کند.

وی گفت: شخصی به امام جواد (ع) گفت من را توصیه و سفارشی کنید، توصیه نصیحت اخلاقی سفارش شده است، یعنی شخص براساس وضعیت مخاطب به آن توصیه می‌کند. مرحوم آیت‌الله حق‌شناس نیز می‌فرمود هر کسی حتماً یک معلم، استاد و نصیحت‌گری می‌خواهد لذا باید یادمان باشد که انسان از استاد اخلاق، معلم، روحانی و یا امام جماعت مسجد درس اخلاقی بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با بیان اینکه مشاوره اخلاقی همچون مشاوره درسی برای انسان ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: امام جواد (ع) در پاسخ به درخواست شخصی که خواستار توصیه بود، فرموده دنبال یک موعظه هستید که به آن عمل کنید یا فقط بشنوید؟، آیا توصیه را می‌پذیری؟؛ برخی‌ها علم اخلاق را داشته اما ذات آن را ندارند.

وی به بازگویی وصیت اخلاقی امام جواد (ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: «قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَی وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ مردی به حضرت جواد (ع) عرض کرد: مرا سفارشی بفرمائید که حضرت پاسخ داد می‌پذیری؟ گفت: آری، فرمود: تکیه بر صبر کن، به فقرا درآویز، شهوات را رها کن، مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستید.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی در رابطه با چرایی صبر در برابر مشکلات گفت: انسان باید برای رسیدن به آرامش روحی تکیه‌گاهش را صبر قرار بدهد و در بلندی و کوتاهی روزگار اهل صبر و گذشت باشد، گاهی اوقات نمی‌توانیم جلوی برخی از اتفاقات، حوادث، بیماری، مصیبت و مرگ را بگیریم اما باید آنقدر قوی شویم که در برابر اینها تحمل و قوت لازم داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه امام جواد (ع) به آن شخص فرمود «اعْتَنِقِ الْفَقْرَ»؛ (ای مؤمن!) فقر را در آغوش بگیر اظهار کرد: گرچه تلاش کردن گناه نیست اما لذت‌های دنیوی باعث انحراف مسیر و تحمل فقر و تنگدستی سبب عزت و رشد اخلاقی انسان می‌شود، لذا انسان به ویژه طلاب در سادگی و ساده‌زیستی زندگی کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان سومین توصیه امام جواد (ع) را «دوری از شهوات» خواند و عنوان کرد: حضرت فرموده «ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ»؛ شهوات را به دور انداز و رها کن. یعنی انسان باید چشم، گوش، زبان و رفتار خود را حفظ و از امیال نفسانی دوری کند.

وی با یادآوری اینکه امام جواد (ع) سپس در ادامه وصیت خود به «مخالفت با هوای نفس» تأکید کرده است، گفت: انسان باید کارها را برای رضای خدا انجام بدهد نه مطابق میل و خواسته خود، چرا که هوای نفس غیبت، دروغ، تنگ‌نظری و حسادت را به دنبال دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در آخرین توصیه خود فرموده «اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ بدان که در برابر دیده خدایی و متوجه باش که چگونه‌ای؛ یعنی انسان در هر لحظه و مکانی در مَنظر و مرئای پروردگار است و نباید از آن غافل باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha