پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نیجریه

رهبران جامعه مدنی گزارش دادند که افراد مسلح ناشناس بیش از ۲۰۰ نفر را پس از حمله به چندین شهر در ایالت زامفارا در شمال غربی نیجریه در هفته جاری کشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به نقل از رسانه‌های محلی، شوال علیو، هماهنگ‌کننده زامفارا سیرل، یک سازمان جامعه مدنی، گفت: «ما به جستجوی اجساد بیشتری که در چندین منطقه پراکنده شده‌اند، ادامه می‌دهیم، بنابراین گروه‌های ردیابی را به همه مناطق آسیب دیده فرستاده‌ایم.»

مهاجمان حملات خود را از روز سه شنبه آغاز کردند و تا روز پنجشنبه ادامه دادند. علیو افزود: «ما منتظر هستیم تا مسئولان جلسات خود را برای تأیید تعداد (کشته‌ها) به پایان برسانند.

به گفته منابع آگاه، مهاجمان - که معمولاً در نیجریه به عنوان "راهزنان" شناخته می‌شوند - حملات خود را از سه شنبه گذشته آغاز کردند و این حملات تا پنجشنبه ادامه داشت.

آوارگی ۱۰۰۰۰ نفر

راهزنان بسیاری از اجساد را مثله کردند و ده‌ها خانه را در حداقل ۹ شهر سوزاندند و باعث آواره شدن حدود ۱۰۰۰۰ نفر شدند.

محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه، کشتار «علیه مردم بی‌گناه» را محکوم کرد و آن‌ها را «اقدامی مشمئز کننده از سوی قاتلان» توصیف کرد که اکنون تحت فشار بی‌امان نیروهای نظامی هستند.

رئیس جمهور نیجریه، گفت: «آن‌ها جنایتکاران تاریخ خواهند شد؛ ما از عملیات نظامی خود عقب نشینی نمی‌کنیم.»

بلو ماتاوال، فرماندار ایالت زامفارا به مکان‌هایی که حوادث رخ داده است سفر کرده و حضور نیروهای امنیتی را تقویت نموده است.

چندین ایالت نیجریه موجی از آدم‌ربایی‌های دسته‌جمعی را با هدف دریافت باج‌های پرسود متحمل می‌شوند. به گفته ماتاوال، مقامات ایالتی در حال ملاقات با نیروهای امنیتی نیجریه برای طراحی مجدد عملیات نظامی خود در این منطقه هستند و این دوشنبه تمام تصمیمات اتخاذ شده را اعلام خواهند کرد.

چندین ایالت در مرکز و شمال غربی نیجریه از حملات مرگبار بی‌وقفه توسط راهزنان و موجی از آدم‌ربایی‌های دسته‌جمعی با هدف به دست آوردن باج‌های پرسود رنج می‌برند.

این حملات با وجود وعده‌های مکرر رئیس‌جمهور نیجریه برای پایان دادن به این مشکل و استقرار نیروهای امنیتی بیشتر در منطقه ادامه یافته است.

دولت اسلامی در غرب آفریقا (ISWAP که از سال ۲۰۱۹ توسط گروه جهادی بوکوحرام به وجود آمده نیز به این ناامنی در شمال غربی نیجریه اضافه شده است.

هر دو گروه رادیکال بیش از ۳۵۰۰۰ نفر را به قتل رسانده و باعث آوارگی حدود ۲.۷ میلیون نفر در داخل کشور شده‌اند. این گروه‌ها عمدتاً در نیجریه، همچنین در کشورهای همسایه مانند کامرون، چاد و نیجر نیز فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha