پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیدمحمد شاهدی، استاد جامعةالمصطفی العالمیه

حوزه/ نماینده سابق جامعةالمصطفی العالمیه در تانزانیا گفت: هرگز نمی‌توان تلاش ها و مجاهدت های تبلیغی مرحوم عبداللهی ناصر را در شرق آفریقا نادیده گرفت چراکه نقش تبلیغی بی بدیلی را در منطقه ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شاهدی، استاد جامعة المصطفی العالمیه شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا اظهار کرد: شیخ عبداللهی ناصر، انسان متواضع و فاضلی بود که توانست مذهب تشیع را در بین جوانان در کشور کنیا و بسیاری از مناطق شرق آفریقا، ترویج کند.

مدیر سابق نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیة در تانزانیا در این مراسم با اشاره به داستان آشنایی خود با شیخ عبداللهی ناصر، اظهار کرد: من با او در سال ۲۰۱۰ میلادی آشنا شدم، در آن زمان نماینده جامعة المصطفی (ص) العالمیة در تانزانیا بودم و برای بازدید از حوزه‌های علمیه در کشور کنیا به این کشور سفر می‌کردم، در هر مرتبه سفر به تانزانیا با شیخ عبداللهی ناصر دیدار داشتم، او را انسان متواضع و خوشرو یافتم که به گرمی از مهمانان خود استقبال می‌کرد.

وی ادامه داد: شیخ عبداللهی ناصر در سال ۱۹۵۵ میلادی با استاد خود شیخ محمد غزالی آشنا شد، او به استادش، آنچه که در ذهنش در خصوص مکتب اهل بیت (ع) بود را گفت و شیخ محمد غزالی کتاب الغدیر را به او داد، شیخ عبداللهی ناصر با این کتاب شیعه شد، اما شیخ محمد غزالی از شیخ عبداللهی ناصر خواست که تشیع خود را اعلام نکند، چون مردم آماده پذیرش این موضوع نیستند و شیخ عبداللهی ناصر تقیه کرد. یک مرتبه شیعیان خوجه در مومباسا از او خواستند که در عاشورا در حسینیه آنها سخنرانی کند، شیخ عبداللهی ناصر این دعوت را پذیرفت، اما شیخ محمد غزالی با شنیدن این مساله عصبانی شد و به شیخ عبداللهی ناصر گفت که رفتن تو به آن مجلس موجب اطلاع مردم از تشیع ات می‌شود و من متن سخنرانی برای تو می‌نویسم تا این مساله رخ ندهد.

مدیر سابق نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیة افزود: شیخ عبداللهی ناصر سال‌ها در خصوص گرایش خود به مکتب تشیع، تقیه می‌کرد تا انقلاب اسلامی پیروز شد. شیخ عبداللهی ناصر در زمان حضور امام راحل در پاریس، سخنرانی‌های ایشان را به زبان سواحیلی و انگلیسی ترجمه می‌کرد و در بین مسلمانان کنیا، پخش می‌نمود. شیخ عبداللهی ناصر در سال ۱۹۸۰ میلادی در یک مراسم با حضور افراد زیادی، تشیع خود را اعلام کرد، او در آن زمان به علمای سعودی و علمای وهابی نزدیک بود و حتی از سوی عربستان انتخاب شد تا جایزه‌ای به او داده شود، اما پس از اعلام تشیع شیخ عبداللهی ناصر، دادن این جایزه لغو شد.

حجت‌الاسلام شاهدی با اشاره به دلیل گرایش شیخ عبداللهی ناصر به مکتب تشیع اظهار کرد: این عالم از طریق جستجو و تحقیق و مطالعه، شیعه شد، شیخ عبداللهی ناصر در حوزه‌های علمیه تحصیل نکرد، بلکه تحصیلات او آکادمیک بود و وارد عرصه سیاست شد و سال‌ها در پارلمان کنیا بود، شیخ عبداللهی ناصر با نمایندگی دانشگاه آکسفورد در کنیا همکاری داشت و او کتاب‌های مختلفی در خصوص شیعه از جمله شیعه در تاریخ، شیعه و قرآن، شیعه و تقیه و شیعه و حدیث و شیعه و تاریخ را به نگارش درآورد، ۲۰ کتاب در خصوص اسلام و مفاهیم اسلامی از شیخ عبداللهی ناصر به یادگار مانده است.

وی خاطرنشان کرد: شیخ عبداللهی ناصر جزو سخنرانان مطرح در کنیا بود که نوارهای سخنرانی او در بسیاری از مغازه‌ها در این کشور به فروش می‌رسید و چهار هزار کاست سخنرانی از این عالم برجسته باقی مانده است، همچنین شیخ عبداللهی ناصر در شبکه‌های تلویزیونی حضور می‌یافت و برای سخنرانی به کشور تانزانیا هم می‌رفت.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha