جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1003075
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کلمه سواء

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در تبیین روش‌های اخلاقی گفت: سه روش عمده در این زمینه مطرح است؛ روش فلسفی یا اخلاق فلسفی، شیوه عرفان عملی و روش نقلی یا روایی.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هفته هشتم دوره پیشرفته جریان‌شناسی ادیان ابراهیمی با ارائه مباحث مسیحیت توسط دکتر احمدرضا مفتاح، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، به‌همت هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان‌فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به‌صورت مجازی برگزار شد.

مفتاح در ابتدای این جلسه با تبیین تفاوت بین اخلاق و علم اخلاق گفت: اخلاق، صفات نفسانی است که به‌صورت ملکه حاصل می‌شود؛ اما علم اخلاق با مراجعه به کتب اخلاقی حاصل می‌شود و در عالم مسیحیت در حدود هزار سال است که اخلاق مطرح است، نه علم اخلاق.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره تعریف اخلاق دینی گفت: این قسم از متن دین گرفته شده و در مورد کمالات و سعادت انسان بحث می‌کند و بیشتر به رابطه انسان با خداوند توجه دارد.

وی اخلاق فلسفی را اینگونه تعریف کرد: آنچه از متن دین گرفته نشده باشد و این زمانی است که عقل و فلسفه، معیار ارائه دهند که در این صورت اخلاق سکولار محقق می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در تبیین روش‌های اخلاقی گفت: سه روش عمده در این زمینه مطرح است؛ روش فلسفی یا اخلاق فلسفی که مأخوذ از فلسفه است، مانند کتاب جامع السعادات مرحوم نراقی، روش عرفان عملی که به سیر و سلوک می‌پردازد، مانند کتاب مکارم الاخلاق و روش نقلی یا روایی، مانند کتاب کشف المحجه یا معراج السعاده.

وی افزود: در زمینه مکاتب اخلاقی نیز سه دیدگاه وجود دارد که عبارت است از فضیلت‌گرا (مراد فضیلت انسانی است که به ابعاد وجود انسان توجه دارد)، وظیفه‌گرا (این روش را در غرب بیشتر با کانت می‌شناسند؛ زیرا وی بیشتر وجدان اخلاقی را مطرح می‌کند) و نتیجه‌گرا. (این روش ریشه در تفکرات استوارت میل دارد)

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در در بخش دیگری از این جلسه، با اشاره به ویژگی‌هایی اخلاق مسیحی، گفت: اخلاق مسیحی استمرار اخلاق یهودی است و اخلاقیات در یهودیت مبتنی بر وحی است، بر شخصیت حضرت عیسی مبتنی است (تشبه به حضرت مسیح مراد است) و نیز فرجام‌شناسانه است و کلیدواژه این بخش، عبارت ملکوت خداست که دارای معانی مختلفی است.

وی همچنین در زمینه آموزه‌های اخلاقی به بیان معنای انکار نفس (از خود گذشتن)، اطاعت از حضرت عیسی، توجه به درون و یادآوری مثال‌هایی اخلاقی از حضرت عیسی پرداخت.

مفتاح در ادامه جلسه با بیان اینکه پولس بر صلیب حضرت عیسی بیشتر از تعالیم وی، تأکید می‌کند و ایمان را موجب نجات می‌داند، نه اعمال را، یادآور شد: اخلاق از منظر پولس، فضیلت‌محور و اکتسابی می‌باشد. همچنین اخلاق دارای سه مؤلفه ایمان، امید و محبت است و دارنده این مؤلفه‌ها اخلاقی زیست می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: آگوستین کتابی در زمینه فضائل دارد و اخلاق را امری درونی می‌داند و بر این باور است که اخلاق نیازمند دستورالعمل و توصیه بیرونی نیست.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha