جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیدکاظم سیدباقری

حوزه/ در حکمرانی بحث از یک نهاد نیست؛ گذر از بحث حکومت و حاکمیت است و تلاشی است در راستای نظام سیاسی که از همه ظرفیت‌های موجود خود، از جمله مردم، نهادهای سیاسی اجتماعی غیردولتی، جامعه مدنی و نهادهای گوناگون استفاده کند تا به اهداف خویش دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سید باقری، عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کرسی آزاداندیشی «نقش عدالت سیاسی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به عنوان ارائه دهنده، گفت: می‌توان گفت ما با خط مشی گذاری، یک وضعیت سنجی می‌کنیم از آنچه که هست، یک بازشناسی می‌کنیم از آنچه که باید باشد، از سویی به آسیب شناسی می‌پردازیم از وضعیت گذشته و وضعیت موجود و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم در جهت وضع مطلوب و بایسته حرکت کنیم.

وی افزود: در خط مشی گذاری باید به بررسی مقتضیات جامعه، هنجارها، باورها و رفتارها پرداخت تا بتوان به یک نظریه و الگوی مطلوب دست پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری با اشاره به بحث عدالت سیاسی در راستای خط مشی گذاری اظهار داشت: عدالت سیاسی می‌تواند ما را در جهت طراحی و رسیدن به الگوی حکمرانی کارآمد کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: در حکمرانی بحث از یک نهاد نیست؛ گذر از بحث حکومت و حاکمیت است و تلاشی است در راستای نظام سیاسی که از همه ظرفیت‌های موجود خود، از جمله مردم، نهادهای سیاسی اجتماعی غیردولتی، جامعه مدنی و نهادهای گوناگون استفاده کند تا به اهداف خویش دست پیدا کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: در حکمرانی بحث از فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت، کاربست بازخوردها به وسیله اعمال قدرت مشروع به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم قوانین خوب و درست را نهادینه، اجرا و علمی کنیم باید همه کنشگران، مردم و نهادها در چارچوب نظام ارزشی هر سامانه نظام جغرافیایی حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری تأکید کرد: عدالت اساسی در جهت فراگیر شدن حکمرانی با بهره از جامعه مدنی فراهم می‌شود.

وی در ادامه بحث گفت: با وجود شرایط ذکر شده دیگر مسئولیت‌ها صرفاً ناظر به حکومت، حاکمیت و دولت نیست بلکه مسئولیت برای همگان است همچنان که فرایند اعمال قدرت برای همگان می‌باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر هدف حکمرانی هماهنگ سازی میان نیازها و خواسته‌ها باشد و بازیگران آن افراد مختار و تصمیم گیر هستند می‌توان از حکمرانی مطلوب و عادلانه صحبت کرد.

وی عنوان داشت: در حکمرانی عادلانه انتخاب گری و انتخاب شوندگی نیز عادلانه می‌باشد؛ همچنین نسبت میان حقوق و تکالیف، اختیارات و مسئولیت‌ها هماهنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری تصریح کرد: در چنین شرایطی می‌توانیم بگویم ما در گام دوم انقلاب اسلامی به یک نحوی به سمت و سوی یک حکمرانی عادلانه حرکت می‌کنیم.

وی خاطرنشان با خاطرنشان کرد: دومین حرکت و عملی که عدالت را در خط مشی گذاری ایجاد می‌کند، یاری به گفت و گوی عقلانی اجتماعی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: عدالت، فضایی مطلوب برای گفت و گو در جامعه را فراهم می‌سازد؛ این فضای مطلوب همچنین موقعیت‌ها را ایجاد می‌کند که در جهت بحث آزاد، مذاکره، مباحثه و استدلال از طریق یک فرانید عقلانی انجام شود.

وی تأکید کرد: فصل و جزئی از عدالت، آزادی است؛ اگر عدالت احقاق حق است به طور یقین یکی از مباحث مهم و اصول جدی آن آزادی می‌باشد.

حجت الاسلام سید باقری، گفت: اگر ما به دنبال استفاده از عدالت در جهت تحقق گام دوم انقلاب اسلامی باشیم به نظام حزبی کارآمد نیاز داریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: حمکرانی، نظام حزبی و گفت و گوی عقلانی در تحقق عدالت باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اظهار داشت: برای برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی به صورت مرتب و منظم و رسیدن افراد به حقوقشان راهی نداریم جز اینکه هم در معیارگذاری هم در خط مشی گذاری ها، عدالت سیاسی را در وجوه مختلف برقرار سازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha