شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی معاونین تهذیب مدارس علمیه استان اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه ما در پی اخلاق سازی در عرصه رفتارها هستیم، گفت: ضمانت اجرایی طرح رشد و تعالی و مشارکت طلاب در برنامه‌های فرهنگی را به درگیر کردن مباحث به موضوع آموزش طلبه دانستیم،لذا کلاس هایی را برای هر پایه جداگانه تعرف کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی معاونین تهذیب مدارس علمیه استان اصفهان اظهار کرد: ما سالیان سال دغدغه‌ای در امور فرهنگی داشتیم مبنی بر اینکه برنامه‌های فرهنگی هیچ ضمانت اجرایی نداشت.

وی بابیان اینکه عدم شرکت طلاب در برنامه‌های فرهنگی از دغدغه‌های اصلی ما بود، گفت: یک سری هماهنگی‌هایی با معاونت آموزش حوزه علمیه اصفهان را در سال قبل انجام دادیم که این ضمانت اجرایی محقق شود که البته به تعطیلی مدارس و مجازی شدن کلاس‌ها متأثر شیوه کرونا برخورد کردیم.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: علی‌رغم اینکه حتی برخی از مدارس علمیه استان همت گماشتند و بعضی از برنامه‌های فرهنگی تحت قالب طرح رشد و تعالی را به‌صورت مجازی برگزار کردند ولی باز هم مطلوب ما نبود.

وی بابیان این تذکر برخی از معاونین تهذیب مدارس علمیه خود را دست‌کم گرفته‌اند گفت: ظاهراً معاونین تهذیب مرعوب فضای طلاب شده‌اند و علی‌رغم اینکه باید خود مؤثر در رفتار طلبه باشند، طلاب در اجرای برنامه‌ها به معاونین تهذیب خط دهی می‌کنند.

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: معاونت تهذیب با تمام قوا و همه نیروهای خود آماده خدمت‌رسانی به معاونین تهذیب در مدارس در امر یاری‌رسانی و امر توجیه‌پذیری برنامه‌های فرهنگی برای طلاب هست.

وی بابیان اینکه تقاضای ما از همه معاونین تهذیب در سطح مدارس علمیه این است که باید همه طلاب نسبت به برنامه‌های فکری اقناع و توجیه شوند، عنوان کرد: دوم آنکه طلاب باید بدانند رویه‌ها در امر مشارکت در امور فرهنگی با گذشته متفاوت شده است و سوم اینکه طلبه تا احساس نکند رفتار و منش او مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، هیچ‌گاه درصدد رشد، تعالی و اصلاح خود برنمی‌آید.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: طلبه‌ها نباید به این باور برسند که رفتار و منش و کردار او برای حوزه علمیه اصفهان مهم نیست و تنها می‌تواند به امر آموزشی توجه کند.

وی تأکید کرد: به‌طورقطع می‌توان با توجه به تغییر نسل‌ها ادعا کرد، در حوزه علمیه صرف حضور اساتید اخلاق در مدارس، دیگر اخلاق ساز نیستیم، چراکه قدرت فهم و بیان و فضای ذهنی طلاب جدیدالورود با گذشته بسیار متفاوت است.

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: امروز همه ارگان‌ها و نهادها از جمله دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی هم منشور اخلاقی و رفتاری برای خود تعریف کرده‌اند.

وی بابیان اینکه ما در پی اخلاق سازی در عرصه رفتارها هستیم، ابراز کرد: ضمانت اجرایی طرح رشد و تعالی و مشارکت طلاب در برنامه‌های فرهنگی را به درگیر کردن مباحث به موضوع آموزش طلبه دانستیم، لذا تصویب شد اجازه امتحان شفاهی پایه ۳و ۶ طلاب منوط به تاییدیه معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه گذاشته شد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تشریح کرد: برای ترم اول و دوم طلاب پایه اول، فقط کلاس اصول خود مراقبتی به‌صورت کارگاهی (انگیزشی)، تست ورزش و شایستگی‌های عمومی، برای پایه دوم رسانه (کارگاه آسیب‌شناسی فضای مجازی) و حدیث خوانی (حفظ تعدادی از احادیث از ائمه اطهار)، برای پایه سوم کلاس ولایت‌فقیه و بیان شبهات پیرامون آن، کامپیوتر (مهارت‌های هفت‌گانه)، خوشنویسی و آزمون زیبا خوانی نماز و قرآن در قالب طرح رشد و تعالی برای مقطع اول تعریف‌شده است.

وی افزود: منعطف بودن این کلاس‌ها در نحوه‌ی اجرا و میزان ساعت اجرا از شاخصه‌های کلاس‌های طرح رشد و تعالی است.

حجت‌الاسلام مؤمنی تذکر داد: بهترین کسی که می‌تواند تشخیص بدهد این کلاس‌های ذکرشده چگونه در مدرسه، به چه نحوی و به چه میزانی برگزار شود، معاون تهذیب مستقر در مدارس علمیه است، ما قصد نداریم کلاس‌های تربیتی و تهذیبی ما به‌صورت کلاس‌های صرف آموزشی باشد.

وی یادآور شد: ارتباط‌گیری دوستانه و برقراری رابطه محبتی بین استاد و طلاب در کلاس‌های طرح رشد و تعالی یک اولویت است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در توضیح کلاس‌های تعریف‌شده برای مقطع دوم گفت: برای طلاب پایه چهارم حوزه علمیه اصفهان مبلغ یاری (روش‌های منبر رفتن) و تست استعدادیابی (از طریق نرم‌افزاری که به‌صورت بومی طراحی‌شده است) و شایستگی‌های عمومی؛ برای طلاب پایه پنجم با توجه به اهمیت موضوع تبلیغ کلاس مبلغ یاری و جریان شناسی را در قابل‌طرح رشد و تعالی تعریف کرده‌ایم.

وی ابراز کرد: برای ورود طلبه به پایه ششم، طلاب مجدداً نیاز به تاییدیه معاونت تهذیب و تبلیغ دارد، که در صورت تأیید معاون تهذیب مدرسه، معاون آموزش مدرسه مجاز به گرفتن امتحان شفاهی از طلبه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha