جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: همه تهاجم، موضع‌گیری و حمله دشمن در برابر نوآوری‌ها، توانمندی‌ها و اقتدارها در دو عرصه علمی و نظامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در پانزدهمین جلسه کارگروه بررسی مسائل مشمولین حوزه‌های علمیه کشور که در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به حدیث «الجُنُوُد بِإذنِ اللّه ِ حُصُونُ الرَّعیَّةِ وَ زَینُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیِّةُ إلاّ بِهِم» از امیرالمومنین (علیه‌السلام) و روایت «ل لِأَنَّ الْمُؤْمِنِینَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ کَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَةِ لَهَا» از امام کاظم (علیه‌السلام)، گفت: دژ، تعبیر بسیار والا و بزرگی است و مسئولیت ما را سنگین می‌کند؛ این تعبیر نمی‌خواهد از علما و سپاهیان اسلام تمجید کند، بلکه می‌گوید که توانمندی‌های شما باید مانند یک دژ باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، «جامعه اسلامی» را فصل مشترک تعابیر این‌چنینی در روایات دانست و افزود: هدف مشترکی در این دو نهاد مبارک وجود دارد و آن، حفاظت، حراست و صیانت از اسلام و کیان جامعه اسلامی، یعنی حفاظت از مرزهای فکری، عقیدتی و فرهنگی از یک سو و از طرف دیگر، صیانت و حفاظت از تمامیت ارضی، استقلال ملی و آرمان‌های متعالی نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: علمای اسلام، بسیار محکم و شجاعانه در حفاظت از آرمان‌ها و مرزهای عقیدتی و فکری دین ایستاده‌اند و از طرفی، سپاهیان مقتدر نظام اسلامی نیز، استوار و با تمام توان، به گونه‌ای وظیفه خود را انجام می‌دهند که دشمن اصلاً جرأت نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه اگر روزی به هر کدام از این دو کم‌توجهی شود و یا اینکه یکی از آنان را کنار بگذاریم، توان حرکت از جامعه سلب می‌شود، ابراز کرد: جامعه اسلامی، یک جامعه علمی و بدون اقتدار نظامی نیست، از طرف دیگر صرفاً با نظامی‌گری نمی‌تواند پابرجا بماند؛ هر دوی این‌ها باید مانند دو بال برای یک حرکت هدفمند وجود داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، تعبیر دیگر از تشبیه علما به دژ را حرف داشتن، ایستادن و پاسخگو بودن در برابر دنیا دانست و خاطرنشان کرد: دشمن هدف را در این عرصه‌های علمی و نظامی در بالاترین سطح قرار می‌دهد؛ یعنی اصلاً به عالم خمود و کم علمی که به روز نیست و همان‌طور، به نیروی نظامی کم‌توان، کاری ندارد.

وی تاکید کرد: همه تهاجم، موضع‌گیری و حمله دشمن در برابر نوآوری‌ها، توانمندی‌ها و اقتدارها در دو عرصه علمی و نظامی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه نتایج همکاری‌های حوزه علمیه خراسان و سازمان وظیفه عمومی ناجا را به لحاظ کمّی و کیفی مطلوب توصیف کرد و گفت: نظر من این است که می‌توانیم در یک سطح بالاتر، تعامل مشترک تعلیمی و تربیتی جامع داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، سرباز را یک امانت دانست و با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که روحانیون به عنوان مربی اعزام شوند، افزود: چند ماه خدمت وظیفه، زمان و ظرفیت بسیار بالایی است که باید از آن استفاده شود و به لحاظ بصیرتی، تربیتی و مهارت‌های زندگی و کسب و کار، سرباز را ارتقا دهند که ضرورت آن، تنظیم یک برنامه جامع و جذاب است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اعلام آمادگی این حوزه به منظور تشکیل کارگروه و انجام فعالیت‌های مشترک بر اساس نیازسنجی‌های دقیق و تعیین شبکه مسائل سربازان و نیروهای نظامی، اظهار کرد: نکته مهم در ارتباط با ورود طلاب به میدان‌های مختلف این است که باید آموزش لازم و متناسب را در آن عرصه ببینند که به صورتی دوسویه، بخشی از آن آمادگی را حوزه علمیه در مبلّغ و مربی دینی ایجاد می‌کند و قسمتی را آن نهاد یا سازمان میزبان بر عهده می‌گیرد.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha