جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/همایش بانوی هزاره اسلام

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان با هشدار نسبت به مسئله کاهش جمعیت، گفت: جامعه‌ متأسفانه با تبلیغات و فریب بیگانگان، دچار کاهش جمعیت و پایین آمدن نرخ تولد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، آیت الله سید محمدرضا مدرسی، ظهر امروز در اختتامیه سومین همایش بانوی هزاره اسلام بزرگداشت حضرت خدیجه سلام الله علیها که در سالن شهید عباسپور یزد برگزار شد با برشمردن ابعاد شخصیت نورانی همسر پیامبر اسلام حضرت خدیجه (س)، اظهار داشت: امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام می‌فرماید آن زمان خانه‌ای غیر از خانه پیامبر نبود تا مسلمانان در آن جمع شوند و مدت‌ها سه نفر یعنی پیامبر، حضرت خدیجه و من نماز می‌خواندیم در حالی که مردم می‌آمدند مسخره می‌کردند ولی حضرت خدیجه سلام الله علیها مقاومت می‌کرد.

وی با اشاره به شرایط امروز برای تبلیغ آموزه‌های دینی، ابراز کرد: شما اگر خواسته باشید در شرایط جامعه امروز همه موازین اسلامی را رعایت کنید افرادی هستند که شما را تمسخر کنند و احکام اسلامی و التزام به آن را زیر سوال ببرند اگر چه در یزد این گونه افراد کم هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: در حالی که حضرت خدیجه سلام الله علیها ثروتی افسانه‌ای داشت ولی آن را کنار گذاشت و فدای پیامبر کرد و در راه رسول خدا انفاق کرد.

آیت الله مدرسی خاطر نشان کرد: حضرت خدیجه سلام الله علیها اول ثروتمند مکه به شمار می‌رفت و با آن قدرت مدیریتی که داشت هر روز به ثروتش اضافه می‌شد.

وی افزود: حضرت خدیجه سلام الله علیها بعد از قضیه شعب ابی طالب و نزدیکی‌های وفاتش فقیر شده بود ولی مگر محبت ایشان نسبت به اسلام و رسول خدا و مسلمین کم می‌شد؟ همه را در راه خدا انفاق کرد و چه بسا اگر ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها نبود مسلمان‌ها در شعب ابی طالب تاب نمی‌آوردند.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: گذشتن از مال و مغرور نشدن یکی از نمونه‌های دیگری است که در حضرت خدیجه (س) تبلور یافته بود و ما باید ایشان را اسوه خود قرار دهیم.

آیت الله مدرسی گفت: شخصیت‌های معتبر اجتماعی و دارای مکنت مالی به خواستگاری خدیجه می‌آمدند ولی خدیجه هیچکدام را نپذیرفت و دست رد به سینه آنها زد و چنین همسری را انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: در انتخاب همسر نباید نگاه به مال و عناوین اجتماعی داشت بلکه باید ملاک‌های معنوی و اساسی را در نظر گرفت.

عضو فقهای شورای نگهبان یکی دیگر از خصوصیات حضرت خدیجه سلام الله علیها را فرزندآوری بیان کرد و گفت: حضرت خدیجه سلام الله علیها با همه مشکلات و همه مسئولیت سنگینی که به دوش گرفته بود بعد از ازدواج در فرزندآوری کوتاهی نکرد و در تاریخ نوشته‌اند حدود شش فرزند به دنیا آورد که دو پسر و چهار دختر بودند که در عین حال آسیب‌هایی هم از این راه دید و فرزندانش از دنیا رفتند و باز تحمل کرد.

آیت الله مدرسی مسئله کاهش جمعیت را هشدار داد و افزود: جامعه متأسفانه با تبلیغات و فریب بیگانگان، دچار کاهش جمعیت و پایین آمدن نرخ تولد شده است؛ دشمنان ما هرروز خوشحال می‌شوند که جمعیت مسلمان و به خصوص جمعیت شیعه و مؤکداً جمعیت شیعه ایران اسلامی کاهش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: بنده نمی‌گویم فرزندآوری بی حساب و کتاب باشد، بلکه حتماً تا اندازه‌ای که معقول و مقدور است؛ افزایش جمعیت یکی از مسائل مهم جامعه امروز ماست که خانواده‌ها، پدران و همسران باید دقت کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به آیه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ» توصیه کرد: حتماً والدین و مردم اهتمام به فرزندآوری و نیز تشویق فرزندان به ازدواج داشته باشند و البته این را وظیفه خود بدانند.

آیت الله مدرسی با اشاره به تاریخ زندگانی حضرت خدیجه (س) که سن ایشان را بزرگ‌تر از پیامبر نوشته‌اند، بیان کرد: نکته دیگری که از زندگانی این بانوی گرامی درس بگیریم این است که سن برای ازدواج مهم نیست، ولی اگر شرایط ایجاب کرد، مشکلی ندارد.

وی با نهی افرادی که بی دلیل مجردی را برگزیده‌اند، گفت: اگر فردی ازدواج کرده و ناموفق بوده بخواهد بگوید «من دیگر تا آخر عمر ازدواج نمی‌کنم»؛ در واقع مصداق سخن پیامبر است که «من اعرض عن سنتی فلیس منی» یعنی کسی که اعراض کند از سنت من از من نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: زنان ما باید در راه حق، مستقل باشند و خداوند متعال در قرآن کریم حضرت آسیه سلام الله علیها همسر فرعون را مثال می‌زند که چگونه در حالی که فرعون بت‌پرست بود ولی او یکتاپرستی را برگزید.

آیت الله مدرسی با اشاره به حقوق نوشته شده برای زنان در اعلامیه جهانی حقوق بشر، اظهار داشت: آیا حقوقی که حضرت خدیجه سلام الله علیها برای زن در مقام عمل ابراز کرد و نیز در قرآن آمده است با حقوق نوشته شده در اعلامیه جهانی قابل مقایسه است؟

وی ابراز کرد: حتی می‌توان ادعا کرد و روشن است که بعضی آنچه که غرب مبتلا به آن بود در رابطه با حقوق زن منحط تر از جاهلیت جزیرة العرب بود.

عضو فقهای شورای نگهبان، حقوق زنان غربی را حتی منحط تر از زمان جاهلیت عرب دانست و افزود: حداقل در شبه جزیره جاهلی عرب، مالکیت را برای زن به رسمیت می‌شناختند علیرغم همه فسادهایی که داشتند.

آیت الله مدرسی، بیان کرد: حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از همسری پیامبر یکی از تجار مکه و جزیرة العرب بود، ولی در غرب قبل از اصلاحات برای زن به ویژه زن شوهر دار مالکیت قائل نبودند، در حالی که سردمداران حقوق زن اعلامیه جهانی می‌نویسند و اسلام را متهم می‌کنند که برای زن ارزش قائل نشده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha