پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امیکرون

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تهران به حالت آماده باش کامل در آمد

درجاتی گفت: زمین لرزه‌ای که ساعاتی قبل به وقوع پیوست در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرهای دماوند، رودهن و ۱۳ کیلومتری بوده است. نزدیک‌ترین مرکز استان به این زلزله تهران با ۵۴ کیلومتر فاصله و کرج با ۹۱ کیلومتر فاصله است. با احتمال اینکه این یک پیش لرزه باشد و زمین لرزه شدیدتری داشته باشیم، به نیروها آماده باش را ابلاغ کرده ایم. البته ممکن است شاهد تکرار زمین لرزه هم نباشیم. تا این لحظه از مراکز رودهن، بومهن، کیلان، آبسرد، آبعلی، دماوند و گیلاوند که نزدیک به این زمین لرزه هستند، گزارش تخریب، خسارت و تلفات جانی نداشته ایم.

منبع: خبرنگاران جوان

«نارنجی» به نقشه کرونایی ایران بازگشت

پس از مدت‌ها و با افزایش مبتلایان به کرونا رنگ نارنجی بار دیگر به نقشه‌ی کرونایی کشور بازگشت. بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند. علاوه‌بر آن، شهرستان اردکان از استان یزد در وضعیت نارنجی قرار گرفت. بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، هیچ تغییری در معیارهای رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک انجام نشده است و رنگ‌بندی کماکان صرفاً بر اساس روند بستری انجام می‌شود. افزایش موارد بستری در شرایط شیوع کرونای امیکرون، زنگ خطری جدی برای احتمال شکل‌گیری موج ششم سراسری است. خیز بستری امیکرون در بسیاری از نقاط جهان، حتی کشورهایی که آمار بالایی از تزریق سه نوبت واکسن داشته‌اند، به مراتب از خیز دلتا بلندتر بوده است.

منبع: ایسنا

«رابرت مالی» برای بازگشت آمریکا به برجام شرط گذاشت

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رویترز مدعی شد که بعید است بدون آزادی شهروندان آمریکایی تحت بازداشت در ایران، مذاکرات وین راه به جایی ببرد. اگرچه او تلاش داشت موضع همیشگی واشنگتن را تکرار کند که بر ادعای جدایی این دو مقوله از یکدیگر متمرکز است، با این حال، یک گام فراتر رفت و گفت: آزادی آنها پیش شرط توافق هسته‌ای بود. او در توضیح این ادعا افزود: این دو مقوله از یکدیگر جدا هستند اما برای ما بسیار دشوار است مادامی که چهار آمریکایی از سوی ایران گروگان گرفته شده اند، بازگشت به توافق را تصور کنیم. مالی ادعای خود را اینگونه ادامه داد: بنابراین، اگرچه در پرونده هسته‌ای، مذاکرات غیرمستقیم با ایران را دنبال می‌کنیم، همچنان به طور غیرمستقیم، گفتگوها با آنها را در راستای تضمین آزادی گروگان‌هایمان هم دنبال می‌کنیم. این در حالی است که از هفته گذشته، یک تبعه آمریکایی با حضور مقابل هتل برگزاری مذاکرات وین، دست به اعتصاب غذا زده و با برخورداری از حمایت عده‌ای دیگر، به صراحت توقف گفتگوها و خودداری از رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران را خواستار شده است. جالب آنکه واشنگتن در ابتدا تلاش می‌کرد این ماجرا را تصمیمی فردی القا کند حال آنکه در حال حاضر، با سرمایه گذاری روی این جریان، به دنبال ایجاد انحرافی جدید در روند مذاکرات و کند کردن فرایند حصول نتیجه است.

منبع: مهر

اُمیکرون برای سوت پایان کرونا خیز برداشت

«هانس کلوگه» مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت، پیش‌بینی کرد شیوع سویه اُمیکرون در اروپا آخرین همه‌گیری ویروس کرونا در این قاره باشد. او در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه با بیان آن‌که احتمالاً اُمیکرون آخرین سویه کرونا در اروپا باشد، گفت: «همه‌گیری کرونا با سویه اُمیکرون وارد مرحله جدیدی شده است و می‌تواند تا ماه مارس (فروردین) ۶۰ درصد از مردم اروپا را مبتلا کرده و سپس به همه‌گیری پایان دهد.» این مقام سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت به دلیل توانایی این ویروس برای جهش، باید احتیاط بسیاری داشت و در آخر گفت: «این پیش‌بینی می‌شود و می‌توانیم بپذیریم که اروپا در حال حاضر به سمت پایان همه‌گیری پیش می‌رود.» این در حالی است که به تازگی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که افزایش موارد ابتلاء به ویروس کرونا در قاره اروپا بسیار نگران‌کننده است. همچنین با شیوع سویه جدید کرونا در اروپا و افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، قاره اروپا شاهد اعتراضات مردمی به محدودیت‌های اعمال شده و واکسیناسیون اجباری است. تاکنون مردم کشورهایی، چون «سوئیس، سوئد، هلند، آلمان، بلژیک، فرانسه و مالت و دیگر کشورهای اروپایی» به طرح گذرنامه سلامت و واکسیناسیون اجباری اعتراض کرده و خواهان برداشتن این قانون شده‌اند. هانس کلوگه نیز پیشتر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اگر تدابیری در سراسر اروپا برقرار نشود، تا بهار آینده بیش از نیم میلیون مرگ ثبت خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

یمن جیزان و ابوظبی را به موشک بست

کانال صابرین نیوز بامداد امروز دوشنبه از شنیده شدن صدای ۴ انفجار مهیب در ابوظبی امارات خبر داد. همزمان المیادین اعلام کرد منطقه صنعتی جیزان عربستان هدف حمله موشکی قرار گرفته است. این کانال اعلام کرد که همزمان با شنیده شدن صدای انفجار آژیرهای خطر به صدا درآمدند. همچنین پرواز هواپیماها در فرودگاه ابوظبی متوقف شده است. از سوی دیگر خبرگزاری اماراتی وام این حملات را تأیید کرد و مدعی شد که دو موشک نوع بالستیک را که انصارالله یمن شلیک کرده بود ردگیری و منهدم کرده است. همچنین این خبرگزاری به نقل از وزارت دفاع امارات اعلام کرد حمله موشکی صورت گرفته هیچ تلفات و خساراتی نداشته و بقایای موشک‌های شیک شده پیرامون ابوظبی سقوط کرد. در بیانیه وزارت دفاع امارات آمده است که این کشور" آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است و تمام اقدامات لازم را برای محافظت از این کشور در برابر همه حملات انجام می‌دهد." دوشنبه گذشته نیز در پی حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک امارات، انفجاری در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و یک انفجار دیگر در فرودگاه بین المللی ابوظبی رخ داد که بر اثر آن، سه نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر، شبکه المیادین از اصابت یک فروند موشک نوع بالستیک به منطقه صنعی جیزان عربستان خبر داد. خبرگزاری رسمی عربستان"واس" به نقل از ائتلاف متجاوز سعودی این حمله را تأیید کرد و مدعی شد که در این حمله دو نفر زخمی شده‌اند. ائتلاف متجاوز عربی همچنین مدعی شد که دو پهپاد که از استان الجوف یمن شلیک شدند را رهگیری و ساقط کرده است و نیروهایش یک سکوی پرتاب موشک بالستیک را در استان الجوف یمن که حملات از آنجا صورت گرفته بود، منهدم کردند.

منبع: ایسنا

تبریز دوباره لرزید

زمین لرزه ۴.۳ ریشتری صبح دوشنبه تبریز را لرزاند. زمین‌لرزه ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در ساعت ۰۶:۱۸:۰۳ روز دوشنبه تبریز و باسمنج را لرزاند. عمق این زمین‌لرزه ۱۴ کیلومتری زمین بوده است. نزدیک‌ترین شهرها ۹ کیلومتری باسمنج، ۹ کیلومتری تبریز و ۱۹ کیلومتری سردرود است. گفتنی است، ساعت هشت صبح دیروز یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر تبریز و اطراف را لرزاند.

منبع: ایسنا

مسافر مخفی شده در محفظه چرخ هواپیما زنده به هلند رسید

پلیس هلند اعلام کرد یک مسافر قاچاق را پیدا کرده که در قسمت چرخ جلوی یک هواپیمای باربری مخفی شده بود و زنده به مقصد رسید. این هواپیما از آفریقای جنوبی پرواز کرده و در فرودگاه "شیپخول" آمستردام بر زمین نشسته بود. مسافران قاچاق هواپیماها معمولاً به‌خاطر سرما و کمبود اکسیژن در ارتفاع زیاد، جان سالم به در نمی‌برند. خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی پلیس نظامی هلند می‌گوید: این مرد که در قسمت چرخ‌های جلو هواپیما زنده یافت شده، به بیمارستان منتقل شده و حال عمومی‌اش مساعد است. شگفت‌آور است که او هنوز زنده است. پلیس هلند ملیت و سن این فرد را اعلام نکرده است. پروازهای ژوهانسبورگ-آمستردام حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد و هواپیماهای باربری معمولاً یک توقف نیز در نایروبی، پایتخت کنیا دارند. به گزارش نشریه ایندیپندنت، بنا به گزارش‌های هوانوردی، تنها پرواز "کارگولوکس" از ژوهانسبورگ به مقصد فرودگاه شیپخول، یک توقف در نایروبی داشته اما معلوم نیست فرد مذکور در آفریقای جنوبی وارد هواپیما شده یا در کنیا.

منبع: ایسنا

دانشمند ایرانی جایزه انجمن پژوهش‌های علمی هلند را گرفت

علیرضا مشاقی طبری، پزشک و دانشمند ایرانی و مؤسس مرکز پژوهش‌های ژنومی دانشگاه لایدن هلند برنده جایزه پنجاه هزار یورویی انجمن پژوهش‌های علمی هلند (NWO) شد. این جایزه به خاطر ایده ساخت دارو برای سرطان پروستات پیشرفته و مقاوم به درمان به وی تعلق گرفت. پروفسور علیرضا مشاقی طبری، استاد دانشگاه لایدن هلند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولید دارو برای پروتئین‌های نامنظم و عامل بیماری‌های مقاوم به درمان، شاید یک مأموریت و مسئله غیرممکن به نظر برسد، اما تیم پژوهشی ما رهیافت نوینی را جهت حل این مسئله اتخاذ کرده است. پروژه ما توسط NWO در مسابقه‌ای که تحقیقات کنجکاوی محور و جسورانه (Open Competition ENW) را تشویق می‌کند، برنده شد. وی توضیح داد: فرآیندهای بیولوژی در بدن انسان ازجمله رشد و متابولیسم، حرکت اندام‌ها و پاسخ ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا عموماً توسط پروتئین‌ها انجام می‌شود. یک پروتئین برای انجام وظیفه، معمولاً باید به شکل خاصی تا شود تا ساختار هندسی مشخصی داشته باشد. داروسازان از این اصل برای طراحی داروها استفاده می‌کنند. داروها طوری طراحی می‌شوند تا با شکل مشخصی از پروتئین مطابقت داشته باشند و به آن متصل شوند. تنها یک مشکل در این رویکرد وجود دارد؛ اگر پروتئین ساختاری نداشته باشد و نامنظم باشد، چه؟:دکتر مشاقی تصریح کرد: نزدیک به یک سوم پروتئین‌های ما نامنظم و یا دارای ناحیه‌ای نامنظم هستند. آنها ظاهراً هیچ ساختاری ندارند و بسیار پویا هستند. برای این پروتئین‌ها، ما به یک رویکرد اساسی جدید نیاز داریم. بیشتر داروهای ما برای نواحی منظم طراحی شده‌اند و برای آن دسته از داروهای کمیاب که ناحیه بی نظم را هدف قرار می‌دهند، ما هیچ ایده‌ای از نحوه عملکرد دارو نداریم. مدیرگروه بیوفیزیک پزشکی و مهندسی زیستی در مرکز پژوهش‌های دارویی لایدن، ادامه داد: هیچ دارویی برای سرکوب پروتئین‌های نامنظم وجود ندارد. ناحیه بی نظم پروتئین اغلب برهمکنش پیچیده‌ای با سایر پروتئین‌های سلولی ایجاد می‌کند که بسیار مهم است. به همین دلیل، آنها می‌توانند در انواع مختلف بیماری‌ها مانند دیستروفی عضلانی و انواع مختلف سرطان نقش داشته باشند. از جمله مهمترین این سرطان‌ها می‌توان به سرطان پروستات اشاره کرد که رشد آن وابسته به گیرنده هورمون آندروژن است. ایده دانشمند ایرانی که جایزه انجمن پژوهش‌های علمی هلند به آن تعلق گرفتدکتر مشاقی افزود: گیرنده هورمون آندروژن پروتئینی است که بیش از نیمی از این پروتئین نامنظم و بدون ساختار است. در مراحل اولیه سرطان پروستات، هورمون تستوسترون به قسمت منظم پروتئین متصل می‌شود و در آنجا رشد سرطان را تحریک می‌کند. بنابراین داروهای فعلی این قسمت منظم را هدف قرار می‌دهند و به آن متصل می‌شوند، جایی که رشد را مسدود می‌کنند. با این حال، در سرطان پیشرفته پروستات، سلول‌های سرطانی پروتئین‌های گیرنده‌ای تولید می‌کنند که فاقد بخش منظم هستند. این به این معنی است که داروها دیگر نمی‌توانند به پروتئین متصل شوند و گیرنده آندروژن رشد سرطان را بدون مزاحمت هدایت می‌کند؛ در حالی که داروها قادر به سرکوب آن نیستند. این استاد و پژوهشگر وابسته به دانشگاه هاروارد آمریکا، خاطرنشان کرد: رویکردهای فعلی ناکافی است. رویکردهای تجربی و محاسباتی مورد استفاده در حال حاضر برای مطالعه پروتئین‌های نامنظم مناسب نیستند. حتی پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های محاسباتی مانند رویکرد هوش مصنوعی گوگل (alpha-fold) نیز قادر به حل مساله ساختار پروتئین‌های بی‌نظم نیست. به همین دلیل، تیم تحقیقاتی ما با یک راه حل میان رشته‌ای برای این مساله، کار تحقیقاتی انجام داده است که ترکیبی از فناوری‌های محاسباتی و آزمایشگاهی جدید است. با کمک این روش‌ها می‌توان ابتدا پویایی این زنجیره‌ها را درک کرد و سپس راهی پیدا کرد تا دینامیک نامطلوب را به پویایی مطلوب تبدیل کرد. به عبارت دیگر این رویکرد جدید به دنبال یافتن نظم در هرج و مرج است. مؤسس مرکز پژوهش‌های ژنومی دانشگاه لایدن هلند، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل از ماشین‌های زیستی پیچیده به نام "چاپرون مولکولی" الهام گرفته شده است که این مولکول‌ها در سلول‌های ما با گرفتن یک زنجیره پروتئینی تاشو با زائده‌هایشان یا محصور کردن آن، دینامیک کل زنجیره را تنظیم می‌کنند. با الهام از طبیعت و تقلید آن ما می‌توانیم پس از یافتن نظم در این پروتئین‌های بی‌نظم، "چاپرون‌های مولکولی" مصنوعی بسازیم که بتوانند توپولوژی پروتئین را کنترل کنند. این چاپرون‌های مصنوعی می‌توانند به‌عنوان نوع جدیدی از داروها عمل کنند که توپولوژی بد را سرکوب و یک نوع خوب را ترویج می‌کنند. در صورت موفقیت، می‌توانیم رویکرد خود را در مورد بسیاری از پروتئین‌های بی‌نظم دیگر که در انواع بیماری‌ها دخیل هستند، اعمال کنیم.پروفسور علیرضا مشاقی، استاد دانشگاه لایدن هلند و مدیر گروه مهندسی زیستی در مؤسسه پژوهش‌های دارویی لایدن در زمینه بیماری‌های ناشی از بدتاخوردگی پروتئین‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های عصبی عضلانی و نیز ساخت اندام تراشه برای مطالعه بیماری‌های ویروسی و ایمنی پژوهش می‌کند. مشاقی پس از گذراندن دوره دبیرستان وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و به عنوان اولین دانشجوی تحصیلات همزمان کشور مدرک دکترای پزشکی و لیسانس و فوق لیسانس خود را در همین دانشگاه و در رشته شیمی و بیوفیزیک گرفت. سپس در دانشگاه صنعتی شریف در دوره کارشناسی ارشد فیزیک تحصیل کرد. وی در سال ۲۰۰۸ میلادی دوره پست مستر را در دانشگاه فدرال زوریخ (ETH) در رشته مهندسی مواد به پایان رساند و موفق به اخذ مدرک دکتری با درجه ممتاز در رشته علوم نانو و فیزیک از دانشگاه صنعتی دلفت شد. وی همچنین در دانشکده پزشکی هاروارد دوره فلوشیپ چشم پزشکی را به پایان برد. مشاقی در دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه هاروارد، دانشگاه ام ای تی، دانشگاه استنفورد و دانشگاه تهران تدریس و پژوهش کرده است. وی به‌ویژه در جهت رشد پژوهش و آموزش میان رشته‌ای در ایران بسیار فعال بوده و قانون تحصیلات همزمان آموزش عالی ایران به همت وی تدوین و تصویب شده است. پروفسور مشاقی به عنوان محقق و دانشمندی برجسته برنده جایزه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری سازمان پژوهش‌های ملی هلند برای پژوهش‌های تک‌سلولی بر روی سرطان و نیز جایزه ۳۰۰ هزار دلاری مرکز دیستروفی عضلانی آمریکا شده است. وی در سال ۲۰۱۸، به خاطر پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و تک‌مولکولی به عنوان کاشف سال انتخاب شد. یک تیم پژوهشی بین‌المللی به سرپرستی این دانشمند ایرانی موفق به حل مساله توپولوژی پروتئین‌ها پس از حدود نیم قرن شد.

منبع: ایسنا

سفارت آمریکا بغداد را تخلیه کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز، در خبری فوری اعلام کرد، سفارت آمریکا در عراق تصمیم گرفته است تا وسایل و دفاتر خود را به فروش برساند. هنوز جزئیات این خبر و دلایل این مسئله منتشر نشده است. تحرکات آمریکا در عراق و سوریه در روزهای اخیر بسیار مشکوک شده است. در اولین مورد به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد حملاتی صورت گرفت و به مقاومت عراق منتسب شد اما گروه‌های مقاومت عراق هرگونه حمله به این سفارتخانه را تکذیب کردند و ان را نقشه‌ای با هدف متهم کردن حشد شعبی دانستند. از سوی دیگر تروریست‌های داعش به زندانی در الحسکه حمله کردند و یک عضو پارلمان سوریه اعلام کرد که اطلاعات آمریکا در پشت این حمله قرار گرفته است. مسئله دیگر نیز این است که در روزهای اخیر تحرکات زیادی برای فعال کردن تروریست‌ها با عناوین دیگر در عراق صورت گرفته است.

منبع: مهر

آمریکا برای نجات سعودی‌ها دست به کار شد

واشنگتن پس از اینکه عجز و ناتوانی متحدانش در نبرد مارب را مشاهده کرد، خود به طور مستقیم وارد نبرد مارب شده است به این امید که فتح این شهر راهبردی به دست نیروهای صنعا را به تأخیر اندازد. تجاوز به یمن از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) به سرکردگی عربستان و با ایجاد یک ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن و دولت وی آغاز شد. در این میان از روز نخست، نقش آمریکا به عنوان حامی اصلی و به عبارتی عضو اصلی ائتلاف متجاوزان بسیار پررنگ بوده است. به طوری که مسئولان یمنی بارها بر آمریکایی بودن این جنگ تاکید کردند و این کشور را مسئول جنایت‌های عربستان و امارات در یمن می‌دانند. آمریکا این جنگ را مانند دیگر جنگ‌ها فرصتی برای فروش سلاح و مهمات و بهبود وضعیت اقتصادی خود از طریق باج گیری از کشورهای عربی از جمله عربستان می‌دانست. کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا به متجاوزان ادامه داشت تا زمانی که خبر حضور مستقیم نظامیان آمریکایی در کنار نظامیان سعودی منتشر شد. شکست خفت بار عوامل آمریکا در یمن باعث شد این کشور برای بالابردن روحیه فروریخته آنها، پس از ناکامی در تحقق اهداف تجاوز، به صورت مستقیم وارد جنگ شود. در این راستا، اواخر سال ۹۶ یک تیم چند ده نفری از نیروی گرین برت به مرز عربستان سعودی با یمن رفتند. آمریکا به دنبال فتوحات گسترده نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب و پس از اینکه عوامل و متحدان آن نتوانستند در برابر نیروهای صنعا کاری از پیش ببرند، خود مستقیم وارد نبرد مأرب شده است تا شاید فتح این شهر راهبردی به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به تأخیر بیندازدآمریکا به دنبال فتوحات گسترده نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب و پس از اینکه عوامل و متحدان آن نتوانستند در برابر نیروهای صنعا کاری از پیش ببرند، خود مستقیم وارد نبرد مأرب شده است تا شاید فتح این شهر راهبردی به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به تأخیر بیندازد. آمریکا پس از اینکه طی سالهای گذشته حمایت همه جانبه ای از ائتلاف سعودی و امارات به عمل آورد، به طور مستقیم وارد جنگ در مارب یمن شده است که این نشانه ناتوانی واشنگتن در تسلیم کردن مذاکره کننده یمنی و تأکیدی بر در تنگنا قرار گرفتن متحدانش است که خود مجبور به وارد کردن نیروهای ویژه در مارب به منظور تغییر موازنه و ممانعت از ادامه پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شده است. مشارکت نظامی آمریکا در جنگ علیه یمن موضوع بحث نیست بویژه آنکه صنعاء از ابتدا اعتقاد داشت این جنگ از آغاز اعلام آن در بهار ۲۰۱۵، یک جنگ با اهداف آمریکایی بود و کسی که تا به امروز مانع پایان آن شده آمریکاست زیرا به نتایج دلخواهش نرسیده است. آمریکا قبل از روی کار آمدن «جو بایدن» اعتراف کرد که با حمایت‌های لجستیک، فنی و اطلاعاتی، بروزرسانی بانک اهداف، سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها بعلاوه حضور کارشناسان نظامی در مرزهای سعودی و یمن و نیز اتاق عملیات، در جنگ یمن مشارکت غیرمستقیم دارد. خبری که شبکه آمریکایی «الحره» به نقل از یکی از مقامات ارشد پنتاگون اعلام کرد مبنی بر آنکه نیروهای ویژه آمریکا در نبردهای جاری در یمن برای پشتیبانی از ائتلاف سعودی مشارکت دارند؛ اقراری علنی است که بیشتر از یک پیام دارد شاید مهمترین این پیام‌ها آن باشد که تحولات میدانی، ورود مستقیم آمریکا به جنگ یمن در کنار متحدانش را تحمیل کرده باشد. در زمانی که این جنگ به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده واشنگتن تخمین زده که متحدانش و در رأس آنها ریاض وارد روند فروپاشی سریع شده‌اند. این از اهمیت نبرد مأرب حکایت دارد. از نظر سیاسی این اقدام آمریکا نشان دهنده شکست دولت فعلی این کشور مانند دولت‌های قبلی در تسلیم اراده مذاکره‌کننده یمنی علیرغم تمام فشارها در ماههای اخیر است. علاوه بر این آمریکا دیگر نمی‌تواند موضع و عملکرد خود را با ادعای میانجیگری پوشش دهد یا خود را داعی صلح نشان دهند. آنچه مسلم است این است که بغرنج شدن وضعیت میدانی نیروهای ائتلاف سعودی، واشنگتن و تل‌آویو را بر آن داشت که برای توقف این روند وارد عمل شوند و فتح مارب به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به تأخیر بیندازند. واشنگتن در باتلاقی فرو می‌رود که متحدانش در آن غرق شده اند به ویژه که اگر رهبران صنعا تصمیم به توسعه دامنه واکنش خود بگیرند و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار دهندواشنگتن در باتلاقی فرو می‌رود که متحدانش در آن غرق شده اند به ویژه که اگر رهبران صنعا تصمیم به توسعه دامنه واکنش خود بگیرند و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند. ناظران امور بر این باورند که هدف از ورود آمریکا به جنگ مأرب با نیروهای ویژه خود، به تغییر موازنه اوضاع به نفع متجاوزان مربوط می‌شود تا خواسته آمریکا در میز مذاکرات را برآورده سازد. به هر حال آنچه می‌توان گفت این است که برای همگان ماهیت نقش آمریکا در مدیریت جنگ یمن محرز شده است. دیگر آمریکا نمی‌تواند خود را داعی صلح معرفی کند. هنگامی که یک جنگنده نیروی هوایی عربستان از پایگاه نظامی در جنوب عربستان بلند می‌شود می‌توان نقش آمریکا را به وضوح مشاهده کرد. این نقش تنها محدود به خود هواپیما و یا بمب‌هایی که این جنگنده‌ها حمل می‌کنند، نمی‌شود و به مراتب بیش از آن است. خلبانان نیروی هوایی عربستان و فرماندهان ارتش این کشور از آموزش نظامی آمریکا بهره می‌برند. در کنار آن مشاوره نظامی صدها کارشناس نظامی آمریکا را باید مورد توجه قرار داد. در کنار آن فروش جنگ افزار را نباید فراموش کرد. با این همه اینکه آمریکا مستقیم وارد جنگ مأرب می‌شود نشان از اهمیت راهبردی مارب از یکسو و فروپاشی متحدان آمریکا از سوی دیگر دارد که سبب شده است خود آمریکا به طور مستقیم وارد عمل شود.

منبع: مهر

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بازداشت شد

در پی گزارشات متعدد واصله از سوی شهروندان سیستان وبلوچستان به ویژه مردم فهیم و بصیر جنوب استان، رسیدگی به پرونده شکایات و تخلفات احتمالی عبدالرحیم کردی؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به قید فوریت در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این گزارش؛ پس از بررسی و کارشناسی از پرونده‌های موجود در سازمان منطقه آزاد چابهار، وجود برخی تخلفات عمده و کلان تشخیص داده شد که با دستور و ورود جدی دادستان جهادی و انقلابی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار احضار و هم اکنون در بازداشت موقت است. در پایان این گزارش آمده است: اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

منبع: مهر

کاروان لجستیک نیروهای تروریست آمریکایی در عراق هدف قرار گرفت

منابع رسانه‌ای درعراق امروز یکشنبه اعلام کردند که یک کاروان لجستیک از نیروهای تروریست آمریکایی در استان بابل واقع در این کشور هدف قرار گرفت. تا کنون جزئیات بیشتری در این خصوص مخابره نشده است. بر اساس این گزارش، تاکنون هیچ فرد یا گروهی گروهی مسئولیت هدف قرار دادن این کاروان لجستیک نظامیان ایالات متحده آمریکا در استان بابل را برعهده نگرفته است. گفتنی است، طی ماه‌های اخیر، کاروان‌های لجستیک اشغالگران آمریکایی بارها در نقاط مختلف عراق هدف قرار گرفته اند.

منبع: مهر

داعش مسئولیت انفجار هرات را برعهده گرفت

گروهک داعش مسئولیت انفجار تروریستی شنبه شب در شهر هرات را برعهده گرفت. این انفجار زمانی به وقوع پیوست که یک دستگاه مینی بوس حامل غیرنظامیان در محله «حاجی عباس» از توابع حوزه دوازدهم امنیتی شهرهرات هدف انفجارمین مغناطیسی قرارگرفت. درپی وقوع این انفجار، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، مجروحانی را که وضعیت جسمی آن‌ها وخیم بود برای درمان به ایران منتقل کرد.

منبع: شبکه خبر

زمین لرزه تهران را لرزاند

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر تهران را لرزاند. زمین لرزه ۳.۶ ریشتری مرزهای تهران و مازندارن را لرزاند. بزرگی: ۳.۶ محل وقوع: مرز استان‌های تهران و مازندران - حوالی رودهنتاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۱۱/۰۳، ۲۱:۳۴:۳۳ طول جغرافیایی: ۵۱.۹۹ عرض جغرافیایی: ۳۵.۷۹ عمق زمین‌لرزه: ۱۲ کیلومترنزدیک‌ترین شهرها: ۱۰ کیلومتری رودهن (تهران) ۱۰ کیلومتری دماوند (تهران) ۱۳ کیلومتری بومهن (تهران) نزدیکترین مراکز استان: ۵۴ کیلومتری تهران

منبع: شبکه خبر

حق رأی ایران در سازمان ملل احیا شد

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل تأیید کرد بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده است و به محض وصول در نیویورک؛ حق رأی کشورمان باید طبیعتاً در آغاز هفته [دوشنبه] بازگردد. کره جنوبی ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است.

منبع: شبکه خبر

خانواده دیپلمات‌های آمریکایی از اوکراین خارج شدند

رسانه‌های آمریکایی یکشنبه شب به وقت محلی اعلام کردند وزارت امور خارجه آمریکا مجوز خروج خانواده‌های دیپلمات‌ها و کارکنان غیرضروری سفارت واشنگتن در کی یف را صادر کرد. بر اساس گزارش‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا دستور داد خانواده‌های همه دیپلمات‌های آمریکایی در اوکراین این کشور را ترک کنند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود مدعی شده است علت صدور این دستور، "تهدید اقدام نظامی روسیه" علیه اوکراین است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود با تکرار ادعاهای افزایش اقدام نظامی روسیه از شهروندان آمریکایی خواسته است به این دلیل و همچنین مسائل مربوط به بیماری کووید -۱۹ از سفر به اوکراین خودداری کنند. رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات وزارت خارجه کشورشان تاکید کردند که سفارت کی یف باز خواهد ماند. پیش از این، شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از مقامات آگاه آمریکایی اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور به خانواده‌های دیپلمات‌های آمریکایی در اوکراین دستور داده است تا روز دوشنبه از این کشور خارج شوند. فاکس نیوز روز شنبه به وقت محلی گزارش داد انتظار می‌رود هفته آینده میلادی وزارت خارجه آمریکا از سایر شهروندان آمریکایی حاضر در اوکراین بخواهد تا قبل از توقف پروازها در اوکراین، با پروازهای شرکت‌های هواپیمایی این کشور را ترک کنند. شبکه خبری سی ان ان نیز اعلام کردهع بود سفارت آمریکا در اوکراین از وزارت خارجه این کشور خواسته است تا مجوز خروج تمامی کارکنان غیرضروری و خانواده‌های آنها را از کی یف صادر کند. این شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: "ما در صورت بدتر شدن وضعیت امنیتی اوکراین، مانند همیشه برنامه ریزی دقیق اضطراری را انجام خواهیم داد." یک منبع نزدیک به دولت اوکراین نیز به سی ان ان گفته بود که آمریکا به کی یف اعلام کرده است احتمالاً از فردا (دوشنبه) "تخلیه خانواده‌های دیپلمات‌های آمریکا از اوکراین" را آغاز خواهد کرد. این منبع افزود: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در این مورد گفت و گو کرده و به او گفته است که چنین اقدام چشمگیری از سوی آمریکا، یک "واکنش افراطی" خواهد بود. وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این بالاترین سطح هشدار سفر را برای اوکراین در ارتباط با شیوع کرونا صادر کرده و با توصیه به اوکراینی‌ها برای سفر نکردن به اوکراین از آنها خواسته است به اخبار مربوط به حمله احتمالی روسیه به اوکراین توجه کنند. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برنامه‌ای برای خروج شهروندانش از اوکراین درصورت لزوم دارد، افزود که ما درحال حاضر هشدار سطح ۴ در مورد ویروس کرونا را برای اوکراین صادر کرده ایم و به شهروندان آمریکایی در مورد احتمال حمله نظامی روسیه در اوکراین آگاهی داده ایم. سخنگوی کاخ سفید ادامه داد ما برنامه ریزی دقیق اضطراری را انجام می‌دهیم، همانطور که همیشه در هر وضعیت امنیتی در کشورهای مختلف جهان این کار را انجام می‌دهیم. وزارت امور خارجه آمریکا این ارزیابی را انجام می‌دهد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا با لحنی شدیدتر روسیه را تهدید کرد و هشدار داد اگر یک نیروی روسیه به شکلی خصمانه وارد اوکراین شود، واکنشی سریع، شدید و متحد از سوی ما و اروپا به دنبال خواهد داشت. بلینکن همچنین در مصاحبه با شبکه‌های مختلف تلویزیونی آمریکا از عدم تمایل دولت جو بایدن به اعمال تحریم‌های پیشگیرانه علیه روسیه، علیرغم درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از آمریکا و متحدانش برای مجازات روسیه به دلیل استقرار نیرو در نزدیکی مرزهای این کشور، دفاع کرد. وی گفت: هدف تحریم‌ها بازدارندگی روسیه از تهاجم است. بنابراین اگر این تحریم‌ها اکنون وضع شوند، اثر بازدارندگی خود را از دست خواهند داد. وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد همه اقدامات ما از جمله ایجاد جبهه یکپارچه با اروپا و پیامدهای عظیم برای روسیه، به گونه‌ای طراحی شده است که در محاسبات (ولادیمیر) پوتین رئیس جمهور روسیه به حساب آیند و آنها را از اقدام تهاجمی باز داشته و منصرف کند، اگرچه ما همزمان دیپلماسی را دنبال می‌کنیم.

منبع: ایرنا

اعتراضات در بروکسل به خشونت کشیده شد

معترضان به قرنطینه و تمهیدات کرونایی در بروکسل روز یکشنبه با پلیس درگیر شده و به ساختمان دفتر مرکزی سرویس اقدام خارجی اروپا حمله کرده و به آن آسیب زدند. معترضان سعی کردند با استفاده از سنگ و چوب وارد دفتر مرکزی سرویس اقدام خارجی اروپا در پایتخت بلژیک شوند. جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اورپا حمله به دفتر مرکزی سرویس اقدام خارجی اروپا را محکوم کرده است. وی در حساب توییتری خود نوشت: تخریب و خشونت بی‌معنی در تظاهرات امروز بروکسل را به شدت محکوم می‌کنم. استفانو سانینو دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، از افسران پلیس برای "حفاظت از ساختمان سرویس اقدام خارجی اروپا در برابر یک حمله شرم آور و نفرت انگیز" تشکر کرد. تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهند که انبوهی از تظاهرکنندگان در خیابان‌های بروکسل با داشتن پرچم درحال شعار دادن هستند. برخی از معترضان با پلیس درگیر می‌شوند و از سوی دیگر پلیس سعی می‌کند با گاز اشک آور با تظاهرکنندگان مقابله کند. برخی دیگر از تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که تعدادی از معترضان اقدام به آتش زدن پرچم اتحادیه اروپا می‌کنند. روز شنبه نیز سایر شهرهای کشورهای اروپایی شاهد اعتراضات به تمهیدات کرونایی بودند. هزاران نفر روز شنبه با تجمع در پایتخت کشورهای اروپایی به گذرنامه واکسن کرونا و اعمال سایر محدودیت‌های دولت‌ها برای پیشگیری از همه گیری این ویروس اعتراض کردند. تظاهرات ضد محدودیت‌های کرونا و الزامات دشواری که روز به روز توسط دولت‌ها اعمال می‌شود در آتن، هلسینکی، لندن، پاریس و استکهلم برگزار شد. صدها نفر در پاریس دست به اعتراض زدند زیرا قرار است از روز دوشنبه ارائه کارت تزریق واکسن کرونا در فرانسه اجرایی شود و افرادی که تا کنون واکسن دریافت نکرده‌اند با محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت سفر با پروازهای داخلی و حضور در رویدادهای ورزشی، بارها، سینماها و سایر مکان‌های تفریحی مواجه خواهند شد. در سوئد نیز که برای شرکت در رویدادهای داخلی با بیش از ۵۰ نفر، گواهی واکسن مورد نیاز است، حدود سه هزار تظاهرکننده در مرکز استکهلم دست به اعتراض زدند و در میدان اصلی شهر که برای جنبش‌های آزادی سازماندهی شده بود، تجمع کردند. حدود یک هزار تن نیز در گوتبورگ دومین شهر بزرگ سوئد تظاهرات مشابه برگزار کردند. گذرنامه واکسن نوع جدیدی از گذرنامه است که با استفاده از آن کشورها وضعیت گردشگران و مسافران خارجی را بررسی و اجازه ورود صادر می‌کنند.

منبع: ایرنا

دومین محموله سلاح آمریکا وارد اوکراین شد

آمریکا اعلام کرده است که در میان نگرانی‌ها از حضور ده‌ها هزار نیروی روسیه در مرزهای اوکراین به حمایت از کی یف ادامه خواهد داد. وزیر دفاع اوکراین در حساب توییتری خود نوشت: دومین محموله ۸۰ تنی برای تحکیم توانایی‌های دفاعی اوکراین را از دوستان آمریکایی دریافت کردیم. این پایان کار نیست. آمریکا روز گذشته نیز یک محموله ۹۰ تنی سلاح و مهمات را به اوکراین ارسال کرده بود. قرار است آمریکا چندین محموله تسلیحاتی به اوکراین بفرستد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آن را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ تأیید کرد. سال گذشته، آمریکا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است. برخی دیگر از کشورها روند انتقال سلاح به اوکراین را آغاز کرده‌اند. روز دوشنبه انگلیس اعلام کرد سلاح‌های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای ارائه آموزش‌های لازم به این کشور اعزام می‌کند. انگلیس در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد. غرب روسیه را متهم به دخالت در اوضاع داخلی اوکراین کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می‌کند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است. روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد. منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تأسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

منبع: ایرنا

رئیس جمهور ارمنستان استعفا کرد

آرمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت رسمی خود استعفا کرد. سرکیسیان سال گذشته بر سر چند موضوع از جمله برکناری رئیس نیروهای مسلح، با نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور دچار اختلافاتی شد. وی سال ۲۰۱۸ و با کسب ۹۰ درصد آرای قانونگذاران مجلس ملی توانست به مقام ریاست جمهوری ارمنستان برسد، اما او اکنون تقریباً چهار سال پس از منصوب شدن و سه سال مانده به پایان دوره ریاست جمهوری خود، از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha