جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/ آیت الله مصباح یزدی در کنار همه دغدغه‌ها یکی از آن اموری که احساس مسئولیت کردند، مباحث عقلانی حوزه‌های علمیه بود. اخلاق و معنویت و مباحث قرآنی و علوم عقلی سه دغدغه ایشان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی در همایش و رونمایی از اولین نقشه جامع عرفان نظری که به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این مؤسسه برگزار شد، گفت: امروز به برکت خون‌هایی که برای استقلال کشور ریخته شده، ظرفیت علمی بسیار خوبی برای مراکز علمی کشور ایجاد شده و باید قدردان این خون‌ها باشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: چرا که به برکت همین خون‌ها نظامی مستقر شد که اگر روحانیت وظیفه خودش را به خوبی در عرصه‌های مختلف نشر و تعلیم فکری جامعه و نیازهای نظام انجام دهد، به خوبی از این ظرفیت مهم استقبال می‌شود و این نعمت ارزشمندی است که نصیب روحانیت شده است.

وی بیان داشت: الان در عرصه بین‌الملل هم شاهد هستیم که ارائه نظرات دینی و اسلامی حتی به وسیله دشمنان به صورت‌های مختلف ایجاد شده است و لذا این فرصتی برای نظام و حوزه شده تا معارف دینی را به جهان نشر بدهند و این امر نیز مسئولیت حوزه را دو چندان کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به دغدغه آیت الله مصباح یزدی، به مباحث عقلی و عرفان اشاره کرد و اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی در کنار همه دغدغه‌ها یکی از آن اموری که احساس مسئولیت کردند، مباحث عقلانی حوزه‌های علمیه بود. اخلاق و معنویت و مباحث قرآنی و علوم عقلی سه دغدغه ایشان بود و به دلیل اهمیتی که برای این موارد قائل بودند از زمان راه اندازی این مؤسسه برای هر یک از موارد گروه تشکیل دادند و انواع فعالیت‌های مختلف همراه با نوآوری و آینده‌نگری را طرح و ایده را بیان و نهادسازی کردند و از جمله با اینکه گروه فلسفه دارای محققان قوی بود و هست بحث دایرةالمعارف علوم عقلی را از گذشته مطرح و ایده آن را بیان کردند و حتی در جلسات حضور می‌یافتند تا سبب تقویت فعالیت‌ها شوند.

آیت الله رجبی گفت: پرداختن به این مباحث، که بعضی افراد وقتی شنیده بودند قرار بود نوشته شود، معتقد بودند این کار نشدنی است و از ناامیدی سخن می‌گفتند، ولی با حمایت آیت الله مصباح یزدی این درخت تنومند شد و حتی سبب تعجب آن افراد ناامید هم گردید.

وی جایگاه دایرةالمعارف را بسیار ویژه دانست و گفت: شاید بسیاری از معارفی که در قالب‌های دیگر ارائه کنیم، تعداد محدودی از آن استفاده کنند، ولی این کار وقتی از طریق دایرة المعارف انجام می‌شود، اهمیت آن دو چندان می‌شود و افراد خود را ناچار به رجوع می‌دادند و همچنین دایرةالمعارف، معرفی تراث شیعه است. در هر مقاله‌ای ده‌ها مقاله از تراث معرفی می‌شود. این خصوصیات و ویژگی مهم دایره‌المعارف را دو چندان کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه، اظهار داشت: بسیاری از نقدهایی که به نظرات دیگر داریم در دایرة المعارف به عنوان مقاله علمی ارائه می‌شود.

آیت الله رجبی با بیان اینکه تفکر عقلانی شیعه در سایه مکتب‌ها در سایه همین دائرةالمعارف ارائه می‌شود، گفت: بنده از موقعی که در این مؤسسه بودم و طرح پژوهشی و آئین نامه‌هایی که شروع شد و در جریان آن بوده‌ام، همه نشان از اتقان کار مباحث عقلانی است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: محققین که در اینجا مشغول هستند در کار خود مسلط و تبحر دارند در کنار آن کمیته‌هایی وجود دارد که در حوزه خود سرآمد می‌باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، اظهار داشت: این نشان از حمایت مرحوم آیت الله مصباح یزدی است. ایشان ما را به اخلاص دعوت می‌کردند و همین مسئله موجب این کار بزرگ شده است.

آیت الله رجبی گفت: اگر چنین دایرة المعارفی به صورتی متقن رونمایی شد نقشه راه آن هم اصطلاح نامه‌ها است، افزود: نوشتن این اصطلاح نامه خدمت به حوزه است و خدا را شاکریم که این هدیه را به ما عنایت کرده و مرحوم مصباح یزدی سبب شکل‌گیری این مؤسسه شد که امروز شاهد رونمایی از کار بزرگی یعنی مراسم رونمایی از اصطلاح نامه جامع عرفان نظری هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha