جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا رمضانی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: مساله مهدویت همواره از دغدغه های فکری و مطالعاتی من بوده. زمانی که در کرج بودم، در جلسات ماهانه، مقوله انتظار را بررسی می کردیم، دغدغه هایی داشتم و با تجربیات زندگی در غرب، دغدغه های من افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی در جمع اعضای هیئت علمی مؤسسه آینده روشن، اظهار داشت: مساله مهدویت همواره از دغدغه‌های فکری و مطالعاتی من بوده. زمانی که در کرج بودم، در جلسات ماهانه، مقوله انتظار را بررسی می‌کردیم، دغدغه‌هایی داشتم و با تجربیات زندگی در غرب، دغدغه‌های من افزایش یافت.

* خلأ جدّی در تبیین فرهنگ مهدویت در غرب وجود دارد

وی با بیان اینکه امروزه خلأ جدّی در تبیین فرهنگ مهدویت در غرب وجود دارد، افزود: اطلاعاتی که برخی آقایان درباره این موضوع دارند تخصصی نیست اما کار شما در ابعاد مختلف تخصصی و ارزشمند است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در بیان ارائه پیشنهادی گفت: مناسب است برای تبیین موضوع "رحمت و مقاومت در حاکمیت حضرت مهدی (عج) " شماره‌ای از فصلنامه اختصاص داده شود، همایشی برگزار شود و می‌توان فراخوانی با این عنوان برای دکترین مهدویت داشت. چون دو واژه رحمت و مقاومت، تحریف شده است. برخی رحمت را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که مقاومت در آن وجود ندارد. در حالی که رحمت، اصل قرآنی و پذیرفته شده است و راز بعثت همین بوده است. همچنین مدیریت پیامبر (ص) نیز بر پایه رحمت بود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر غربی‌ها مقاومت را به معنای تحریف شده آن معرفی می‌کنند. چون در تاریخ، مستشرقین خشونت در اسلام را برجسته و مطرح کنند و مستمسک آنان آیات قتال بوده است. لذا جا دارد محققین مؤسسه آینده روشن درباره این موضوع به صورت تخصصی کار کنند؛ چون در فرهنگ مهدویت رحمت و مقاومت در همه بخش‌های آن برجسته است.

به زبان و ادبیات بین‌الملل اشراف پیدا کنیم

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در آسیب شناسی تبلیغ مهدویت اظهار داشت: درباره تبلیغ فرهنگ مهدویت، فقط در مقیاس ایران فکر می‌کنیم و این صحیح نیست. باید به زبان و ادبیات بین‌الملل اشراف پیدا کنیم. برخی مفاهیم برای ما بدیهی است و آنها را مسلم می‌دانیم اما برای دیگران نظری است و در غرب با این مشکل مواجه هستیم. لذا اینکه ما مهدویت را برای مخاطبان با ادبیات آنها بفهمانیم خیلی مهم است و رعایت این اصل در نوشتار ما نیز تأثیر می‌گذارد.

وی تأکید کرد: برخی صحبت‌هایی که در ایران داریم اصلاً در غرب قابل فهم نیست. بنابراین باید مبلغان بومی که با زبان منطقه آشنا هستند را تربیت کنیم و اگر به درستی فرهنگ مهدویت را بشناسیم و معرفی کنیم یقیناً فضا در دنیا آماده می‌شود؛ چون جغرافیای مقاومت در جهان گسترش پیدا کرده است و مقاومت منحصر در لبنان، سوریه، عراق و ایران نیست. گفتمان مقاومت، ایستادگی در برابر خودکامگی است به همین دلیل به حاج قاسم سردار صلح می‌گوئیم و نه سردار جنگ. او با خشونت مقابله کرد.

* ضرورت آشنایی مبلغان با ادبیات جهانی

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با تأکید دوباره بر آشنایی مبلغان با ادبیات جهانی، تصریح کرد: نشستی با عنوان "آخرالزمان از دیدگاه تشیع و کاتولیک" در غرب برگزار شده بود؛ یکی از روحانیون در این نشست گفت "زمانی که امام زمان (عج) بیاید، دو سوم مردم جهان کشته می‌شوند. " افزون بر اینکه این سخن درستی نیست چون این دسته از روایات از علی بن حمزه بطائنی است و روایات معتبری نیستند این ادبیات در غرب قابل قبول نیست و مردم غرب خواهند گفت که این فرد نیاید بهتر است!

وی خطاب به مسئولان مؤسسه آینده روشن گفت: اگر روایت پیامبر (ص) که می‌فرماید "سیرته سیرتی" سیره امام زمان (عج) سیره من است را در دنیا به زبان‌های مختلف بیان کنید، این کار معجزه مؤسسه آینده روشن خواهد بود و می‌تواند ادبیات مهدوی را در دنیا حاکم کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه غربی‌ها از اصطلاح "جهاد ابتدایی" کج فهمی دارند، اضافه کرد: علامه جواد بلاغی از علمای بزرگ شیعه می‌گوید که "من تمام جنگ‌های پیامبر (ص) را بررسی کردم؛ همه جنگ‌های پیامبر دفاعی بوده و هیچکدام ابتدایی نبوده است." و اصطلاح جهاد ابتدایی از کتاب‌های اهل سنت به کتاب‌های ما آمده است.

وی درباره لازمه آشنایی با ادبیات بین‌المللی عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف باید از کارشناسان استفاده کنید. مثلاً با دکتر لگنهاوزن، سهیل اسعد و … برای آشنایی با مناطق مختلف دنیا نشست‌هایی برگزار کنید. معرفی مهدویت مثل معرفی خود اسلام در اندونزی، با آفریقا و اروپا فرق می‌کند. برای معرفی اسلام در اروپا و آمریکا، عقلانیت باید محور و روح حاکم بر آموزه‌ها باشد و اگر از عقلانیت عدول شود آنها نمی‌پذیرند و این عقلانیت در اسلام وجود دارد. یا در پاکستان جنبه‌های عاطفی و محبت در اسلام و مکتب اهل بیت (ع) باید برجسته شود.

جهاد تبیین ادبیات خاص خود را می‌طلبد

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروزه در جهاد تبیین نباید کم بگذاریم و جهاد تبیین ادبیات خاص خود را می‌طلبد و مجاهدان عرصه جهاد تبیین باید به راهبردها، اهداف و سیاست‌ها در حوزه تبلیغ آشنا شوند و اشراف منطقه‌ای داشته باشیم. مرحوم بونو می‌گفت "شما باید بدانید که مخاطبان شما مکی هستند یا مدنی، اگر مدنی هستند با ادبیات "یا ایها الذین آمنوا" صحبت کنید و برای مخاطبان مکی، عقاید و اخلاق را به آنها آموزش دهید. متأسفانه ما مخاطبان خود را یک کاسه کرده‌ایم. مانند فیلم که محدودیت سنی دارد، تبلیغ مهدویت نیز باید مخاطب شناسی دقیق داشته باشد.

وی همچنین گفت: اگر با ادبیات مخاطبان آثاری تولید شود و در سایت‌ها و کانال‌ها درج شود، می‌توانیم در جهاد تبیینی توفیق پیدا کنیم و ذهنیت مهدویت می‌تواند مقدمه جریان بزرگی را فراهم کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بر لزوم پاسخ گویی به شبهات تأکید کرد و افزود: در نسل جوان ما شبهاتی درباره مهدویت وجود دارد؛ چون ما نتوانسته‌ایم با ادبیات درست، آموزه‌ها را تبلیغ کنیم به همین دلیل دیگران صحنه و میدان را به دست گرفته‌اند.

مرحوم آیت الله تسخیری به معنای واقعی کلمه مخاطب شناس بود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به مخاطب شناسی در امر تبلیغ گفت: مرحوم آیت الله تسخیری به معنای واقعی کلمه مخاطب شناس بود و از فقه جعفری در نشست‌های مهم اهل سنت دفاع می‌کرد.

گفتنی است: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پور سید آقایی مسئول مؤسسه آینده روشن با اشاره بر ضرورت همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مؤسسه آینده روشن، از فعالیت‌های مؤسسه و برگزاری هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گزارشی ارائه کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha