جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نظافت

حوزه/ حجت الاسلام نظافت، گفت: کسی که امام جماعت مسجد می‌شود، در حقیقت امام یک محله می‌شود؛ چراکه قرار است با تلاش‌های خود فعالیت‌های یک مسجد را در یک محله اثرگذار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی، عضو هیئت امنا بنیاد هدایت، در جمع بانوان راهیار پیرامون موضوع «الگوی حضور اجتماعی زن» و با اشاره به زندگی حضرت زهرا (س) و نقش یاوری، همکاری و شراکت ایشان در غصه‌ها و دغدغه‌های امیرالمؤمنین (ع) گفت: زن و مرد یک هدف مشترک دارند و آن بندگی خداست و هر کدام در مسیر نصرت دین خدا باید یکدیگر را یاری نمایند.

وی افزود: مؤمنین دو دسته هستند، برخی از آنان عادی و مشغول به زندگی شخصی خود هستند؛ اما دسته دیگر که ایمان قوی‌تری دارند، یاری کننده دین خدا نیز می‌باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) علاوه بر اینکه یاور مؤمنین بودند، همواره دغدغه دین خدا را نیز داشتند، خاطرنشان کرد: سطح انسان هرچه بالاتر رود سعه وجودی پیدا می‌کند و دغدغه‌های او نیز افزایش می‌یابد و مسلمان واقعی باید همین گونه باشد.

وی با اشاره به این روایت امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «اگر کسی شب خود را صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست» گفت: اینکه گفته می‌شود چنین فردی مسلمان نیست، یعنی مسلمان ایده آل، کامل و رشد یافته نیست؛ چراکه همه ما به عنوان یک مسلمان باید دغدغه اسلام، ارزش‌ها و دین خدا را داشته باشیم و حضرت زهرا (س) نیز به عنوان الگویی برتر چنین بوده است.

حجت الاسلام نظافت با بیان این جمله که اگر حضرت علی (ع) نبودند، برای فاطمه (س) همسری هم‌تراز و اگر حضرت فاطمه (س) نبودند، برای امیرالمؤمنین همسری هم شأن یافت نمی‌شد، گفت: این کفویت جهات مختلفی دارد که از جمله آن هم‌فکری و همدردی است؛ چراکه هر یک از این دو شخصیت بزرگوار درد مشترک انسان، اسلام و دین خدا را داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، مال و فرزند را زینت بخش زندگی دنیا دانست و اظهار داشت: خدا با زینت‌های زندگی مخالف نیست که اگر مخالف بود، آن‌ها را خلق نمی‌کرد؛ اما بهتر از این زینت‌ها و بهترین نوع پاداش‌ها باقیات الصالحات است و بهترین آرزو از خداوند نیز این است که بیشترین و بهترین باقیات الصالحات را روزی ما گرداند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش حضرت زهرا (س) در خانواده و جامعه گفت: شخصیتی همچون این بانوی بزرگوار علاوه بر تربیت و رسیدگی به فرزندان به صورت غیر مستقیم در تربیت جامعه نیز اثر گذار بودند و این اثرگذاری در جامعه اسلامی نیز باقیات الصالحات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باقیات الصالحات در درجه اول فرزندان خود هستند؛ اما اگر فرصت‌ها صرف کارهای بیهوده نشود، می‌توان در کنار توجه به خانواده، به فعالیت‌های دیگری نیز در سطح جامعه پرداخت؛ همانطور که حضرت زهرا (س) به تربیت فرزندان خود اکتفا نکردند، بلکه در سطح یک جامعه نیز به عنوان یک معلم و مربی و بانویی اثرگذار عمل کردند.

عضو هیئت امنا بنیاد هدایت همچنین اعلام داشت: کسی که امام جماعت مسجد می‌شود، در حقیقت امام یک محله می‌شود؛ چراکه قرار است فعالیت‌های یک مسجد، در یک محله اثرگذار باشد و همسر یک امام نیز برای شراکت در امر تبلیغ همسرش باید پشت جبهه را آرام نگه دارد و خاطر همسرش را از این مسئله آسوده نماید و علاوه بر این خودش نیز در حد توان در امر تبلیغ و در سطح جامعه اثرگذار باشد.

حجت الاسلام نظافت اثرگذاری در تربیت جامعه را یکی از اولویت‌های مهم پس از رسیدگی به امور خانواده عنوان کرد و گفت: در درجه اول تربیت فرزندان اولویت دارد؛ اما اگر همت‌ها افزایش یابد، در کنار توجه به خانواده می‌توان فعالیت‌های دیگری را نیز در سطح جامعه انجام داد و همچون حضرت زهرا (س) باقیات الصالحاتی را برای خود ثبت کرد.

عضو هیئت امنا بنیاد هدایت با بیان اینکه در روز قیامت هر گروهی مورد خطاب قرار می‌گیرند و به آن‌ها پاداش‌هایی عطا می‌شود، اظهار داشت: حضرت زهرا (س) فرمودند یکی از گروه‌هایی که مورد خطاب قرار می‌گیرد و به آن‌ها پاداش ویژه عطا می‌شود، کسانی هستند که سرپرست ایتام آل پیامبر (ص) بودند و ایشان یتیم را همان کسانی دانستند که دست‌شان از امام‌شان کوتاه است.

وی در توضیح بیشتر این عبارت اضافه کرد: امام پدر امت محسوب می‌شود و وقتی در دوره غیبت قرار می‌گیریم، همه شیعیان و بشریت یتیم محسوب می‌شوند که طبق فرمایش حضرت صدیقه کبری (س) به افرادی که به امور مسلمانان رسیدگی و برای آن‌ها دلسوزی داشته باشند، به میزان ارشاد و کفالت‌شان پاداش ویژه عطا خواهد شد که ائمه جماعت نیز کارشان همین است و همسران آن‌ها نیز می‌توانند در این مسئله یاری گر آن‌ها باشند.

حجت الاسلام نظافت در این مسیر دعوت عملی را یکی از امور تأثیر گذار و حائز اهمیت خواند و آن را موجب موفقیت در مسیر تبلیغی دانست.

انتهای پیام./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha