جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست بانوان در یزد

حوزه / مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گفت: جامعه‌ای که فقط حقوقی باشد شکست می‌خورد و آنچه در دین تعریف شده توجه به حقوق در کنار اخلاق است و اسلام در بحث اخلاق بسیار کار کرده در حالی که نگاه رایج مادی امروز حقوق را پر رنگ تر از اخلاق نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، خانم آزاده نیکپور، امروز در نشست «بانوانه نقش مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی» که به همت دانشگاه آزاد اسلامی یزد به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و با حضور بانوان شاغل و اساتید، به صورت حضوری و محدود در سالن شهید سلیمانی و نیز مجازی برگزار شد، اظهار داشت: برای بیان نقش مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی، ابتدا باید راجع به نقش صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: یک زن در مراحل مختلف زندگی دارای نقش‌های متعددی از جمله دختری و پس از ازدواج به عنوان همسر است و نقش‌هایی در دوره چهارم زندگی مانند مادری یا مادربزرگ به زن واگذار می‌شود و نیز اشتغال و تحصیل که به عنوان نقش‌های اجتماعی جامعه برای ما تعریف می‌شود.

استاد حوزه خواهران با اشاره به اینکه ما بیشتر از اینکه آدم‌های خوبی باشیم باید در خانواده و جامعه مؤثر باشیم، بیان کرد: اثر و نشانی که از ما باقی می‌ماند در رابطه با وظیفه یا کار، نقش ما در زندگی محسوب می‌شود که در الگوهای دینی مانند حضرت فاطمه (س) هم شاهد هستیم که چه اثرات فراموش نشدنی از خود باقی گذاشتند.

خانم نیکپور گفت: اثر زندگی فاطمه زهرا (س) که مصداق کوثر بودن و خیر کثیر است هیچ گاه از ذهن انسان‌های آزاده پاک نمی‌شود.

وی، اظهار کرد: برای افراد بر اساس شغل یا جنسیت (پدری و مادری) نقش‌هایی تعریف می‌شود، ولی هرچند در تقسیم کار جامعه فعلی که مسئولیت‌ها جا به جا شده نقش‌های متفاوتی از نظر جنسیت برای زن و مرد شاهد هستیم.

استاد حوزه خواهران در پاسخ به این سوال که چرا باید از منظر دینی به نقش نگاه کنیم، در حالی که مکاتب زیادی در دنیای امروز وجود دارد؟، پاسخ داد: بر اساس اینکه نگاه دینی یک دید جامع نسبت به زن و مرد و خانواده دارد و نیز نیاز مادی و معنوی بشر را با هدفی خاص تعریف کرده است.

نیکپور گفت: زن هیچ مسئولیتی در قبال نان‌آوری ندارد و نباید پاسخگو باشد، ولی این مسئولیت تبعی و ثانوی در دنیای امروز بر عهده زن گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل امروز ما ضمانت اجرای قوانین است، تصریح کرد: نگرش صحیح به جهان آخرت و باور به معاد نقش خوبی در ایجاد سازگاری در زندگی دارد چرا که انسان معتقد به معاد بیشتر از توجه به مادیات به اجر اخروی در کارها توجه می‌کند و با نگرش خداباوری چیزی فراتر از منفعت مادی خود می‌بیند.

استاد حوزه خواهران در ادامه با بیان تفاوت دیدگاه‌ها در نگاه سنتی، دینی و جامعه رایج مادی، عنوان کرد: نه تنها دین برای زندگی ما تعریف دارد بلکه گرایش و امیال را هم جهت خاصی سوق می‌دهد.

نیکپور ادامه داد: در نگاه سنتی بر مادر بودن بیشتر تأکید شده ولی در نگاه دینی ابتدا می‌گوید اگر همسر خوبی هستید مادر خوبی خواهید بود و در نگاه رایج مادی عناوین و القاب، ارزش هستند.

وی گفت: نقش اجتماعی از قدیم برای زن تعریف شده به طوری که بسیاری از زنان یزدی در خانه صنایع دستی تولید می‌کردند ولی در نقش‌های اجتماعی امروز اولویت‌ها برای زن باید تعیین شود.

استاد حوزه خواهران اظهار کرد: در نظام قانون و حاکمیت باید ساختار قانونی ایجاد شود که هنوز بعد از چند سال از گذشت انقلاب یک ساختار قانونی مطابق ساختار الهی زن تعریف نشده است.

نیکپور، با بیان اینکه مشاوران تأثیر اعتیاد و دخالت والدین را در گرایش به طلاق عنوان می‌کنند، افزود: یکی از ثمرات نقش مادری این است که باج‌گیری عاطفی به وجود می‌آید و استقلال فرزند بعد از ازدواج را باور ندارند که مشکلاتی را برای نسل جوان ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه تفکر رایج مادی نقش اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهد، بیان کرد: شغل خانه داری تعریف نشده و بر همین اساس عناوین و القاب برای ما ارزش هستند و به دنبال آن تزاحم نقش همسری و مادری و نقش اجتماعی در جامعه امروز وجود دارد این در حالیست که وقت گذاری در تربیت فعلی بسیار مؤثر است.

استاد حوزه خواهران، با بیان اینکه عدالت توجه به تفاوت‌هاست و حتی در تربیت فرزند هم برای تربیت صحیح باید به تفاوت‌ها توجه شود، توضیح داد: ضوابط عدالت در نگاه دینی بیان شده، عدالت تساوی نیست زن و مرد در اصل خلقت و اصل پاداش و تکلیف با هم مساوی هستند ولی آن چیزی که تفاوت ایجاد می‌کند ساختار آفرینش آنها است.

نیکپور با بیان اینکه شاید مهمترین دغدغه جوان امروز وقت گذاری برای تربیت فرزند و دغدغه مادی باشد، از زندگی حضرت فاطمه (س) بهره گرفت و توضیح داد: حضرت زهرا سلام الله علیها در دوران سخت زندگی پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) به دنیا آمد و در سختی بزرگ شد و توانست نقش مؤثری در زندگی کودکی خود و بعد از آن در تربیت فرزند ایفا کند، پس نتیجه می‌گیریم اگر ساختار خانواده درست باشد، فرزندان به بهترین شکل تربیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جامعه‌ای که فقط حقوقی باشد شکست می‌خورد، یادآور شد: آنچه در دین تعریف شده توجه به حقوق در کنار اخلاق است و اسلام در بحث اخلاق بسیار کار کرده در حالی که نگاه رایج مادی امروز حقوق را پر رنگ تر از اخلاق نشان می‌دهد و به زن می‌گوید مهریه حق است ولی سازگاری را توصیه نمی‌کند، به مرد حقوق را گفته ولی توجه به ساختار عاطفی زن را به مرد توصیه نکرده است.

ثواب کار در خانه نزد خداوند

استاد حوزه خواهران افزود: زن می‌تواند در قبال کار در خانه اجرت دریافت کند ولی با نگاه دینی پیامبر فرمودند به اندازه هر لحظه‌ای که زن در خانه کار می‌کند برایش حسنه نوشته می‌شود و خداوند نظر رحمتش را از زن بر نمی‌دارد.

خانم نیکپور بیان کرد: تکامل و رشد شخصیت هدف دوم نقش الگوی اسلامی است و سوم تداوم نسل و جلوگیری از انقراض است.

وی در ادامه به مراقبت و تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: در جامعه امروز که مادر بزرگ‌ها این وظیفه را بر عهده می‌گیرند باید مشوق‌هایی برای آنها قرار گیرد به طور مثال از امتیازات ورزشی دانشگاه استفاده کنند چرا که ما هنوز در ایران ساختار خانواده را داریم و باید برای آن ارزش قائل شویم و آن را حفظ کنیم و از آن بهترین استفاده را ببریم.

افتتاح دانشکده خانواده در یزد

در ادامه دکتر دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد یزد با تبریک ایام ولادت صدیقه طاهره سلام الله علیها گفت: هر تمدنی که بخواهد در دنیا بقا داشته باشد باید متوسل به گروه مادران بشود چرا که در جامعه اگر این مادران نقش و اهمیت و جایگاه خود را فهمیدند آن جامعه روی سعادت را خواهد دید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد خاطر نشان کرد: اگر مادران نقش بارز مادری را کمرنگ بدانند آن جامعه رو به زوال و افول خواهد رفت چرا که الگوها عوض می‌شوند و ارزشهای غیر معنویت را طی خواهد کرد.

دهقانی اشکذری، از تأسیس نخستین دانشکده با موضوع خانواده در واحد یزد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: می‌تواند نقطه عطفی در دانشگاه باشد.

وی تأکید کرد: چرا که مادران باید در کنار تحصیل دانشگاهی هم کار و هم ورزش کنند و این دانشکده خانواده بر اساس نیازهای آموزشی و پژوهشی، بستر سازی سلامت روان دانشجویان مادر را مثل شیرخوارگاه و مهدکودک تأمین می‌کند تا با آسودگی خاطر به تحصیل بپردازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد خاطر نشان کرد: باید در دانشگاه‌ها شرایطی را برای رفاه حال مادران آماده کنیم که در خانواده و دانشگاه و کار، فعالیت مفید و سلامت روان داشته باشند.

دهقانی اشکذری در بخش دیگری از سخنانش از مادران شهدا و ایثارگران و جانبازان یابد کرد و افزود: این دسته از مادران انصافاً مظلوم هستند و شاهد هستیم که چگونه در گوشه و کنار این کشور و با چه قدرت و جوشش و امید و ایمان مادری خانواده خود را مدیریت می‌کنند.

وی، الگوی زنان اسلام را حضرت زهرا سلام الله علیها در جایگاه همسر داری امیرالمؤمنین و تربیت فرزندان صالح همچون حضرت زینب سلام الله علیها حائز اهمیت خواند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد تأکید کرد: مادران ما باید این شیر زن را به عنوان زنان موفق صدر اسلام در زندگی سرمشق مدیریت خانواده‌های خود در مقام و منزلت زن و همسر داری و تربیت فرزندان صالح قرار دهند.

صبر مهم‌ترین ویژگی حضرت زهرا سلام الله علیها

در ادامه این نشست، حجت الاسلام حسن زارع، مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد یزد با اشاره به زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: از این همه ویژگی‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها صفت صبر مهم‌ترین صفت حضرت است که مرتبط با صفات دیگر و نیز در مقابل سختی‌ها و مشکلات زندگی به شمار می‌رود.

وی اذعان کرد: قرآن وقتی به مقام مادر می‌رسد به تحمل درد و رنج ۹ ماه دوران بارداری زن را بیان می‌کند در حالی که فارغ از این همه سختی، شادی و نشاط و عشق و لذت بعد از این دوران که با صبوری و تحمل به دست آمده است.

مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد یزد، تبیین کرد: پس از تحمل سختی‌ها، راه به کمال رسیدن همین صبوری است و هر کاری که انسان انجام می‌دهد به درجه ایمان و بردباری و باور میزان تحمل ما در زندگی و در عرصه جنگ و جهاد در راه اسلام بازمی گردد.

حجت الاسلام زارع اظهار کرد: خلأ جامعه ما در پی نداشتن صبر و میزان تحمل سختی‌هاست که باید همه ما الگوی این شیر زن و بانوی اسلام را در زندگی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها تربیت شده در دامان پیامبر اسلام و به عنوان یک بانویی که نصف عمر خود را در کنار خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله و نیم دیگر را به عنوان یک بانوی شیرزن و در کنار امیرالمؤمنین علیه السلام سپری کرد.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha