پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کاشانی

حوزه/ جهاد تبیین یک مسئله قدیمی و وظیفه امامان معصوم بوده است و یک مسئله تازه ای نیست. الان به این خاطر که دشمن ارکان دین و نظام اسلامی را مشوش نشان می‌دهد مقام معظم رهبری تأکیدی مجدد و بر همه واجب عینی دانستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت ولادت با سعادت مولی الموحدین امام علی (علیه السلام) «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) نشست علمی مجازی با عنوان «جهاد تبیین در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه» با حضور حجت الاسلام حامد کاشانی برگزار کرد.

حجت الاسلام کاشانی در ابتدای بحث به عنوان مقدمه گفت: مواجهه ما با رخدادها عمدتاً با روایت و نقل قول است. چرا که در تاریخ هر فردی در یک نقطه‌ای حضور داشته است و لذا باید کسانی بیایند و یک نگاه کلی به مسائل گذشته ارائه بدهند چون مواجه ما با مسائل و رخدادها از طریق نقل است تشخیص جامعیت و درستی و غلط آن موضوع مشکل است. لذا خداوند متعال انبیا و ائمه علیهم السلام را برای تبیین و تعیین مصادیق آن عناوین کلی فرستاده است، و وظیفه اصلی این جهاد تبیین را با آن‌ها سپرده است.

وی درباره اهمیت تبیین افزود: مسئله جهاد تبیین از خود جنگ سخت مهم‌تر و ضروری‌تر است. چون در جنگ سخت جمعیت محدودی حضور دارند، ولی تلقی هزار ساله از آن موضوع مثلاً واقعه کربلا در تبیین آن است که مسئله را روشن می‌کند. لذا مثلاً هیچ کدام از ما نقش حضرت زینب کبری سلام الله علیها را از حضرت عباس علیه السلام کمتر نمی‌دانیم، با اینکه حضرت شمشیر به دست نگرفت ولی با خطبه‌ای که خوانده اند حقیقت را تبیین کردند و و تا به حال باعث حقانیت ائمه علیهم السلام شده اند. لذا جهاد تبیین یک مسئله قدیمی و وظیفه امامان معصوم بوده است و یک مسئله تازه ای نیست. الان به این خاطر که دشمن ارکان دین و نظام اسلامی را مشوش نشان می‌دهد مقام معظم رهبری تأکیدی مجدد و بر همه واجب عینی دانستند.

حجت الاسلام کاشانی ویژگی‌های امیرالمومنین علی علیه السلام را چنین برشمرد: مثلاً یکی از فرق‌های بین ما و امیرالمومنین علیه السلام این است که ایشان از منظر وحی و الهام و عصمت به مسائل نگاه می‌کند، در حالی که ما با توجه به فهم محدودی که داریم افق دید پایین‌تری هم داریم. حضرت اهتمام شدید به تبیین و رشد و فهم مردم داشتند و مسئله تبیین را بر خود واجب فوری می‌داند و برای همدلی مردم می‌کوشیدند که شبهاتی در ذهن آن‌ها نباشد به این خاطر که مردم با قوت باشند و با کمترین ریزش به اسلام خدمت کنند. لذا ما این رشد و فهم عمیق را در شاگردان حضرت مشاهده می‌کنیم.

حجت الاسلام کاشانی در پاسخ به این سوال که چرا حضرت امیر المومنین علیه السلام بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جهاد نکردند خاطر نشان کرد: از خود حضرت چند پاسخ در این باره وجود دارد، اولاً بر طبق دستور حضرت به صبر عمل شده است، ثانیاً از نظر امام شناسی چون تعداد کم بود هم حضرت و هم دیگران به شهادت می‌رسیدند و در این صورت با فقدان حجت قیامت می‌شد، ثالثاً برای آسیب نرسیدن به مسئله امامت بعد از ایشان، مضطر به پذیرش شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها شدند. رابعاً حضرت فرمودند اگر من یار داشتم بیعت اکراهی نمی‌کردم. حضرت در تمامی این وقایع صبر کردند اما سکوت نکردند و تبیین و روشنگری را داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha