پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اختتامیه دومین جشنواره پژوهشی امام باقر(ع)

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان، گفت: "فقه نو" اصلا معنا ندارد، فقه همانی است که وحی شده، روش‌های رسیدن به فقه قدیمی و اصیل بجاست، اما اینکه دستکاری کنیم، درست نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در آیین اختتامیه دومین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر(ع) که در دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی برگزار شد، اظهار کرد: فقه ما همان فقهی است که از رسول خدا(ص) وائمه هدی(ع) به دست ما رسیده است، اینکه در راه رسیدن به این احکام نوآوری و تسریعی صورت بگیرد خوب است، اما نباید فقه را به عنوان یک فقه جدید دستکاری کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: فقه نو اصلا معنا ندارد، فقه همانی است که وحی شده، روش‌های رسیدن به فقه قدیمی و اصیل بجاست، اما اینکه دستکاری کنیم، درست نیست.

آیت الله شب زنده دار خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری توصیه کردند، باید از فقه و احکام دینی تبعیت کنید و در برابر مسائلی که خلاف دین و فقه است هیچ ملاحظه ای نکنید و وظیفه خودتان را عمل کنید و در شورای نگهبان نسبت به احکام فقهی و دینی تعصب داشته باشید.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش به سوال فردی از پیامبر(ص) پیرامون اینکه «حقیقت علم چیست؟» اشاره کرد و ادامه داد: در سوال حضرت(ع) با پاسخی که داد، فرد سوال شونده را به مسیر دیگر برد که راه تحصیل علم چیست؟ یا بعد از اینکه عالم شدی، چه وظیفه ای دارید؟ حضرت فرمودند: انسان برای فراگیری علم باید به نکاتی توجه کند تا علمش پربار شود.

عضو فقهای شورای نگهبان، گفت: انسان باید وقتی در محضر استاد قرار می گیرد، تمام گوش باشد و سکوت کرده و خوب بشنوند. از دیگر اقدامات مهمی که کمتر به آن توجه می شود، «حفظ کردن» مطالب است. علم و علوم فرّار است و اگر خوب حفظ نکنیم در خزانه ذهن باقی نمی ماند.

وی افزود: طلبه باید در محضر استاد و کلاس استحضار داشته باشد و این نکته مهمی است که متاسفانه به عنوان یک آفت محافل علمی حوزوی عدم استحضار است. در گذشته بسیاری از علما و قدما امهات علوم و مسائل درسی را در قالب اشعار و نظم‌های موجز حفظ می کردند که در ذهنشان حک می شد، الفیه را در قالب فرمول های ادبی و اشعار حفظ می کردند.

آیت الله شب زنده دار بیان کرد: وقتی نظام تدریس و تدرّس به شیوه های جدید اقدام به حفظ علوم کنند بدون تردید آثار و برکات زیادی شامل حال طلاب در زمینه تولیدات پژوهشی، تولیدات علمی و اثربخشی خواهد داشت. نذر علمی یکی از اقداماتی است که طلاب و فضلای جوان می توانند در جهت تقویت دانش های بنیادی و کلیدی خود اقدام کنند بطوریکه خودم چند سال پیش نذر کردم شرح لمعه را بخوانم و مقید بودم حتی اگر شده یک صفحه از آن را هر شب می خواندم، تا دوره شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نکته دیگری که حضرت (ص) بیان داشتند، عمل به علمی است که کسب کرده ایم. اینکه امروز به همین مناسبت گردهم جمع شده ایم، از باب نشر همین علوم است که دریافت کرده اید. باید تلاش کنیم مروّج و پیام رسان علم باشیم همانطور که گفته اند، ««زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر دادن آن است»». این جشنواره در واقع عمل به این نشر علم است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 1
    می‌گویند متون درسی حوزه باید تغییر کنه، اما هر کتابی ارائه و معرفی میشه را قبول ندارید، خوب بسم الله خودتان دست به قلم شوید، مگه اینکه هدف تان سرکار گذاشتن خلق الله باشه
    • الفائق IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      ایشان دست به قلم شده اند، همین الفائق شاید عمده تلاش مال ایشان باشد.