جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1019113
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۰
نیازمندان

حوزه/ خانم عربی از ۸ سال فعالیت تبلیغی خود و همسرش در شهرها و روستاهای مختلف می‌گوید. از اینکه منزل شخصی‌شان امروز محل مراجعات مردم برای حل مشکلات و دردل کردن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، خانم عربی از ۸ سال فعالیت تبلیغی خود و همسرش در شهرها و روستاهای مختلف می‌گوید. از اینکه منزل شخصی‌شان امروز محل مراجعات مردم برای حل مشکلات و درد دل کردن است.

دل انسان که بزرگ باشد عشق به هم‌نوع در وجودش ریشه می‌دواند و با همه توانش سعی می‌کند تا گرهی از نیاز خلق بگشاید و غبار غم را از چهره محرومان بزداید.

فرزانه عربی متولد سال ۱۳۷۲ و اهل شهر خضری دشت بیاض از توابع شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی و دارای مدرک سطح دو حوزوی است که در سال ۱۳۹۰ با حجت الاسلام علی حاتمی ازدواج می‌کند و از همان دوران انجام فعالیت‌های تبلیغی به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود.

وی در این راستا می‌گوید: سال ۹۳ بود که به همراه همسرم برای انجام فعالیت‌های تبلیغی به یک منطقه روستایی رفتیم و در طی این ۸ سال در شهر و روستاهای مختلف به عنوان مبلغ دینی فعالیت داشتیم.

حالا پس از گذر سال‌ها از فعالیت و خدمت خالصانه آن‌ها، خاطرات بسیاری در گوشه ذهنش از این سال‌ها ثبت شده که یادآوری آن‌ها برایش شیرین و لذت بخش است.

وی می‌گوید: گاهی در این مسیر تلاش‌های شبانه روزی داشتم، در دورانی حتی از خواب می‌زدم تا هم به امورات منزل رسیدگی کنم هم به درسم و هم از رسالت اجتماعی خودم غافل نشوم.

آن ها در این مسیر سختی‌هایی را نیز متحمل می‌شدند؛ عدم وجود امنیت در برخی از مناطق تبلیغی و تهدید جانی از جمله این دشواری‌ها است، اما با توکل بر خدا به راه خود ادامه داده‌اند تا رسالت خود را به سرانجام برسانند.

خانم عربی حتی صادقانه از کم آوردن خود در بعضی از مواقع گفت، اما روحیه دغدغه‌مندی همسرش و آرامشی که بواسطه خدمتگزاری به مردم به دست می‌آورد او را دوباره از جا بلند می‌کرد و به حرکت در این مسیر خداپسندانه وا می‌داشت.

این بانوی فعال سال‌ها به عنوان سرگروه حلقه صالحین فعالیت کرده و حدود ۳ سال است که مهدالرضایی را زیر نظر آستان قدس رضوی در شهرستان خضری تأسیس کرده است که در آن با روشی خاص که معروف به روش استاد محسنی است به کودکان قرآن آموزش می‌دهد.

پاسخ به سؤالات شرعی بانوان نیز از کارهای همیشگی او بوده و برای راهنمایی درست افراد، همواره به مطالعه دقیق پیرامون احکام بانوان می‌پردازد تا بتواند پاسخگوی کلیه سؤالات آن‌ها باشد.

مرکز اصلی ارتباط او با مردم در مسجد است و در برنامه‌های مسجد، حضوری فعال دارد و اغلب در همان مکان به سؤالات شرعی بانوان نیز پاسخ می‌دهد.

وی در سال جاری علاوه بر اقدامات خود، به عنوان مشاور مذهبی در مدرسه بنت الهدی نیز مشغول به کار و راهنمای دختران در مسائل شرعی شد.

خانم عربی ارتباطی عمیق و صمیمی با دختران دارد و از معدود بانوان موفقی است که توانسته این ارتباط صمیمی را با آن‌ها در رده های سنی مختلف شکل دهد و راز موفقیت خود در این زمینه را اینگونه بیان می‌کند: باید طرز تفکر و نیازهای هر رده سنی را سنجید و متناسب با همان رفتار کرد؛ مثلا با کودک باید با بازی همراه شد و با نوجوانان علاوه بر بازی، راه‌های عاطفی و شوخی را چاشنی کرد و برای سنین بالاتر باید شنونده خوبی برای حرف‌های دلشان شد و درک خوبی از حالات و رفتار آن‌ها داشت.

این بانوی شریکة الامام مسابقات بسیاری را برای کودکان و نوجوانان نیز برگزار کرده و برگزاری اردو برای آن‌ها از دیگر برنامه‌هایی بوده که اجرا شده است‌.

وی معتقد است همسر یک روحانی باید از برخورد سنگین با مردم و گاردگیری به دور باشد و در عوض باید برخوردی صمیمی با اشخاص داشته باشد.

یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این بانوی دغدغه‌مند ایجاد اشتغال خانگی است و در این راستا یک کارگاه گوهر تراشی راه اندازی کرده که در آن به تولید نگین انگشتر و گردنبند و فروش مجازی آن می‌پردازند.

وی و همسرش اکنون در مسجد جامع شهرستان خضری که یکی از مهمترین مساجد شهرستان محسوب می‌شود و محل برگزاری نماز جمعه نیز می‌باشد، فعالیت دارند.

خانم عربی که به گفته خودش در خانواده‌ای مذهبی رشد یافته، اکنون با این هدف که تفکر مردم را نسبت به روحانیت و یا بعضی از اعتقادات نادرست تغییر دهد فعالیت می‌کند.

وی از انتظار و توقعات بانوان از خود نیز روایت می‌کند و می‌گوید: در منطقه‌ای فعالیت داشتیم که خانم‌ها عادت داشتند سرکوچه جمع می‌شدند و ساعت‌ها با یکدیگر صحبت می‌کردند و توقع‌شان این بود من نیز با آن‌ها همراه شوم، اما من از آن‌ها دعوت کردم که به منزل ما بیایند و آنجا دورهمی تشکیل دهند.

این رفت و آمدها موجب شد تا برخی از بانوان برای بازگو کردن مشکلات‌شان نیز به منزل آن‌ها بیایند و از او طلب کمک نمایند، خانم عربی نیز همواره سعی داشته این مشکلات را تا حد توان برطرف کند.

وی همچنین وسایل اضافی و بلا استفاده خانواده‌ها که در انباری‌ها خاک می‌خورد را جمع آوری می‌کند و بعد از تعمیر آن‌ها توسط تعمیرکار این لوازم را به دست نیازمندان می‌رساند.

خانم عربی و همسرش گاهی به صورت غیر مستقیم به فعالیت تبلیغی می‌پرداختند که در این خصوص می‌گوید: اغلب برای مراسم جشن عروسی خانواده‌ها دعوت می‌شدیم و انتظارشان این بود در مجالس آن‌ها شرکت کنیم، اما از آنجایی که اکثر این جشن‌ها متناسب با چارچوب‌های دینی نبود در آن‌ها شرکت نمی‌کردیم و در عوض در مراسم کسانی که این چارچوب‌ها را رعایت می‌کردند، شرکت داشتیم و بدین شکل انتقادمان به یکسری از مراسمات را نشان می‌دادیم و این مسئله به مرور موجب شد تا برخی از افراد در برگزاری مراسمات‌شان به رعایت مسائل دینی نیز توجه داشته باشند تا امکان حضور ما در جشن‌های‌شان فراهم شود.

از دیگر اقدامات این بانوی دغدغه‌مند دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان است.

خانم عربی در پایان گفت وگوی خود ضمن ابراز خرسندی برای قرار گرفتن در این مسیر گفت: ان شاالله کلیه بانوان شریکة الامام بتوانند همانند حضرت خدیجه(س) برای پایداری اسلام تلاش کنند و همواره در این مسیر ثابت قدم باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha