دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: استغفار، رحم کردن به دیگران، احترام به قرآن، اصلاح بین مردم، صبوری در مصائب و گریه از عظمت و خشیت خدا ۶ راهکار بهره‌مندی از رحمت خاص خدا است که در قرآن به آن اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی ظهر امروز در حرم مطهر بانوی کرامت در رابطه با رحمت خداوند اظهار کرد: خداوند بر خود لازم کرده است که به همه مردم و موجودات رحم کند و در برخی آیات قرآن می فرماید رحمت من شامل همه چیز می شود و در برخی آیات دیگر فرموده از رحمت خدا هیچگاه مأیوس نشوید.

وی با بیان اینکه ما ۱۱۴ بار بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن داریم که در این آیه دو بار کلمه رحمت آمده است، افزود: رحمت خدا دو جور است، یکی رحمت عام خدا است که حتی کافران و ظالمان هم استفاده می کنند مانند غذا، هوا و نعمت هایی که برای زندگانی وجود دارند که از آن‌ها به عنوان نشانه رحمانیت خدا تعبیر شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دومین نوع رحمت خدا را رحمت خاص خدا برای مؤمنان دانست و گفت: رحمت خاص خدا که از آن به رحیمیت تعبیر شده است شامل هر کسی نمی شود و اولین شرط رحمت خاص خدا استغفار و عزم بر ترک گناه است؛ در روایتی آمده است که پیامبر(ص) روزی ۷۰ مرتبه استغفار می کردند و می فرمودند استغفار قلب انسان را جلا می‌دهد.

وی دومین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا را رحم کردن به خود و دیگران دانست و گفت: جهنمی نکردن خود به معنی رحم کردن به خود و رعایت حقوق دیگران است، پیامبر(ص) فرمودند کسی که به خود و دیگران رحم کند خدا هم به او رحم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: سومین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا احترام و رعایت ادب در برابر قرآن و مقدسات است زیرا قرآن کلام خدا است و صریح قرآن است که وقتی قرآن خوانده می شود هم سکوت کنید و هم گوش دهید تا شاید مورد رحمت خدا قرار گیرید.

وی گفت: افرادی که در دنیا به قرآن جسارت می کنند و با کشیدن کاریکاتور به اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) توهین می کنند برکت از زندگیشان می رود و از رحمت خدا محروم می شوند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چهارمین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا اصلاح بین مردم است، گفت: خداوند در قرآن می فرماید اگر بین دو نفر صلح ایجاد کنید و تقوای خدا را رعایت کنید مورد رحمت قرار می گیرید، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اصلاح بین دو نفر از یک سال نماز و روزه بهتر است.

وی افزود: راه پنجم بهره مندی از رحمت خاص خدا بردباری و صبوری در مصائب است و قرآن می فرماید ای پیامبر به همه صابران بشارت ده که افرادی که در مصیبت ها صبر می کنند و «انا لله و انا الیه الراجعون» می گویند، خدا رحمت خود را شامل حال آنها می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: یکی دیگر از مواردی که رحمت خدا را شامل حال انسان می کند گریه از خشیت و عظمت خدا است و در روایت داریم که گریه از عظمت خدا کلید رحمت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha